Marketeers geloven massaal in groei van 'live communication'

Marketeers geloven massaal in groei van 'live communication'

Een onderzoek in opdracht van The Oval Office bij 1500 marketeers geeft aan dat het geloof in 'live communication' sterk in de lift zit. 


Het onderzoek, uitgevoerd door studenten van de Erasmushogeschool Brussel, peilde 1503 marketing- en communicatiespecialisten naar hun kennis van live communication en het gebruik van merkbelevingen als communicatiemedium.

 

De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn: 

  • Marketeers vinden field marketing, events en online marketing de meest effectieve media voor het creëren van merkengagement. 
  • Klantenevents, vakbeurzen en personeelsevents vormen de top drie van de meest gebruikte live communicatie-uitingen.
  • Merkbekendheid, merkengagement en sales zijn de voornaamste redenen om live communicatie te gebruiken.

 

The future is bright, the future is live

Bijna 7 op de 10 respondenten (67%) gingen akkoord met de stelling "Ik verwacht dat live communication in de toekomst aan belang zal toenemen". 31% nam geen stelling en slechts 3% verklaarde deze stelling niet te delen.


Een sterk merkverhaal beleef je live en vertel je door

Merken als Red Bull, Starbucks, Nintendo, Zara en Electrolux zijn al langer believers. Maar ook B-to-B-merken en zelfs traditionele media zoals Flair (Flair Shopping Day) of de VRT (met Music for Life, Radio 2 dag, Thuisdag, Flikkendag) organiseren merkbelevingen die hen toelaten een sterke emotionele band met hun klanten en publiek op te bouwen. Ze creëren unieke ervaringen die de mensen (en de pers !) willen delen en doorvertellen, offline en via sociale media. Merken wekken op die manier sympathie op zonder hun product te agressief te promoten.


Dat sterke merkbelevingen vaak aan de basis liggen van mond-tot-mond reclame (word-of-mouth) is vele marketeers niet ontgaan. 40% onder hen oordeelt dat field marketing en 38% dat events het effectiefste zijn om merkengagement te creëren. 6 op de 10 respondenten zetten het online delen van merkbelevingen en merkverhalen op de eerste plaats van de meest “merkengagerende” media. Cinema (2%) en affichage (9%) scoren het minst.

 

Voor alle doelgroepen

De meest zichtbare uitingen van live communication zijn vaak gericht naar de consumenten. Ze vinden plaats in shopping centra, op straat, op pleinen, op festivals, etc. Maar ook voor het communiceren naar professionele doelgroepen en interne medewerkers gaan bedrijven steeds vaker merkbelevingen uitwerken. Via authentieke live ervaringen willen ze klanten en personeel begeesteren en betrekken in hun merkverhaal. Op de vraag naar welke onderdelen van live communication de meeste aandacht gaat, antwoordden de respondenten klantenevents (55,7%), vakbeurzen (43,2%), interne events (33,8%), seminaries en congressen (26,5%) en field marketing (25,4%).

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Suzanne de Bakker [Suzanne de Bakker Communicatie]
Suzanne de Bakker [Suzanne de Bakker Communicatie]
New|2013-05-27 - 11:45u

Leuk onderzoek met zeer herkenbare resultaten. In Nederland heb ik in de herfst van 2012 19 marketing- en brandmanagers geinterviewd over het creeren van merkloyaliteit en de rol van marketing. Uit die interviews komt naar voren dat het laten ervaren van het merk spontaan als de belangrijkste marketingvorm voor het creëren van loyaliteit wordt genoemd. Deze activiteiten zijn in categorieën te verdelen: • Door partnerschappen met andere merken of partijen die goed bij het merk passen. Deze partnerschappen vinden veelal plaats in de evenementen- of entertainmentwereld. • Door partnerschappen in de vorm van (sport)sponsoring. Het gesponsorde event draagt dan vaak de naam van het merk. De merken nodigen vaak hun (zware) klanten uit voor het evenement. • Via winkels. Merken kopen winkelruimte om de klanten van die winkel het product te laten proberen. Marketeers zetten deze marketingvorm vooral in bij de promotie van een nieuw product of smaak. • Onafhankelijk van derden een merkervaring proberen te bewerkstelligen bij consumenten. Dit betekent het zelf creëren en distribueren van content. Meer informatie over dit project vind je op: http://platformcontent.nl/customer-media-en-content-marketing-duurzame-drivers-van-loyaliteit/

Grunewald.bar
Apéroboxen als eindejaarsgeschenk en als alternatief voor de Nieuwjaarsrecepties
Grunewald.bar|
27 November 2021

Gezien de explosie in aanvragen en bestellingen de laatste 10 dagen, is het duidelijk dat we terug online zullen klinken op het nieuwe jaar.


Maar niet getreurd, zoals de voorbije 18 maanden, staan we er met Grunewald.bar klaar voor om jullie drink op te smukken.

Lees meer

Like Reageer

Lees ook

XMAS-teambuilding was nog nooit zó tof: online, fysiek én hybride!

XMAS-teambuilding was nog nooit zó tof: online, fysiek én hybride!

Hoe houd je je publiek geboeid tijdens een online event?

Hoe houd je je publiek geboeid tijdens een online event?

Ijzersterk marketingplan nodig? Download nu onze nieuwe mediakit 2022

Ijzersterk marketingplan nodig? Download nu onze nieuwe mediakit 2022

Advertenties