Event Case: 'Antwerp Diner', uitdagingen bij events voor goede doel

In deze eventplanner.tv aflevering praat Kevin met Jan van JADA events over hun event case 'Antwerp Diner' en wat de uitdagingen zijn bij het organiseren van events voor het goede doel.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Dag Jan, welkom in de studio.


Dag Kevin.


We gaan vandaag praten over Antwerp Diner. In onze reeks over mooie event-cases is dat echt wel een exceptioneel evenement. Misschien om te starten: kan je eens vertellen wie JADA is? Want jij bent natuurlijk van JADA events. En wat het Antwerp Diner is.


Ja. Dus JADA events, wij doen voornamelijk business events. Dus corporate events. En JADA is eigenlijk gekomen van Jan en Danny. Dus wij zijn de twee zaakvoerders. En al vijftien jaar, nu, bezig. En binnen dat gamma van corporate events hebben wij ook de beslissing genomen om af en toe eens een charity event, dus voor het goede doel, mee te ondersteunen. Antwerp Diner is daar echt een ongelooflijk mooi voorbeeld van.


Ja, we zien het hier ook op de foto.


Voilà, voilà. In de Handelsbeurs in Antwerpen. En daarom dat we dat daar hebben uitgenomen als bijzondere case van een event.


Antwerp Diner, waar staat dat precies voor? Want er zullen kijkers zijn die dat niet kennen.


Nee klopt. Antwerp Diner...

Er zijn ook een aantal andere vormen zoals Amsterdam Dinner en de New York Dinner, zeg maar. Het komt erop neer...

Het goede doel is eigenlijk: bestrijding van AIDS, HIV, as such. En de bedoeling van dat evenement is met sterrenchefs een heel mooi diner te presenteren. En dan de tafels te verkopen, zodat mensen een steentje bijdragen, geldelijk. Dus eigenlijk is het een fundraising evenement maar met een heel hoog fun-gehalte. Maar ook een kwalitatief zeer...

Want omdat het allemaal sterrenchefs zijn, is het ook wel bijzonder wat je allemaal op je bord krijgt.


Zo'n evenement, en zeker de evenementen die ik van jullie al gezien heb...

Jullie leggen de lat redelijk hoog, om maar niet te zeggen heel hoog. Je hebt al die sterrenchefs. Hoe gaat dat dan concreet in zijn werk? Hoe ziet de rest van die avond er dan uit?


Wel, dat is natuurlijk een heel grote, complexe samenwerking. Zeker dit evenement.

Bij een gewoon corporate event, bijvoorbeeld een diner voor 1000 man, zou je zeggen: oké, ik spreek een cateraar aan. Ik heb duizend man. Ik heb eventueel meubilair daarin. Ik mijn deco, techniek en zo verder. En ik ben eigenlijk, min of meer, rond.

Bij Antwerp Diner gaat dat veel verder. Tot in de diepte wordt er eigenlijk getracht om alles gesponsord te krijgen. Dus elk lepeltje, koffietasje, komkommertje, stukje vis, whatever het is.


Tot dat detail?


Tot in die details wordt er getracht om daar sponsors voor te vinden.

Dus er is dan, bijvoorbeeld, een sponsor die de wijn sponsort. Dan is er soms nog een andere die de non-alcoholische wijn of de dessertwijn...

Dus dat kunnen zelfs drie leveranciers zijn, puur, alleen maar, op één aspect van een diner.

Er zijn ook meer dan tien sterrenchefs bij betrokken, die allemaal een stukje van heel die menu in elkaar steken. Dus de ene gaat, bijvoorbeeld, de receptiehapjes doen. De andere doet he voorgerecht. De andere doet het vegetarisch voorgerecht, want ook de varianten moeten nog gemaakt worden. Dus zo zijn eigenlijk al die sterrenchefs betrokken, om allemaal een stukje van dat diner te ontwerpen.

Zij moeten ook, bijvoorbeeld, bij de sponsor van de bordjes en zo, vooraf kiezen: ik wil dat bordje. En met dat lepeltje wil ik mijn gerecht geserveerd hebben. Want bij hen ligt natuurlijk de lat ook hoog.

En dan krijgen wij de ingrediënten door. En als, bijvoorbeeld, een sterrenchef kiest kreeft met kaviaar, om maar even te noemen, dan zeggen we: dat budget laat dat niet toe. Dus dan moeten ze een goedkoper gerecht, waar ze toch nog gewoon hun creativiteit mee kunnen botvieren.

Zo komt er toch altijd een ongelooflijk creatief en zeer kwalitatief evenement naar voor.


Maar misschien eerst verder inzoomen op die sterrenchefs. Die doen dat allemaal pro deo?


Ja, absoluut. Dus soms hebben die ook gewoon eigen medewerkers van het restaurant. Het is op een zondag, dus dan zijn ze meestal ook gesloten. Dus hun eigen mensen die natuurlijk hun eigen stiel of hun werkwijze heel goed kennen.

Maar ze worden ook ondersteund door, bijvoorbeeld, de PIVA, de provinciale school voor koksopleiding. Die krijgen sessies vooraf om: goed, wat is dat nu eigenlijk, werken voor een sterrenchef? Dus dat is ook nog een stukje opleiding, dat erbij komt. En die gaan dan mee in de keuken, live, die gerechten ook allemaal mee voorbereiden. Die worden gedresseerd. En vaak gaan dan de sterrenchefs, die toch in die keuken staan, elkaar ook allemaal helpen. Ze leren ook van elkaar.


Oh, dat is wel leuk.


Ja, dat is absoluut leuk. Voor hen is dat ook een stukje reünie. Dan komen ze samen en dat is gewoon echt heel tof. Een toffe avond voor die mannen. Wij nodigen hen ook nog eens mee uit op het podium. Om, een stukje, hun gerechten toe te lichten.


Dus ze krijgen ook bepaalde visibiliteit in return, om het maar zo te zeggen.


Ja, zeker. Individueel, tijdens hun gerecht, als dat wordt geserveerd. Maar ook helemaal op het einde worden alle chefs, heel die equipe, ook de PIVA, op het podium geroepen. Krijgen ze een gigantisch applaus, uiteraard. En de hoofd...

Er is ook een tombola bij betrokken, want er moet geld in het laatje komen. Dus je moet niet alleen voor je stoel betalen. Je krijgt daar ongelooflijk entertainment voor. Namen als Clouseau, Natalia, hebben daar al opgetreden. En dat zijn dan drie nummers die zij komen brengen, tussen de gerechten door.

Maar dus, wat meer op het einde, wordt er een tombola georganiseerd. En iedereen kan dan een lotje kopen voor vijfentwintig euro. Maar iedereen gaat ook met een prijs naar huis. Dus de famous Antwerp Diner tombola. Iedereen zit echt te wachten en die lotjes zijn binnen de tien minuten allemaal uitverkocht.

En dus de hoofdprijs daarvan, is een gesigneerde koksvest. Dus al die sterrenchefs hebben hun handtekening daarop gezet. En ondersteund met een bon, om te nuttigen in hun restaurants, voor twee personen. Dat zijn er dan tien of twaalf, dus diegene die dat wint, kan een heel jaar op sterrenrestaurant gaan dineren.


Dat is wel mooi. En, mag ik zo eens nieuwsgierig zijn? Wat heeft zo het laatste Antwerp Diner opgebracht?


Ik weet het exacte cijfer niet, want dat varieert natuurlijk elke keer. Maar ik denk dat we nu al rond de 120.000 euro aan opbrengsten zitten.

 

Amai, op één avond, mooi.


Ja, dat is zeker heel mooi. Wetende dat er ongeveer 600 gasten zitten. Dus dat is eigenlijk...

Hoeveel is dat? 200 euro per persoon wordt er eigenlijk binnengebracht.

Want er zijn natuurlijk ook kosten, hé. Dus niet alles wordt gesponsord. Zoveel mogelijk maar er zijn bepaalde dingen, die we natuurlijk moeten betalen.


Ja, want om daar nog even op in te zoomen. Jullie doen met JADA events meerdere charity events.

Ik denk: Antwerp Pride doen jullie. Er zijn er nog, hé? BEA Awards.


Ja, er zijn er in het verleden geweest.

BEA Awards is niet direct een charity event maar is natuurlijk wel, binnen de sector, een event met een zeer laag budget. Ook veel goodwill van partners uit de eventsector, die zich natuurlijk allemaal gewoon zelf willen presenteren aan de andere bureaus. Dus daar moet je ook gewoon werken met een zeer laag budget.

En Antwerp Pride is niet anders. En Antwerp Diner is eigenlijk ook niet anders.


Maar dan moet je ook, als evenementenbureau, die mindset hebben om daarmee om te gaan. En ook dingen van je partners te durven vragen.


Ja, dat is inderdaad een beetje uw stoute schoenen aantrekken. Een klein beetje bedelen. Maar uiteraard ook...

Er wordt vaak een belofte gedaan van: kijk, doe dat een keer voor ons. Wij beloven u óf een aantal projecten in het komend jaar, die dan wel betaald worden natuurlijk, de corporate events. Of we hebben al een langere historie met die partner en daarom doen ze dat meer een stukje voor ons, voor JADA events. Maar goed, dat is eigenlijk een samenwerking. En vaak vinden ze dat ook wel supertof om te doen. Dat is een andere vibe, hé. Als je iets met goodwill doet, dan sta je daar...

Je staat er achter of je staat er niet achter. Maar als je erachter staat, ja, je krijgt zoveel warme feedback, kan ik het eigenlijk noemen. Van alle mensen die daar zijn. Je krijgt ongelooflijk veel applaus. Ik bedoel: je moet het ook maar doen. Zeg ik altijd.


Want dat is ook de reden dat jullie het als bureau doen? Want het is natuurlijk niet evident. Jullie zijn ook geen vzw, natuurlijk.


Nee, wij zijn geen vzw. Wij doen een aantal dingen pro deo. Ik zeg het: wij kunnen het hele jaar door vullen met pro deo projecten. Maar dat moet je afblokken want je moet ook nog, inderdaad, iets verdienen.

Maar het is aan de andere kant ook wel, vind ik, een win-situatie. Niet alleen qua financiën is dat een win-situatie maar je leert vaak met een nieuwe leverancier werken of nieuwe partners. Die iets anders naar voor brengen.


Omdat die dan toevallig door de vzw die erachter zit naar voor worden geschoven of zo?


Inderdaad. Vzw's schuiven soms een partner naar voor. Of soms zeggen...

Uw geprefereerde partners zeggen van: dit jaar sla ik een keer over. Want het lukt niet op die dag. Of: ik heb...

Whatever. Ja en dan moet je weer andere mensen gaan zoeken. En zo leer je ook weer andere mensen kennen, uiteraard. De sterrenchefs? Ervoor werkten wij nauwelijks samen met sterrenchefs. Maar nu kennen we ze allemaal. Die van Antwerpen dan toch. Dus als we dat dan eens nodig hebben op een corporate event, dan is dat weer gemakkelijker, dan kennen ze ons en zo verder. En ze weten dat wij iedereen goed soigneren. Dus, ik zeg het, dat soort samenwerkingen, dat opent ook gewoon deuren. En perspectieven. Vind ik.


Ja, nog een ander aspect dat vaak, als professioneel bureau, uitdagend is bij charity events. Ik bedoel nu niet specifiek over één van de cases spreken maar misschien in de algemeenheid. Dat is de samenwerking met vzw's. Want dat is toch anders, denk ik dan, als een corporate klant waar een marketing manager of zelfs een event manager zit, die dat echt als job heeft.


Ja en dan hangt het natuurlijk ook af van de vzw. Meestal hebben wij te maken met het bestuur van een vzw. En als die heel solide, jarenlang al, hetzelfde soort evenement doet, dan zij die heel erg gedreven. Maar het blijven vrijwilligers. Dus de meeste mensen hebben gewoon een andere dagelijkse taak. Dus ze nemen het er ook maar bij. En is afhankelijk dan ook nog eens van de vrijwilligers die daar ook allemaal onder meewerken. Dus ook dat fluctueert.

Mensen hebben soms als vrijwilliger andere doelen dan puur dat evenementieel in orde brengen. Die willen liefst een nieuw vriendje of een nieuw vriendinnetje leren kennen. Of willen gewoon sociaal iets leuks doen. En, ja, de paar uurtjes meewerken. Maar toch niet de hele dag. Dertien, veertien uren, dan wordt het al wel veel, wat we vragen. Betaalde mensen, die kan je zeggen...

Oké, dat is ook heel lang werken. Maar die weten van: oké, ik kom hier betaald werken, dus ik moet gewoon mijn job doen.


Maar dat betekent dan dat je nog meer met die planning moet bezig zijn. Van: die persoon van dat tot dat uur. Of wordt het dan eerder van: hoe gaan we ze motiveren om toch die hele dag...


Eigenlijk een beetje beide. Uiteraard moet je een goede planning opmaken. Maar je moet vooral rekening houden dat er een hoop vrijwilligers niet gaat komen opdagen. Omdat ze iets anders hebben. Dat ze dat ook niet laten weten, op tijd, of whatever. Dus je moet heel veel reserves inbouwen. En ook het niveau inschatten van een vrijwilliger is soms lastig. Want nieuwe mensen, die willen heel graag helpen. Maar die weten niet wat of hoe ze moeten doen. Dus die moeten sterker begeleid worden. Uiteraard moet je iedereen goed soigneren. Ze moeten op tijd eten en drinken hebben en zo verder. Dus wat vergt wel een andere soort mindset.

Nu, helpende handen op een corporate event, we hebben dat misschien iets minder nodig. Maar, bijvoorbeeld, een cateraar heeft ook heel vaak helpende handen. Studenten die ook wel worden opgeleid maar die je ook moet sturen. Dus dat werkt ook allemaal met pyramide-systeempjes. Dat ervaren mensen een paar onervarener mensen meenemen. En die zo, eigenlijk, tijdens het evenement, worden aangestuurd. En dat is een beetje de clou, ook op charity events. Vzw-events, ja.


Nemen jullie zelf, als bureau, een andere rol in dan bij een corporate evenement?

Ik bedoel daarmee, als je zegt van: ja, dat zijn ook mensen die misschien niet gewoon zijn om evenementen te organiseren. Of die ook andere jobs hebben. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat jullie een meer leading of meer sturende rol gaan nemen in zo'n evenement. Of valt dat mee?


Wel, dat is natuurlijk...

Dat hangt ook weer af van bestuur tot bestuur of van vzw tot vzw. Wat is de afspraak eigenlijk? Wij proberen dat in het begin toch ook wel een beetje af te bakenen. Tot waar gaat onze rol? Heel vaak is dat meer de productionele rol. Dus de organisatorische rol. Terwijl het inhoudelijke aspect...

Bijvoorbeeld bij een Antwerp Pride, zit het inhoudelijke heel sterk bij de vzw zelf. Die hebben een hele denktank. Die komen zeer regelmatig samen. Hebben ook allerlei andere vzw'tjes die erbij betrokken zijn, die allemaal hun ding doen. En dus laten we dat veel liever over aan hen. Wij zijn er dan, bijvoorbeeld, om te zeggen: oké ja, nu moeten we wel een knoop doorhakken op het programma. Want we moeten verder. Gaan we wel of niet tenten plaatsen? Dus eigenlijk allemaal dat soort ondersteunende dingen.

 

En hoe loopt die communicatie dan? Je hebt die denktanks. Sluiten jullie daar ook gewoon mee aan? Of is daar een soort interfacing voorzien, die jullie dan brieft?


Dat hangt heel erg af van het onderwerp. Maar soms vragen ze ons om aan te sluiten. Als het productionele impact heeft, bijvoorbeeld, dan vragen ze ons daarbij, bij zo'n meeting. En om ook gewoon onze visie daarover te vertellen. Vaak is dat als ze merken, als de vzw merkt: er is een subgroepje, ergens, over een onderwerp bezig.En er is heel veel discussie en er wordt maar geen knoop doorgehakt. Dan halen ze ons erbij, als onpartijdige mensen, die dan wel een knoop kunnen doorhakken. Puur op basis van: dat gaat niet werken. Of: dat gaat teveel geld kosten. Of whatever. Dan is het vaak sneller.


Nee, Jan, fantastische mooie case die je hebt meegebracht.

Ik zou zeggen: nog veel van die mooie charity events. En tussen door ook wat verdienende corporate events.


Ja, zeker. Maar ik kan het ook gewoon echt aan andere bureaus aanbevelen. Om dit soort dingen te doen. Gewoon van: het opent gewoon een aantal deuren, perspectieven. Je kan er uiteraard een stukje marketing in kwijt. Maar het geeft onszelf ook gewoon een goed gevoel. Dat we niet alleen maar voor de centen bezig zijn maar ook eens gewoon voor iets dat waardevol is voor de rest van de wereld.


Ja, top om te horen.

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken. Heb je zelf een mooie event-case, laat het ons zeker weten.

Bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties