Rode Kruis lanceert stickercampagne met online live event

Rode Kruis lanceert stickercampagne met online live event

Push To Talk organiseerde voor Rode Kruis-Vlaanderen hun allereerste digitale Prelude, een intern event voor ongeveer 400 vrijwillige lokale voorzitters en campagneverantwoordelijken.


Met James Cook als gastheer en een zorgvuldig uitgekozen Rode Kruisdecor werden vrijwilligers warm gemaakt voor de Rode Kruiscampagnes van het komende jaar én kregen ze in primeur te horen welk figuur dit jaar op de sticker zal staan.



Sprekend decor en interactie

Prelude 2021 was voor de allereerste keer van A tot Z een digitaal event. Het event werd gelivestreamd en met een op voorhand ontvangen bakje popcorn op de schoot volgden bijna 400 vrijwilligers de uitzending. Push To Talk ging op zoek naar een geschikte locatie en vond die in de loods van de Logistieke Eenheid, dat ook het kloppend hart is van Rode Kruis-Vlaanderen. Een locatie die het Rode Kruis ademt, dus.


De vele topics die overgebracht moesten werden zorgvuldig gescript en dat leidde tot een inspirerende én interactieve editie van de jaarlijkse Prelude. "Dat we in interactie konden gaan met onze vrijwilligers was een grote meerwaarde en hét grote voordeel van dit event digitaal te organiseren", vertelt Marjolein Van daele, verantwoordelijke Interne Communicatie van Rode Kruis-Vlaanderen. "De kijkers konden zich volop uitleven in de live chat en vragen stellen over de onderwerpen die passeerden, maar ook hun mening geven over het gekozen stickerfiguur. En die kans lieten ze niet onbenut."


Rode Kruis Prelude Digitaal_Push To Talk (23).jpg



Inspirerende sprekers en een sterk scenario

De inspirerende sprekers van Rode Kruis-Vlaanderen werden voor en tijdens het event door Push To Talk gecoacht om van hun eerste echte ‘televisieoptreden’ een succes te maken. Tijdens de uitzending werden ze door gastheer James Cook mee op sleeptouw genomen. Dit leidde tot vlotte én interessante dialogen, waarin op tijd en stond ruimte was voor wat humor. "We deden beroep op de expertise van Push To Talk voor het schrijven van een sterk scenario, op basis van de content en info die wij aanleverden. Ze zijn erin geslaagd onze boodschap perfect te vertalen naar een entertainend scenario dat de veelheid aan info verpakte tot een inspirerend geheel. De kijkers waren tot de allerlaatste minuut geboeid, dat konden we afleiden uit de reacties in de live chat", vertelt Marjolein Van daele.


Push To Talk kon met dit event al zijn expertises inzetten. Ze gingen samen met Rode Kruis-Vlaanderen op zoek naar de meest geschikte locatie, schreven een boeiend scenario, maakten leuke filmpjes die zorgden voor een goede afwisseling en ze bereidden de sprekers goed voor op hun 'optreden'. "Wij hebben gedaan waar we goed in zijn", vertelt Tom Bellens, CEO van Push To Talk. "We hebben geluisterd naar het verhaal van Rode Kruis-Vlaanderen en die krachtige boodschap voor hun vrijwilligers vertaald naar een event met een sterke inhoud dat op een aantrekkelijke manier gebracht werd. De ideale mix eigenlijk tussen serieuze en belangrijke info enerzijds en entertainment anderzijds."



Studio 100-figuren centraal op Rode Kruissticker 2021

Een van de grootste en meest belangrijke campagnes die voorgesteld werden was de campagne rond de jaarlijkse stickerverkoop. Na een bewogen 2020 met een afgelaste stickeractie en dus terugvallende inkomsten voor de lokale afdelingen, wil het Rode Kruis zijn lokale voorzitters extra stimuleren en vooral alle kansen geven om volop in te zetten op de stickeractie van 2021. Het succes van de belangrijkste fondsenwervingsactie wordt mee bepaald door de figuren die op de sticker staan. De spanning werd gedurende de uitzending stelselmatig opgebouwd naar 'het moment van de waarheid' en was zorgvuldig gescript. Zoals bij elke Prelude zitten de aanwezigen vooral daarvoor op het puntje van hun stoel en leven ze toe naar het moment waarop ze te weten komen wie o wie er dit jaar op 'hun' sticker zal staan.


Dit jaar bestaat de stickeractie 60 jaar en voor de gelegenheid koos de organisatie voor een sticker die zowel bij kinderen, ouders als grootouders in de smaak zal vallen. De eer om op de sticker te staan valt te beurt aan niet minder dan 8 bekende Studio 100 figuren, die in 2021 trouwens hun 25ste verjaardag vieren: Mega Mindy en Baba Yega, K3, Piet Piraat, Samson & Marie, Bumba, Nachtwacht en Plop. Er werden toeters nog bellen gespaard en de enige echte Kabouter Plop (gespeeld door Walter De Donder) onthulde de sticker met een grote verjaardagstaart waarop de afbeelding geprint was. Hij werd begeleid door vuurwerk én door de enige echte Red Cross Pipe Band, een doedelzakband verbonden aan de lokale Rode Kruisafdeling Hamme. Zij bliezen op de tonen van ‘happy birthday’ de longen uit hun lijf en maakten het 'verjaardsagsonthullingsfeest' compleet.





Online event is grote meer waarde

"Het is de eerste keer dat we zo’n grootschalig event digitaal organiseerden, waarbij we in één keer alle lokale voorzitters en PR-verantwoordelijken konden bereiken. Het resultaat was een groot succes en deze manier van werken viel enorm in de smaak bij onze achterban. Hoewel we het belangrijk vinden om onze vrijwilligers een aantal keer per jaar ‘in het echt te zien’, was deze digitale editie zeker een evenwaardige vervanger voor onze fysieke Prelude", besluit Marjolein Van daele van Rode Kruis-Vlaanderen.

www.pushtotalk.be
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties