Reputation management voor events steeds belangrijker

Reputation management voor events steeds belangrijker

Een slechte review van een klant, een kritische noot op social media of een negatief bericht over je bedrijf in de Google zoekresultaten. Dit kan jouw online reputatie serieuze schade berokkenen. Daarom is ook voor jouw evenement, festival, congres of ook eventbedrijf goed reputation management van levensbelang.

 

Tegenwoordig zijn er maar enkele muisklikken nodig om je zorgvuldig opgebouwde reputatie om zeep te helpen. En de gevolgen kunnen dramatisch zijn: een slechte reputatie kan jouw evenement of eventbedrijf in geen tijd schade berokkenen. Houd je online reputatie dus nauwlettend in de gaten en grijp tijdig in. Maar niet alles is negatief. Je zal er van versteld staan hoeveel positieve berichten je zal tegenkomen die je extra in de schijnwerpers kan zetten. Ook dat is reputation management.

 

Als de negatieve berichtgeving de spuigaten uit loopt en jouw bedrijf serieuze schade berokkent, of als je zelf niet de tijd hebt om je hier mee bezig te houden, doe je best beroep op een professional. Dat is echter geen absolute must. Met wat extra tijdsinvestering en wat gezond verstand kan je ook zelf al aan de slag. We geven je enkele tips: 

 

Weet wat er over je event of eventbedrijf verschijnt

Houd nauwlettend in het oog wat er over jouw eventbedrijf of jouw events op het internet verschijnt. Dat kan heel gemakkelijk met Google Alerts. Je geeft verschillende zoektermen en combinaties in en Google screent het hele web op zoek naar vermeldingen over jouw bedrijf. De tool mention.com werkt op dezelfde manier als Google Alerts en zoekt voornamelijk op reviews en social media berichten die over jouw bedrijf of event worden gepost.

 

Voorkom negatieve berichten in de top 10 zoekmachine-resultaten

Prospecten en klanten zoeken in zoekmachines als Google en Bing informatie over je evenement. Meestal kijken ze niet verder dan de eerste 10 zoekresultaten. Zorg er voor dat daar vooral positieve berichten over jou staan. Die geven je klanten en prospecten een gerust gevoel. Je investeert dus best in goede online content, geoptimaliseerd voor zoekmachines.

 

Schakel je werknemers in

Werknemers hebben veel invloed op jouw (online) reputatie. Leer hen hoe ze online content over jouw bedrijf mee kunnen helpen verspreiden. En vertel hen ook hoe ze best omgaan met negatieve berichten over je bedrijf.

 

Ga constructief om met negatieve berichten

Negatieve berichten koudweg verwijderen is geen goede strategie. Een negatief bericht of een slechte review hoeft niet per se een probleem te zijn. Integendeel: het is een kans om te laten zien hoe goed jouw klantenservice is. Als je adequaat reageert op het bericht van een ontevreden klant en toont hoe je in overleg het probleem oplost, verhoogt dat je betrouwbaarheid. Zo kan een negatieve review ook bijdragen tot je geloofwaardigheid. Want zeg nu eens eerlijk: wie maakt er nooit eens een foutje?

 

Bekijk ook kritisch het reviewsysteem en de geplaatste reviews. Zijn die wel betrouwbaar? Komen de reviews ook echt van klanten? Of van concurrenten, ontevreden medewerkers of van de bedrijven zelf? Hier verwijzen we graag even naar ons eigen veilige en uiterst betrouwbaar review systeem voor eventlocaties en toeleveranciers. Scoor je hier goed, dan ben je op de goede weg naar een onbesproken en positieve online reputatie. En waarom niet gewoon een tevreden klant of bezoeker vragen om een review te schrijven?

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Advertenties