Waarom Facebook niet werkt voor event marketing

Waarom Facebook niet werkt voor event marketing

Column - Bedrijven investeren steeds meer in sociale media. Het scoren van nieuwe likes, fans, volgers en comments is bijna een obsessie geworden. Velen zien een sterke aanwezigheid op Facebook, Twitter LinkedIn of Google+ als de nieuwe silver bullet voor al hun marketing doelstellingen. Helaas, als het gaat om commerciële resultaten in termen van omzet of nieuwe klanten aantrekken, blijkt e-mail nog steeds veel effectiever dan alle sociale media samen.

 

Velen denken dat e-mail marketing een beetje passé is, maar de cijfers liegen er niet om. Een recente studie van het onderzoeksbureau McKinsey toont aan dat e-mail 40 keer effectiever is om klanten te werven dan Facebook en Twitter samen. Al dat tweeten, posten en liken mag dan een leuk zijn, het brengt in werkelijkheid bitter weinig zoden aan de dijk. Daarom is het goed je af te vragen of Facebook wel de beste investering is als commercieel communicatiekanaal als je weet dat slechts een klein percentage van je Facebookconnecties ook daadwerkelijk tot een aankoop overgaan. Bij Twitter is dat zelfs nog minder.  

 

Toegegeven, sociale media zijn een waardevol instrument, om met je doelgroep te communiceren, maar het is niet de beste manier om je verkoop te stimuleren. Als je tijd en budget beperkt is, dan zal je met e-mail gegarandeerd betere resultaten bereiken. Het bewijs? Succesvolle mega events zoals Tomorrowland zetten zwaar in op e-mail voor de ticketverkoop, ondanks hun miljoenen volgers op Facebook. Zelfs voor een hip en uber cool event blijft e-mail onmisbaar.  

 

3 essentiële tips om beter te scoren met e-mail marketing

 

1. Denk aan je doelgroep

Je e-mail bestand is goud waard. Mail het niet kapot. Als je telkens platte reclamemails stuurt om op te scheppen hoe goed je wel bent, gaat je lezer je snel links laten liggen. En na een tijdje neemt men zelfs de moeite niet meer om je mail te openen maar verdwijnt deze meteen in de prullenbak. Hoe moet het dan wel? Stuur interessante content, tips, zaken waar mensen iets aan hebben. Geef desnoods iets gratis weg en zorg dat je e-mail waarde heeft voor de ontvanger.

 

2. Prikkel de nieuwsgierigheid

De grootste vijand van je e-mail campagne is de delete-knop. Je wil dat de ontvanger je mail opent en leest. Een sterke teaser hierbij is het onderwerp van je mail. Maak deze uitnodigend, prikkelend en spannend. Een onderwerp als 'Onze nieuwe voorjaarscollectie' zal waarschijnlijk weinig potten breken. '5 trends die je dit voorjaar niet mag missen' klinkt veel sterker. Natuurlijk wil iedereen weten wat daar achter zit.  

 

3. Spreek de lezer aan

En daarmee bedoel ik niet alleen de standaard personalisering in de aanhef, waarbij je de ontvanger aanspreekt met zijn naam. Maar de hele opzet, inhoud en tone of voice in je mail. Schrijf deze op zo’n manier dat de lezer het gevoel krijgt dat je de mail voor hem of haar persoonlijk hebt geschreven. Vertel je eigen verhaal, verwijs naar iets wat recent in het nieuws geweest is of laat bijvoorbeeld eens een klant aan het woord. Een goed voorbeeld van een nieuwsbrief die telkens weer boeiende content brengt met een persoonlijke touch is Seth Godin. Deze marketing goeroe stuurt me elke dag een korte en bruikbare tip, net alsof hij deze voor mij persoonlijk geschreven heeft.

 

Meer info over internet marketing: 

www.expertacademy.be/nl/internetmarketing

Bron: Expert Academy

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties