Waarom je jouw Facebook bedrijfspagina kunt opheffen

Waarom je jouw Facebook bedrijfspagina kunt opheffen

Denk jij dat je als kleine ondernemer een bedrijfspagina op Facebook moet hebben? Think again. Social Media houden meer van mensen dan van bedrijven. Je bedrijfspagina kan zelfs tegen je werken. Weg met die pagina, hoera voor je persoonlijke profiel.  

 

Die arme freelance eventplanner in Engeland. Ik sprak haar op een congres waar ik de Social Media Genius Bar bemande. Ze had net een contract afgesloten met een bureau dat voor haar een Facebook bedrijfspagina zou maken en ermee zou adverteren. Ik raadde haar aan om: haar Facebook bedrijfspagina te verwijderen en er zeker niet mee te adverteren!

 

Social Media zijn voor mensen, niet voor bedrijven

Waarom is een Facebook bedrijfspagina verspilde moeite voor kleine ondernemingen en zelfstandigen? Heel simpel: Social Media houden meer van mensen dan van bedrijven. Wist jij dat elke keer dat jij inlogt op Facebook, er gemiddeld zo’n 1.500 berichten zijn om je te laten zien? Facebook filtert en sorteert deze; berichten van mensen scoren daarbij hoger dan die van bedrijfspagina’s. Als klein bedrijf gezien worden lukt dan alleen nog met betaalde advertenties. Gewetensvraag: hoe blij word jij van die 'voorgestelde berichten' in je tijdlijn? Precies. En het kost je nog geld ook!

 

Wat willen jouw contacten? Aandacht!

Waar ging het ook alweer om bij Facebook? Mensen verbinden. Jouw diensten of producten verkoop je vooral via je netwerk. Waarom werkt dat zo goed? Door het persoonlijk contact. Interactie. Dat betekent dat je niet alleen praat, maar ook luistert. Dat geldt ook op Facebook. Technisch gezien kan een bedrijfspagina geen mensen uitnodigen, feliciteren of reageren op berichten. Als persoon kun je dat wel.

 

Persoonlijk profiel werkt wel

Dus wat raadde ik de eventplanner aan? Kies ervoor om je persoonlijke profiel ook te gebruiken voor je zakelijke contacten. Plaats hier berichten die relevant zijn voor je netwerk: waar ze om kunnen lachen, van kunnen leren of die de relatie versterken. Jouw  droom bestemmingen top-10 of  tips om een goede event app te selecteren. Maar vooral: reageer op anderen waar het gaat over evenementen en bijeenkomsten, geef advies, complimenten. Deel je liefde voor het vak.

 

Kinderfoto's? Deel ze in een groep

"Maar wat doe ik dan met al die leuke foto's van mijn kinderen?" vroeg de evenplanner beteuterd. Daar zijn andere kanalen geschikt voor: maak bijvoorbeeld een Facebook of Whatsapp groep voor nabije familie en vrienden en deel daar je privézaken. Af en toe wat persoonlijks delen kan natuurlijk nog steeds, zolang het je professionele imago maar ondersteunt.  

 

En wees eerlijk: als ondernemer identificeer je je toch sowieso sterk met je werk? Als dat niet zo is, moet je jezelf misschien hele andere vragen stellen dan wat te doen met Social Media.  

Gerrit Heijkoop

Gerrit Heijkoop

Freelance Projectmanager, Ondernemer en netwerker met een passie voor events en Social Media. Gerrit is partner van How Can I Be Social (HCIBS), mede-oprichter van Triqle Event Intelligence, bestuurslid van de Green Meetings Industry Council (GMIC) in Nederland en professioneel spreker.

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures