Rotterdam Ahoy moet 40% personeel ontslaan om te overleven

Rotterdam Ahoy moet 40% personeel ontslaan om te overleven

Rotterdam Ahoy kondigt een reorganisatie aan. De ingreep is noodzakelijk voor de toekomst van de Rotterdamse evenementenaccommodatie luidt het persbericht. De uitbraak van COVID-19 heeft grote impact op de bedrijfsvoering. 

 

Op 13 maart werd Rotterdam Ahoy na de aankondiging van overheidsmaatregelen gesloten voor evenementen. De locatie verwelkomt jaarlijks zo'n 1,5 miljoen bezoekers tijdens circa 500 evenementen. 2020 zou een kroonjaar voor Rotterdam Ahoy worden met o.a. in mei het Eurovisie Songfestival. In januari 2021 bestaat de organisatie 50 jaar en vindt de officiële opening plaats van het nieuwe Rotterdam Ahoy Convention Centre en de muziek/theaterzaal RTM Stage.

 


Continuïteit

De aangekondigde versoepelingen eind juni hebben maar een zeer beperkte verlichting geboden voor de organisatie. Jolanda Jansen, CEO: "Deze pijnlijke ingreep is helaas noodzakelijk om de continuïteit van Rotterdam Ahoy te waarborgen en onze organisatie weer toekomstgericht te krijgen. De evenementenbranche wordt ontzettend hard geraakt door deze crisis en de toekomst is nog uiterst onzeker. We hebben te kampen met een enorm verlies, met als gevolg bezuinigingsmaatregelen om de organisatie weer financieel gezond te krijgen. Helaas treft dat ook ons personeel; een onvermijdelijke stap in deze situatie."

 


Reorganisatie

De omvang van de voorgenomen reorganisatie is het ontslag van 40% van het totale personeelsbestand, dat bestaat uit 270 collega's. Jansen zegt hierover: "Een grote groep medewerkers met een flexibel dienstverband en een groep medewerkers waarvoor het contract van rechtswege afloopt wordt geraakt, maar ook ontkomen we helaas niet aan een krimp binnen ons vaste personeel. Met pijn in het hart zullen we afscheid moeten gaan nemen van dierbare, hardwerkende en getalenteerde collega's." Er zal een sociaal plan opgesteld worden.


 

Toekomst

Sinds 1 juli is het weer mogelijk om evenementen in Ahoy te faciliteren en organiseren onder de gestelde overheidsvoorwaarden. Terwijl er enerzijds veel evenementen worden verplaatst naar 2021, zijn enkele evenementen voor dit najaar in voorbereiding en ontstaan er ook diverse nieuwe initiatieven. Jansen zegt: "We zetten eerste stappen, maar dit zijn er niet voldoende. Het allerliefste bieden we al onze evenementen weer een volwaardig podium. Daarover zijn we met de overheid in gesprek. Wij, als branche, willen laten zien dat we op een verantwoorde manier live evenementen kunnen organiseren. De evenementensector vertegenwoordigt een groot economisch belang in ons land: 7,4 miljard omzet en 100.000 banen. Uiteraard staat gezondheid voorop, maar er is ook een enorme behoefte aan geluk, verbinding en vertier in onze maatschappij. En als de gezondheidssituatie en/of de overheid versoepelingen voorlopig niet toestaat, is financiële steun een must voor onze branche."

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties