Column: 5 Social media do's & don'ts - stijg uit boven de reclame

Column: 5 Social media do's & don'ts - stijg uit boven de reclame

Óf social media gebruikt worden, dat bepaalt je publiek zelf wel. En twitteren hoe goed je evenement is heeft al helemaal geen zin. Waar het wel om draait? Kwaliteit en interactie!

 

Vijf tips:

 

Tip 1. Begin met luisteren

Op welke Social Media beweegt je doelgroep zich? Vraag ernaar bij de registratie, houd een enquête of Google op vaktermen. Zie wat je doelgroep doet, wat ze interessant vinden en speel daarop in.

 

Tip 2. Geen reclametool

Gebruik Social Media niet om te roepen hoe goed je evenement of bedrijf is, maar vooral om de kwaliteit te verbeteren. Programmasamenstelling, registratie, informatie delen, netwerken - Social media kan al die processen ondersteunen. Dat levert een positieve ervaring op en díe wordt gedeeld. Betere reclame kun je niet wensen toch?

 

Tip 3. Focus op interactie

Interactie tussen en met je volgers is belangrijker dan aantallen. Dus participeer in discussies, reageer, geef zinvolle informatie. Die volgers komen wel. En als je echt wanhopig bent, kun je ze altijd gewoon kopen.

 

Tip 4. Integreer online en offline

Communiceer je Social Media accounts op je 'offline' middelen: noem namen, hashtags, en waar je het voor gebruikt. Zet je elke dag foto’s op Facebook? Kan men meetwitteren in de zaal? Staan alle presentaties op YouTube? Vertel het je deelnemers zodat ze in actie kunnen komen!

 

Tip 5. Neem het serieus

Investeer serieus tijd, geld en aandacht in Social Media. Experimenteer gerust, maar laat het niet over aan een stagiair, of iemand die het ‘erbij doet’. Zorg dat je zelf als persoon ook aangesloten bent op alle media, zodat je weet wat prettig of juist irritant is voor gebruikers.

 

Deel je ervaring!

Wat zijn jouw persoonlijke do’s en don’s op Social Media? Waar erger jij je verschrikkelijk aan? Of wat vind je juist super tof? Het schijnt dat als je jouw do’s hieronder post, dit de kans verdubbeld dat je ze ook daadwerkelijk gaat doen!

Gerrit Heijkoop

Gerrit Heijkoop

Freelance Projectmanager, Ondernemer en netwerker met een passie voor events en Social Media. Gerrit is partner van How Can I Be Social (HCIBS), mede-oprichter van Triqle Event Intelligence, bestuurslid van de Green Meetings Industry Council (GMIC) in Nederland en professioneel spreker.

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures