Hoe creëer je een aantrekkelijk programma voor je online evenement

Hoe creëer je een aantrekkelijk programma voor je online evenement

Evenementen = samenhang. Het is simpel: een zwakke structuur en een zwakke rode draad leidt tot zwakke resultaten. Dit geldt voor zowel fysieke als online events.


Fysieke evenementen hebben een editoriale niche nodig om een bepaalde groep van bezoekers aan te trekken. Online evenementen, langs de andere kant, zijn zoveel meer dan webinars, die meestal over één onderwerp gaan. Online events hebben ook een duidelijke structuur en een helder programma nodig dat rond een specifiek onderwerp draait en langs verschillende perspectieven wordt benaderd.

 

Als een eventprofessional en ondernemer vertelt Kevin Van der Straeten er dit over: "om de kracht van je evenement te versterken, kun je kiezen om het rond een centraal thema of verhaallijn te laten lopen. Die verhaallijn verbindt dan de verschillende elementen van het programma. Het kost je tijd en creativiteit om een origineel thema te bepalen, maar die inspanning is goud waard. Als je een interessant verhaal te vertellen hebt, dan steek je met kop en schouders boven de rest uit en onderscheid je jezelf van je concurrenten."

 

Soms maken mensen cruciale fouten als ze een programma samenstellen. Soms voegen ze at random topics toe die niet gealigneerd zijn met de rode draad van het verhaal, of ze negeren die editoriale lijn helemaal en voegen gewoon een paar gerelateerde onderwerpen samen. Sommigen maken een ronduit saai programma, volgepakt met ronde tafel gesprekken, en geen ruimte voor workshops, keynote speeches, culturele belevingen of netwerkmomenten. Een fantastisch programma is de lijm van je evenement! Het is precies jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat jouw programma boven al de andere uitstijgt, verschilt van de rest en de aandacht van je deelnemers vasthoudt. Hier is hoe je dat doet:

 


Tip 1: Bepaal één kernthema

Als je een programma creëert, dan heb je een centraal thema nodig. Hoe specifieker dit thema is, hoe beter. Bijvoorbeeld, je organiseert geen evenement over marketing, maar wel over een bepaald domein, zoals content marketing, digitale marketing of inbound marketing. Door slechts één topic te behandelen en dat zo concreet mogelijk te definiëren, aligneer je je eventagenda met de interesses en noden van je niche doelgroep. Zo verwatert je agenda niet, en blijf je gefocust op je startpunt!

 


Tip 2: Gebruik de prisma techniek om je kernthema te diversifiëren

Nu je je kerntopic hebt bepaald, hoe bouw je daar een volledige agenda rond? Probeer het eens met de prisma techniek. Zoals je wel weet, splitst wit licht op in verschillende kleuren als het door een prisma gaat. Deze techniek kun je ook toepassen op je thema door ernaar te kijken vanuit diverse hoeken. Laten we digitale marketing als voorbeeld nemen.

 

Een aanpak zou kunnen zijn je evenement op te delen in onderdelen die draaien rond hoe verschillende industrieën hun digitale marketing inzetten, zoals SaaS, e-commerce en financiële technologieën. Je kunt tijdens de sessies meerdere types digitale praktijken bespreken, zoals social media, belangenbehartiging van medewerkers, brand ambassadeurs enzovoort. De prisma techniek helpt je een specifieke aanpak te vinden om je kernonderwerp te vertalen naar verschillende kennissessies, ronde tafels en keynote speeches. 

 


Tip 3: Creëer je programma samen met je sprekers

Een andere manier die je kunt gebruiken om een aantrekkelijk programma te creëren, is in gesprek gaan met je sprekers. Deel je kernthema, en de aanpak die je in je hoofd hebt. Vraag of ze ideeën hebben. En misschien verrassend, meestal hebben ze geweldige ideeën. Misschien dragen je sprekers zelfs bij tot een totaal andere aanpak die leidt tot een volledig ander perspectief voor je deelnemers.

 


Tip 4: Zorg voor verschillende activiteiten

Key is je programma voldoende luchtig te houden. Dus niet meerdere kennissessies na elkaar zonder (virtuele) breaks of koffiepauzes. Langs de andere kant, een hele dag netwerken is ook te veel van het goede. Ook is het niet aangewezen om op één dag al je ronde tafels of al je workshops samen te organiseren. Mix de verschillende dynamieken en voorzie voldoende breaks en netwerk mogelijkheden zodat je deelnemers zich niet gaan vervelen.



In het kort

Je programma is de belangrijkste bouwsteen van je evenement! Hier bouw je je hele dynamiek rond, dus neem je tijd en plan dit zorgzaam. Begin met een kernthema vast te leggen, vernauw dit zo veel mogelijk. Zo organiseer je een aantrekkelijk evenement voor een specifieke doelgroep. Gebruik dan de prisma techniek om je aanpak te bepalen en deel je topic op in verschillende perspectieven. Om dit proces efficiënter te maken, betrek je sprekers en laat hen ideeën en hoofdlijnen aandragen. Ten slotte, mix dynamieken en activiteiten zodat je publiek niet in slaap valt. Als je deze tips over je eventprogramma toepast, dan focus je je inspanningen op iets memorabel en aantrekkelijk voor je gasten!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Advertenties