Extra creativiteit? Ga voor deze vier inspiratiebronnen

Extra creativiteit? Ga voor deze vier inspiratiebronnen

Spread the creativity. Dat is onze missie. Waarom? Omdat je met een creatieve mindset meer bereikt, het verschil maakt en anderen raakt. En dat geldt vooral voor het marketingcommunicatievakgebied, waar we continu op zoek zijn naar vernieuwende invalshoeken om op te vallen bij onze doelgroepen.

 

Traditionele en conventionele formats springen niet in het oog en zorgen daarom niet meer voor een blijvende herinnering. Veel bedrijven kunnen dan ook zeker nog wel een extra creatieve injectie gebruiken. Maar waar haal je je inspiratie vandaan? De volgende inspiratiebronnen prikkelen je creatieve brein bij de ontwikkeling van concepten.  

 

1. Brainpicking

Gebruik mensen in je omgeving om tot nieuwe ideeën en invalshoeken te komen. Dat kan op verschillende manieren.

  • Een-op-een: leg je vraagstuk eens uit aan verschillende personen. Vraag op meerdere momenten in het creatieve proces wat zij hebben toe te voegen. En doe dat vooral eens bij iemand waarbij je dat in eerste instantie niet zo snel zou doen. Zo kan mijn moeder bijvoorbeeld nog weleens een goede inspiratiebron zijn. Juist omdat ze ver van de business af staat, heeft ze goede en onverwachte feedback.
  • Kruisbestuivingssessies: nodig vakgenoten eens uit voor een brainstormsessie. Zo krijg je cross-industry-invloeden. En die bieden interessante inzichten.  

 

2. Visuele inspiratiebronnen

Bij de een werkt visuele inspiratie beter, bij de ander zijn andere zintuigelijke prikkelingen interessanter. Voor ons is associëren met afbeeldingen echt een van onze favoriete inspiratiemiddelen. Leer en experimenteer door diverse zoekwoorden in te toetsen op:

  • Pinterest: maak hier je eigen inspiratieborden. Daar kun je je urenlang heerlijk mee vermaken. Een voorbeeld nodig?
  • Stockfoto-websites en Google Afbeeldingen: laat je inspireren door het brede scala aan beelden. Vul eens een willekeurig woord in, associeer daarop en trek deze vervolgens door naar je vraagstuk. Zo gebeuren er bijzondere dingen die je anders nooit had bereikt. En het mooie is: met deze associatietechnieken met beeld kun je zowel individueel als in (grote) groepen brainstormen.  

 

3. Snelweg-associatie

Zit je toch in de auto, associeer dan met de dingen die je onderweg tegenkomt. Lees bijvoorbeeld de achterkant van een vrachtwagen, fantaseer over waar de andere automobilist naartoe gaat, bekijk straatnaambordjes en hoe men door een stad of dorp beweegt. Associëren kan op allerlei manieren – mits je er actief mee bezig bent. Laat je ideeën de vrije loop, maar ga regelmatig terug naar je vraagstelling om ervoor te zorgen dat je de juiste vraag blijft beantwoorden. Het is interessant om te zien tot welke nieuwe invalshoeken je komt.  

 

 

4. Trends & brands

Steve Jobs zei ooit: 'Creativity is just connecting things'. Wij houden ervan om trends en brands te gebruiken om ons te inspireren. Schrijf bijvoorbeeld allerlei trends op en vraag je af of je hiermee verbindingen kan leggen met je merk. Of kijk naar andere bedrijven en merken: wat zou een merk of bedrijf als IKEA doen? Hoe pakt een start-up zijn business aan? Wat zie je als je kijkt naar bedrijven die innovatie als merkwaarde gebruiken? Verdiep, associeer en leg verbindingen.

 

 

Het verschil maken kan op diverse niveaus. De manier waarop je je doelgroep aanspreekt, het beeld dat je gebruikt, hoe je je campagne of eventprogramma ontwikkelt, wat je uiteindelijk opstuurt naar je klanten, hoe je een sessie aanpakt, hoe interactief je programma-onderdelen maakt. Een voorwaarde hiervoor is een creatieve mindset, een open blik. Dat is de essentie en zo tillen we marcomconcepten op verschillende manieren naar een ander niveau. Durf op alle niveaus creatief te zijn. Want alleen dan gebeurt er pas wat.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Advertenties