Column: Lachend een opdracht verliezen

Column: Lachend een opdracht verliezen

Ik ben ook maar eens mens: ik win opdrachten, maar ik verlies er ook genoeg. De ene keer kan ik dat beter hebben dan de andere. Ik heb me afgevraagd waar dat aan lag en geloof dat ik er achter ben.

 

Waar ik kribbig van wordt, is een mail als deze:
Dag mijnh. In der Maur, uit drie aanbieders hebben we er een gekozen. De keuze is daarbij niet op uw bureau gevallen. Dank voor uw eerdere reactie.

 

Het bericht straalt in alles uit, dat er niet erg grondig is nagedacht over de keuze. Een extra telefoontje bevestigde dit gevoel: ze hadden maar wat gegokt, zonder serieus naar de aanbiedingen te kijken.


Dat is voor mij niet leuk, maar ook niet voor degene die de opdracht wel krijgt. Die wordt namelijk opgezadeld met een opdrachtgever die slecht na heeft gedacht over wat hij wil. En als dan achteraf de dag slecht uitpakt, of de gespreksleider toch niet zo heel goed bij het publiek bleek te passen, dan krijgt de dagvoorzitter de schuld. Terwijl het toch echt de opdrachtgever is die het probleem veroorzaakte.

 

Wanneer kan ik een afwijzing dan wel verteren? Als de opdrachtgever komt met weloverwogen argumenten welke afweging hij gemaakt heeft tussen een aantal professionele alternatieven. Dan is een afwijzing te begrijpen. Niet leuk, maar wel acceptabel.

 

Daarom, opdrachtgevers, kies alstublieft bewust. Respecteer de professionals en geef ze de kans écht te pitchen. Neem het vak en uw eigen bijeenkomst serieus genoeg om tijd en aandacht te investeren in een grondige afweging. 

Jan-Jaap In der Maur

Jan-Jaap In der Maur

'Nieuwsgierig is wat ik ben, vragen stellen is wat ik doe' - Een goede dagvoorzitter analyseert, zet aan tot nadenken, zoekt samenhang en voelt de sfeer aan. Hij helpt u een effectief programma op te stellen, met échte interactie: kennis uitwisselen, begrip kweken, nieuwe inzichten geven. Ik ben altijd mezelf: prikkelend, ongekunsteld en op zoek naar de meest effectieve gespreksvorm. Vernieuwend waar zinnig, traditioneel wanneer effectief. Ik wil steeds de juiste vragen stellen op het juiste moment.

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures