Slim content creëren op je event

Vandaag praat Kevin met Oliver De Leeuw over content marketing en social media. We ontdekken hoe je voor, tijdens en na een event echt interessante dingen kunt delen. En ook hoe je je event kunt aangrijpen, om content voor een heel jaar te creëren.

27-08-2018 -  by Kevin Van der Straeten

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Transcript

Vandaag praat ik met Oliver De Leeuw over content marketing en social media. We ontdekken hoe je voor, tijdens en na een event echt interessante dingen kunt delen. En ook hoe je je event kunt aangrijpen, om content voor een heel jaar te creëren.

 

Dag Oliver, welkom in de studio.

 

Dank u wel, fijn om hier te zijn.

 

Social media hebben wij het hier al een aantal keer over gehad. Maar waar we het nog niet over gehad hebben, is hoe je nu écht impact maakt, door de juiste content, op het juiste moment te gaan verspreiden.
En daarom zit jij hier. Hoe doe je dat?

 

Nou, dat is een heel lang antwoord, om daar iets over te zeggen.
We zijn er al heel lang mee bezig, met EventReporters. En we hebben geleerd dat het best wel een kunst is.
Een heel gedoe heeft ermee te maken, dat je van tevoren veel gaat plannen. Heel veel plannen en nadenken over welk verhaal je wilt vertellen, vanaf je event.
Waar we dan ook nog altijd op letten, met onze opdrachtgevers, is hoe kun je dat duurzaam aanpakken. Hoe kun je het moment aangrijpen, op je event, om voor de volgende 364 dagen content te creëren.

 

Oké, daar ben ik benieuwd naar. Hoe doe je dat dan?

 

Ja, hoe doe je dat? Het is heel veel ervaring hebben in events en bedenken wat er dan kan gebeuren. Wat voor interessants is er, dat...
Maak verschil tussen voor, tijdens en erna. Wat gebeurt er op zo'n uniek moment, dat je toch al mensen bij elkaar hebt verzameld in een offline omgeving. Wat steeds exclusiever is, eigenlijk, hé? Wat kun je dan doen, wat interessant is op dat moment én voor daarna?
Dus om een voorbeeld te geven: wij nemen vaak video's op, video-interviews. En dan zetten we een deel ervan meteen live, met meteen bedoel ik binnen een half uur of een paar uur. Zodat we een sneak-preview hebben, voor de geïnteresseerden, op dat moment. Die, al dan niet live, het event op afstand meevolgen. En daarna publiceren we het in de loop van weken of maanden. Het moment dat een interview interessant of relevant blijkt te worden.

 

Maar je gaat dan echt heel veel content capteren op dat moment?

 

Zeker, ja. Dus we maken echt een heel groot plan, een content plan, van tevoren. En dan bedenken we dus: wat kunnen we op dat moment maken, voor later? Dus veel plannen en... Ja.

 

En hoe krijg je de spontaniteit van social media daar dan in, als alles zo gepland is?

 

Ja, dat is een mooie. Het gaat heel erg om een balans, denk ik, tussen push en pull ook, hé. Dus wat stuur je zelf, als organisatie uit, van jouw accounts? En wat vraag je van je bezoekers, hé? Wat voor informatie pull je?
Aan de ene kant denk ik dat je niet teveel content moet gaan maken op zo'n moment zelf. Daarom kijken we ook naar: wat kun je daarna nog doen, om de piek en de impact van je event te verlengen?
En de spontaniteit, dat zit hem er vaak in, dat je het nog leuker maakt, dan het al is. Sommige congressen, met alle gesprekken, zijn best wel saai.

 

Er zijn er, ja.

 

Ze zijn saai. Of anders gezegd, de inhoud van wat sprekers vertellen, is vaak erg serieus.
Terwijl we weten: we gebruiken allemaal Facebook, op bepaalde momenten, bepaalde locaties. We zijn op zoek naar entertainment. Dus waarom zou je niet iets leuks doen, met je gasten, je sprekers, je bezoekers? Iets grappigs.

 

Nu, je zegt net: interviews. Met sprekers is dat heel evident. Zijn er nog dingen die je dan kan doen, om content te capteren? Want ik neem aan dat het niet altijd om video gaat.

 

Het gaat heel vaak wel om video. En dat is misschien wel goed om uit te leggen. Dat als wij het hebben over video, dat we kijken naar twee sporen tegelijkertijd.
Dus, we kijken naar, wat we noemen, de ruwe content. Die, bijvoorbeeld, student-reporters, waar we vaak mee werken, met hun telefoon maken. Misschien met de selfiestick en die gaan dan op pad, om bezoekers de vraag te stellen: wat heb je geleerd? Eigenlijk heel simpel, dat kan bijna iedereen doen. Je hebt wel echt training en begeleiding nodig voor de student-reporters.
Dat is wat we ruwe content noemen. Dat plakken we achter elkaar. We laten, bijvoorbeeld, een professionele editor bumpers voor en achter plakken. Wat beeld opschonen en dat staat meteen live. Dat noemen we ruwe content: video, snel en snappy.
En daarnaast hebben we het professionele spoor. Waarbij we echt kijken naar: registraties in zalen of after-movies. Of interviews met professors op medische congressen, waar we dan, toevallig, vaak voor werken.
Dus, die twee sporen naast elkaar, daar hou je én het spontane in, wat je net vroeg én die professionele laag, die opdrachtgevers ook vaak willen. En terecht.

 

Ja, je hebt dan, natuurlijk, de content die jullie maken. Of die een organisatie maakt en online zet. Maar anderzijds willen we ook allemaal onze gasten stimuleren, om zelf aan de slag te gaan.
Stuur je dat ook?

 

Nou, waar wij proberen een rol in te spelen, is te stimuleren dat bezoekers ook meer kennis delen. Dus dan kijken we naar, niet zozeer een foto voor een Selfie Wall, wat ook interessant kan zijn, maar daarbij zoeken we ook naar manieren, om bezoekers te vragen te delen wat ze geleerd hebben op een congres. En dat zit 'm nog steeds in, wat wij vrij overzichtelijke stappen vinden.
Maar soms is dat advies toch wel nodig. Om de hashtag in beeld te brengen. Op spreekgestoelte, hij staat er niet altijd. Op standaardachtergronden van PowerPoint-slides, voor sprekers dan hun verhaal moeten aanleveren. Daar staat dan wel het logo in of het jaartal van het evenement. Maar dan mist er zoiets, als: de hashtag. En het simpelweg benoemen, door een dagvoorzitter of een zaal host, aan het begin van elke sessie, helpt ook al enorm.
We hebben een keer gehad, bij een heel groot congres, vijfdaags, met tienduizend bezoekers, en je weet wel hoe dat gaat, er zijn ook zeshonderd parallelsessies, daar hebben we toen voor elke sessie die een nummer had, bijvoorbeeld: 21A op de donderdag, hadden we de hashtag van het congres, en hashtag 21A. En dat werkte ongelooflijk goed.
Zo kon je, eigenlijk, heel goed spotten, welke sessies op Twitter, in dit geval, populair waren. En er werd ook heel specifiek kennis gedeeld.

 

Dat is wel interessant. Dat is een interessant idee om met die lokale hashtags dan te werken. Om het maar zo te noemen.
Je hebt net gezegd: video is natuurlijk de hoofdmodus. Voor jullie, om in te werken. Foto's, Instagram enzoverder, neem ik aan dat ook belangrijk zijn? Hoe ga je daarmee om?

 

Nou, wat interessant is, is dat wij steeds vaker werken met live fotografie. Dus dat betekent dat we direct toegang hebben, tot alle foto's die één of meerdere fotografen aan het schieten zijn. En dan kunnen we ze binnen een minuut online zetten. Dus dat werkt met een, niet heel ingewikkeld, systeem. Dan zien we in de Cloud de foto's binnen komen. Bij grote congressen zit er vaak nog weer een beeldbewerker tussen, om even de finetuning te doen. En hebben we, eigenlijk, instant beeld van, bijvoorbeeld, de winnaar van een award op het podium. Of als de lunch begint, ik noem maar wat, en je zou wat willen twitteren. Effe een gek voorbeeld. Dan kunnen we dat meteen laten zien. Dames en heren, de lunch staat klaar. U wordt verwacht in die zaal.
Er zijn heel veel use cases, waar het belangrijk is, en wenselijk, om snel beeld te hebben. Vaak zie je het achteraf, in fotoalbums en mensen willen zichzelf vaak terugzien. Maar voor de snelheid van social media, is het wel fijn om, direct, professioneel beeld tot je beschikking te hebben.

 

Dat is inderdaad wel interessant, want het alternatief is overal zelf met je iPhone achteraan gaan lopen. Maar dat is ook niet altijd mogelijk op een groot congres.

 

Nee en dit systeem, dat live fotografie, dat helpt ook om, ja, fotografen, nog effectiever aan het werk te houden. Want ze hoeven geen kaartjes te wisselen, ze hoeven niet zelf ergens te gaan zitten, foto's te bewerken, te selecteren, door te sturen. Het is er gewoon.

 

Je gaf net een heel mooi voorbeeld van dat evenement, waar ze met die lokale hashtags voor elke zaal gewerkt hebben. Heb je zo nog een evenement, waar jij van zegt van: zij doen het nu echt goed, op vlak van social media.

 

Ik dacht wel dat je dat zou vragen. En het is misschien een geijkt antwoord, maar ik ben wel fan van The Next Web.

 

En wat doen zij dan, volgens jou, zo goed? Wat maakt hen beter dan anderen?

 

Ik vind dat The Next Web helemaal je eigen stijl erin verwerkt. Ze hebben, bijvoorbeeld, echt een persoonlijkheid en een tone-of-voice, heel ver uitgewerkt op Snapchat, op Instagram, op Twitter. Dus ze weten heel goed elk kanaal op een andere manier in te zetten. Maar wel op een manier die heel erg past bij waar The Next Web voor staat.

 

Oké, gaan we daar eens spieken hoe het moet.
Dank je wel, Oliver, voor de komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief

Advertenties