Meten = weten, maar vergis je niet!

Meten = weten, maar vergis je niet!

Volgens veel online marketeers kun je met online adverteren alles meten. Daar zit veel waarheid in, maar vergis je niet!

 

Online adverteren wordt vaak gemeten met 'kliks', maar zijn die 'kliks' wel de reden waarom je adverteert? Wellicht was de belangrijkste doelstelling van je campagne nieuwe klanten aantrekken of de omzet verhogen. Of misschien wilde je je merk wel stevig(er) in de markt zetten?

 

Het is uiteraard aanlokkelijk om een campagne af te rekenen op duidelijk zichtbare parameters, maar zo is de kans groot dat je het echte effect van de advertentie over- of onderschat.

 

 

Doelstellingen

Voor je een campagne plant, bepaal je duidelijk je doelstellingen. Hoe je een campagne invult en evalueert wordt bepaald door deze doelstellingen.

 

KPI’s (Key Performance Indicators)

Pas nadat je duidelijke doelstellingen hebt geformuleerd kun je bepalen hoe je het resultaat van een campagne gaat meten. Kies daarbij voor duidelijk omschreven KPI’s die makkelijk op te volgen zijn. Was je doelstelling bijvoorbeeld de verkoop een boost geven, dan wil je weten welke (nieuwe) klanten je aanspreekt. Wil je je naambekendheid verhogen, dan helpen we je graag met gericht marktonderzoek voor en na de campagne.

 

Iets moeilijker, maar wel realistischer wordt het wanneer een klant je advertentie ziet maar niet meteen overgaat tot een bestelling. De kans is groot dat die klant je bedrijf later opnieuw tegenkomt en pas op dat ogenblik beslist te bestellen. Was die eerste advertentie dan niets waard? Nee, integendeel. Het is net die herhaling die ervoor zorgt dat potentiële klanten vertrouwd geraken met je merk en overtuigd worden om met jou in zee te gaan. Dit is niet enkel van toepassing op online adverteren, maar geldt voor alle media die je inzet.

 

Opgepast!

Via onze website kunnen bezoekers rechtstreeks informatie of een offerte aanvragen bij een adverteerder. Eenvoudig een formuliertje invullen en versturen. Maar analyse toont aan dat deze functionaliteit niet vaak gebruikt wordt. 96,4% klikt immers rechtstreeks door naar de website van een adverteerder en gaat daar op zoek naar meer informatie. Je kunt deze aanvragen via onze website dus gerust opnemen in je campagne-evaluatie, maar opgepast: net omdat deze tool niet vaak gebruikt wordt, mag dit zeker niet de enige KPI zijn. We blijven deze mogelijkheid wel gewoon aanbieden op onze website omdat sommige bezoekers (ook bedrijven met grote advertentiebudgetten) deze contactmanier handig vinden en we willen onze adverteerders uiteraard deze opdrachten niet ontzeggen!

 

24/24 monitoring van je campagne

Het is mogelijk dat een campagne wordt opgezet waarbij een bedrijf in de verkeerde categorie opgenomen werd, niet de juiste trefwoorden of visuele elementen gebruikt. Daarom monitoren we automatisch elke campagne. Als we merken dat een campagne ondermaats presteert, grijpen we onmiddellijk in en bespreken we samen nog tijdens campagne hoe we kunnen bijsturen. Dat maakt online adverteren uniek en uiterst interessant!

 

Een ondertekende bestelbon is uiteraard de verantwoordelijkheid van jouw verkoper(s), maar onderschat ook daarbij de rol van een online campagne niet. Merk je tijdens een campagne dat niet alles volgens plan verloopt of ben je niet helemaal tevreden met de resultaten, contacteer ons dan zodat we samen een oplossing kunnen uitwerken. Op eenvoudig verzoek bezorgen we je een aantal statistieken van je campagne.

www.eventplanner.be/adverteren/online-adverteren.php

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties