Evenementen belangrijk in marketingmix

Evenementen belangrijk in marketingmix

99% van de opdrachtgevers verwacht dat de budgetten voor evenementen de komende 6 maanden zullen stijgen of op zijn minst gelijk blijven. Er worden bovendien meer evenementen georganiseerd. 

 

Bijna de helft van de eventbedrijven (46%) kon het afgelopen jaar omzetgroei optekenen. Evenementen vormen duidelijk een belangrijke pijler in de marketingmix van bedrijven. Hiermee lijkt de markt gestabiliseerd. 

 

Impact WKR?

De Belgische eventsector groeit opnieuw sneller dan de Nederlandse. Uit kwalitatieve bevraging blijkt dat de meeste Nederlandse eventbedrijven dit linken aan de voorzichtigheid bij opdrachtgevers naar aanleiding van de gewijzigde WKR-regeling. Hetzelfde zien we bij het aantal events dat georganiseerd wordt. 39% van de ondervraagden in Nederland gaf aan minder events te organiseren, daar waar in België 46% aangeeft net meer events te organiseren. 

 

Budget per persoon

Als we inzoomen op het gemiddelde budget per evenement, dan zien we dat vooral het aantal events met budgetten van 60-80 euro per persoon lichtjes daalt. Er is een verschuiving naar events met minder budget per persoon of net met méér budget per persoon. Bedrijven kiezen meer en meer voor enerzijds een budget event en anderzijds een beleving die dan wel wat mag kosten. Een middenmoot event wordt minder populair. 

 

Komende 6 maanden zonnig, maar met kans op buien

Wat brengt de toekomst? 99% van de opdrachtgevers verwacht dat de budgetten voor evenementen de komende 6 maanden zullen stijgen of op zijn minst gelijk blijven. Ook de eventbedrijven zitten op dezelfde lijn. In de vergelijking tussen de organisatiebureaus en toeleveranciers liggen de kaarten anders. 97% (!) van de eventbureaus verwacht een stijging. De toeleveranciers (83%) verwachten een gelijke trend de komende 6 maanden en 16% verwacht een daling. Deze verschillen komen niet helemaal uit de lucht vallen. Als we naar het vorige jaar kijken, zien we dat de toeleveranciers blijven groeien en de eventbureaus eerder stabiel bleven. De bureaus doen nu een inhaalbeweging (we spreken over trends, niet over absolute cijfers). 

 

Er is meer


We hebben hier slechts enkele opvallende conclusies bij elkaar gebracht. EventMonitor gaat verder. De cijfers uit het onderzoek helpen je in te schatten of jouw bedrijf de trend volgt, er boven uitsteekt of iets in te halen heeft. 

 

Over EventMonitor


EventMonitor is de eerste barometer voor de Belgische en Nederlandse evenementenbranche. Het is een representatieve benchmark voor organisatoren, evenementenbureaus, opdrachtgevers en toeleveranciers van evenementen. EventMonitor is een initiatief van eventplanner.be /.nl in samenwerking met de vakverenigingen CLC-Vecta, IDEA, ACC Belgium, BESA, BAPCO, EMA Society, SITE België en SITE Nederland. 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Advertenties