Wie grappig wil zijn heeft 6 zaken nodig...



Wie grappig wil zijn heeft 6 zaken nodig...

"Voeg humor toe aan je evenement of marketing, dat werkt. Het trekt de aandacht, breekt het ijs, ..." Een tip die je vaak hoort. Maar hoe doe je dat nu? 'Grappig' zijn. Waarom slaagt de een en gaat de ander ermee op zijn bek?

 

Wie grappig wil zijn heeft zes zaken nodig, schrijft Mel Helitzer in zijn klassiek handboek voor comedyschrijvers, 'Comedy Writing Secrets': een doelwit, vijandigheid, realisme, overdrijving, emotie en verrassing!

  • Een doelwit: "Humor is kritiek vermomd als entertainment en gericht op een bepaald doel. Dat kan bijna alles of iedereen zijn, maar het is cruciaal om je op het juiste doelwit te richten om een bepaald publiek te doen lachen. Succesvolle humoristen selecteren doelwitten met universele aantrekkingskracht."
     
  • Vijandigheid: "Humor is een krachtig medicijn tegen de vele vijandige gevoelens die we ervaren in ons dagelijks leven. Enkele vaak voorkomende bronnen van frustratie (en daarom ook van humor): autoriteit, seks, angst, geld, familie, technologie en groepsverschillen."
     
  • Realisme: "In de meeste goede grappen ligt een bittere waarheid verscholen. Zonder een kern van waarheid is er weinig waar je publiek zich mee kan associëren."
     
  • Overdrijving: "Hoe is realisme verwant aan overdrijving? Er is naast dichterlijke vrijheid ook zoiets als humoristische vrijheid die ons toelaat om realistische thema's uit te breiden via ongebreidelde fantasie en schaamteloze metaforen."
     
  • Emotie: "Je hebt altijd een opbouw van anticipatie nodig bij je publiek en dat hangt af van je vaardigheid om via emotie spanning en onrust te produceren. Je kan het vergelijken met een ballon. Door spanning te creëren, pomp je meer en meer lucht in de ballon, waardoor je bij je publiek steeds meer anticipatie opbouwt voor wanneer hij gaat barsten."
     
  • Verrassing: "Verrassing is één van de primaire oorzaken van waarom mensen lachen en het is dan ook geen wonder dat het ook één van de primaire bouwstenen is van een goede grap."

 

Grappig zijn vergt meer dan één idee

Andrew Goldberg, die voor de succesvolle tv-show 'Family Guy' schrijft, voegt aan deze zes ingrediënten nog de volgende tip toe:

  • Trouw niet met je eerste idee. "Sommige mensen maken de fout om te denken dat hun eerste idee perfect is, (…) maar volgens mij maakt het schrijven van alternatieve versies je creatiever. Ik schrijf vaak drie, vier of vijf versies van één grap en toon ze aan vrienden, mijn vrouw, mijn manager en mijn baas en vraag hen dan om feedback. Meestal blijkt dan dat je eerste idee niet het grappigste was. Waar je het ook over hebt, het kan altijd nog beter en nog grappiger."

Bron: express.be - 25-09-2016

Comments

Meld je hier aan om te reageren



Lees ook

Hoe ontdek je de voorkeuren van je bezoekers?Hoe ontdek je de voorkeuren van je bezoekers?
Hoe reviews je event of eventbedrijf boosten - InfographHoe reviews je event of eventbedrijf boosten - Infograph
Één en al duurzaamheid op de GitannekesfoorÉén en al duurzaamheid op de Gitannekesfoor
Advertenties

In de kijker

Beste eventlocatie? Top leveranciers?

Beste eventlocatie? Top leveranciers?

Wie verdient het 'eventplanner Certificate of Excellence'? Help jouw favoriet op weg met een review.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTS - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Tuesday
Meer weer

Vacatures

  1. 18-08Junior Event Producer
    Sylvester Productions
    Vlaams-Brabant [+Brussel]
  2. 18-08Account Manager
    Art Of Confusion / 7theaven...
    Antwerpen
  3. 11-08Project Coordinator (m/v)
    Event Flooring Services
    Antwerpen