Strengere coronaregels voor evenementen in België

Strengere coronaregels voor evenementen in België

Het Overlegcomité heeft een reeks coronaregels op het vlak van sport, culturele evenementen en (hoger) onderwijs in lijn gebracht met alarmniveau 4. Volgens het communique van de overheid: "De strengere regels zijn nodig om ziekenhuizen te ontlasten, te voorkomen dat alle scholen moeten sluiten, de gehele economie stilvalt en al te veel mensen zouden vereenzamen door een algemene lockdown."


Concreet betekend dat voor de eventsector:

  • Sportevenementen: alle professionele sportwedstrijden binnen en buiten verlopen zonder publiek.
  • Indoor evenementen (op cultureel, religieus, onderwijs en verenigingsvlak): maximum 40 personen, indien voldoende garanties voor coronaproof organisatie, en mits 1,5 meter-regel en mondmasker, maximum 200 personen. Het aanbieden van drank en voedsel is verboden.
  • Pretparken worden tijdelijk gesloten.


"Gezien de bijzondere urgentie van de situatie, gaan de regels onmiddellijk van kracht vanaf het moment van publicatie op vrijdag 23 oktober 2020. De regels lopen tot en met 19 november 2020, met een tussentijdse evaluatie na twee weken", aldus premier Alexander De Croo.


002_GOV_002_23_OCTOBRE_NL_V1CB[2].jpg



Reactie Event Alliantie op de nieuwe regels


De Event Alliantie neemt acte van de beslissingen van deze morgen door het overlegcomité. We hebben uiteraard begrip voor de noodkreet van de zorg. Dat is de absolute prioriteit. Uitzonderlijke tijden vergen uitzonderlijke en vaak pijnlijke maatregelen. We roepen sector - publiek en maatschappij op om rigoureus de regels te volgen. 


De facto was er heel weinig mogelijk door de beslissingen van vorige week omwille van het verbod op catering. De verdere beperkingen voor onze sector komen neer op een sluiting. In de huidige omstandigheden is werken voor 200 personen helemaal onrendabel en ondenkbaar. Dat is dramatisch. Er was al niets, dat wordt nog meer niets. 


De sector deed zijn uiterste best om events veilig en verantwoord te laten doorgaan en deed daartoe ook de nodige investeringen en ingrepen. Vandaag blijken die eens te meer nutteloos. 


Als sector kunnen we enkel de echte noodkreet herhalen zoals ook deze gisteren in het Federaal en Vlaams Parlement was te horen. Er moet absoluut een plan op tafel komen dat duidelijkheid verschaft qua financiële steun op lange termijn en stoppen met copy-paste maatregelen voor een aantal weken. De eventsector vraagt met aandrang om de gesprekken te intensifiëren om samen met hen een gestructureerd plan te ontwikkelen dat zicht geeft op overleven op lange termijn. 


Al die Belgische paradepaardjes maar ook de tientallen bedrijven onder hen staan op het punt om de deuren definitief te moeten sluiten of naar het buitenland te verhuizen. Zonder oplossing voor de €777M vaste kosten voor dit jaar is het over and out. Meer dan 80% van de omzet is weg voor dit jaar. Geen enkel bedrijf of sector kan dat overleven zonder steun. 


Gepassioneerde medewerkers en freelancers zullen de eerste en grootste slachtoffers zijn door het gebrek aan steun en inzicht van de overheid. En in plaats van export wordt het dan import. Buitenlandse bedrijven zullen het dan hier komen doen want onze eigen bedrijven zullen verdwenen zijn. 


Bruno Schaubroeck: "Tot op vandaag meer dan 200 slapeloze nachten voor bedrijfsleiders en medewerkers. Is er nog een toekomst?! Iedereen hoorde de getuigenis van de Gentse DJ eerder deze week op StuBru? De bodem is bereikt."

Bron: Foto: belgium.be

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Advertenties