Column: Wanneer moet je je event NIET plannen?

Column: Wanneer moet je je event NIET plannen?

Eén van de eerste stappen die je neemt wanneer je een evenement plant, is bepalen wanneer het gaat plaatsvinden. Een stap die vaak wordt ondergewaardeerd, hoewel hij erg belangrijk is voor de succes van je evenement. Kies de perfecte datum voor je event en je eventmarketing zal een boost krijgen.

 

Kies de verkeerde datum en het zal duidelijk zijn waarom je de evenementenhal niet vol krijgt. De beste manier om de perfecte datum te kiezen is beginnen met de slechtste opties wegstrepen. Dus wanneer je beslist wanneer je je volgende event plant, probeer dan de volgende 'evenementverpestende data' te vermijden:

 

1. De eventdata van je voornaamste concurrenten

Eén van de slechtste keuzes die je kunt maken is om je evenement op dezelfde dag te plannen als concurrerende evenementen. Gewoonweg omdat je hetzelfde publiek deelt en je ongetwijfeld een gedeelte ervan kwijt zult zijn die dag. Bovendien moet je de media-aandacht dan ook delen. Zelfs wanneer je zeker weet dat je je concurrenten zult overtreffen, moet je één ding onthouden: je zult sowieso betere resultaten boeken wanneer jullie events niet op dezelfde data vallen.  

 

2. Nationale feestdagen

Nationale feestdagen zoals 21 juli in België of 5 mei in Nederland zijn ook slechte data voor evenementen. Mensen zijn dan meestal niet geneigd om naar een event te gaan, tenzij het een concert is of een festival in de buitenlucht ter ere van de feestdag. Als dat echter niet het geval is, zou het kiezen van die dag catastrofische gevolgen hebben voor je event.

 

3. Belangrijke politieke/publieke gebeurtenissen

Het plannen van je evenement tijdens landelijke verkiezingen, referendums en andere belangrijke politieke en publieke gebeurtenissen is gestoord. Niet alleen zul je een groot deel van je publiek en de media-aandacht verliezen, het kan ook zijn dat politieke figuren daardoor niet op je event verschijnen als spreker of ere-gast.

 

4. Religieuze feestdagen

Geloof speelt nog altijd een grote rol in mensen hun leven en zal dat waarschijnlijk altijd wel blijven doen. Dus kijk altijd op de kalender voor belangrijke religieuze feestdagen in het land waar je je event organiseert. Je evenement plannen tijdens de Hajj in een moslimland of tijdens Pasen in een christelijk land, schiet je niets mee op. Voor religieuze mensen zijn dit heilige dagen en zij zullen liever dat vieren dan jouw event. 

 

5. Vakantieperiodes

Vakantieperiodes zoals zomer- en Kerstvakantie zijn eveneens slechte kandidaten voor het plannen van je event. Voor het grootste gedeelte van Europa duren die vakanties van augustus to het einde van december. De reden is helder: mensen zijn dan weg op hun welverdiende vakantie. Je kunt er zeker van zijn dat je evenement niet verleiderlijker is dan liggen op het strand met vrienden en geliefden of dan tijd doorbrengen met familie. 

 

6. Maandagen

Maandag is hetzelfde als 'Vrijdag de dertiende' voor je event - een dodelijke keuze. Als je niet bijgelovig bent, wees het dan tenminste wel in het kiezen van de datum voor je evenement. Laten we het toegeven: iedereen haat maandagen. Mensen zijn simpelweg niet in de stemming om ergens heen te gaan aan het begin van de werkweek. Dus streep gewoon alle maandagen op je kalender door voordat je een datum beslist voor je volgende event.

 

Dit zijn maar een paar factoren waar je rekenening mee moet houden wanneer je je volgende event plant. Er zijn natuurlijk nog tal van andere redenen die een bepaalde datum ongeschikt maken voor jou specifiek. En jij bent degene die erachter moet komen welke dat zijn en waarom. Mijn advies luidt: onderzoeken, onderzoeken en onderzoeken voordat je de datum van je event kiest

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Advertenties