Healthusiasm

Healthusiasm is de trend, waarbij mensen zich meer bewust zijn van hun gezondheid, dan ooit tevoren. In zijn nieuw boek, legt Christophe Jauquet uit, hoe je als bedrijf of evenement op deze nieuwe trend kunt inspelen.

28-10-2019 -  by Kevin Van der Straeten

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Transcript

Healthusiasm is de trend, waarbij mensen zich meer bewust zijn van hun gezondheid, dan ooit tevoren. In zijn nieuw boek, legt Christophe Jauquet uit, hoe je als bedrijf of evenement op deze nieuwe trend kunt inspelen.


Dag Christophe, welkom in de studio.


Dank u wel.


Je hebt een boek geschreven. Een fantastisch leuk boek over Healthusiasm. Wat is dat voor iets?


Healthusiasm is eigenlijk de trend, waarbij mensen, meer dan ooit, bewust zijn van hun eigen gezondheid. En er ook actief iets mee doen. En het boek beschrijft, hoe die trend tot stand is gekomen. En hoe bedrijven daarop kunnen inspelen.


Maar laten we misschien met dat eerste stuk beginnen. Hoe komt het dat we ons allemaal meer bewust zijn van onze gezondheid?


Er zijn verschillende facetten daaraan verbonden.

Maar één van de belangrijkste, denk ik, is sowieso de veranderingen rond technologie. En wat technologie voor ons verwezenlijkt. Wat wij kunnen doen met die technologie.

Eigenlijk, vandaag kunnen we worden, wie of wat we willen zijn. Als ik een auteur wil worden, dan kan ik inderdaad, binnen de kortste keren, een boek op de markt brengen. Als ik een cd wil maken, dan kan ik de tools ervoor kopen. Kan ik via een platform leren, hoe die tools te gebruiken.

Maar ik heb ook onmiddellijk een audience. Via social media kan ik onmiddellijk mensen aan gaan spreken en zo. En dus, daardoor zijn we meer dan ooit in staat, om werkelijk die dromen te gaan verwezenlijken, die we willen verwezenlijken. En dat past ook wel een beetje, in hoe onze noden geëvolueerd zijn.

Maslow ken je misschien. Dat is zo de Maslow piramide van de hiërarchie. De hiërarchie van de noden.


Met de basisnoden en dan de...


Exact. Je hebt er vijf, over het algemeen, in het klassieke model.

Als je het heel simpel voorstelt, heb je eigenlijk de basisnoden, de functionele noden. Dan daarboven heb je de emotionele noden. En meer en meer zien we dat, in onze maatschappij alvast, dat die noden ingevuld zijn.


Ja, we hebben allemaal een dak boven ons hoofd. We hebben allemaal eten.


Exact. En minder en minder van ons...

Omdat je nu spreekt van eten, minder en minder van loon, gaat specifiek naar eten. Omdat we meer loon hebben, dan ooit tevoren.

Dus, het summum van onze noden, is eigenlijk onze aspirationele noden, onze ambitieuze noden. Dat zijn de noden die we vandaag willen invullen. En dat betekent dat we eigenlijk de best mogelijke persoon willen zijn, die we kunnen zijn.

En één daarvan is gewoon: zo gezond mogelijk zijn. En gezond gaat ook gepaard met gelukkig, want om gelukkig te zijn, moet je ook uzelf zo gezond mogelijk houden.

 

Op die manier hebben we er meer aandacht voor.


Dat klopt. Veel mensen zijn daarmee bezig. Gaan naar de sportschool enzoverder.


Maar dan komen we natuurlijk bij waar jouw boek op aansluit. Wat kan je als bedrijf, of zelfs als eventorganisator, want dat zijn onze kijkers, wat kan je als bedrijf daarmee gaan aanvangen? Wat kan je met die trend gaan doen?


Wel, het is belangrijk om te begrijpen dat mensen, in hun dagdagelijks leven, zoeken naar manieren om gezond te zijn. En daarvoor nemen ze verschillende beslissingen. Beslissingen die heel bewust zijn, beslissingen die ook wat minder bewust zijn.

Voorbeeld, rond eten opnieuw, is: we nemen, zogenaamd, ongeveer 230 verschillende, halfbewuste beslissingen rond eten. En alles wat je eet, ben je. Je bent wat je eet, is een klassieke stelling.

Wel, op die manier kunnen we mensen gaan helpen, om de juiste beslissingen te gaan nemen.

En dat is ook wat mensen meer en meer verwachten. Van bedrijven, van merken, van, eventueel, eventplanners. Om, als ze ergens zijn, dat ze ook in staat zijn, om de juiste beslissing te kunnen gaan nemen.


Betekent dat dan gewoon: het alternatief om gezond, een gezonde keuze aan te bieden?

Een Coca-Cola die een gezonde drank op de markt brengt.

Een eventorganisator die naast het frietkot ook een vegetarisch alternatief zet.


Ja, absoluut.


Of gaat het verder dan het gewoon aanbieden?


Het kan verder gaan. In mijn boek beschrijf ik vier niveaus van beslissingen, eigenlijk.

Het laagste niveau is puur lifestyle. Dat gaat meer over: hoe wil ik leven? Wat is de identiteit die ik wil uitstralen? Een beetje het imago.

Niveau daarboven zijn meer de welzijnsbeslissingen. De well-being decisions noem ik dat dan. En dat gaat meer over: hoe wil je je voelen? Een sauna nemen, bijvoorbeeld, is iets dat je goed doet voelen. Als mensen beslissen om naar een sauna te gaan, dat is meer een well-being beslissing.

Niveau daarboven heb je eigenlijk dan de gezondheidsbeslissing. De health decisions. En dat zijn eigenlijk beslissingen, die een impact hebben op uw gezondheid. Voornamelijk in de mate dat ze ervoor zorgen, dat je niet zieker wordt. Dat zijn eigenlijk preventieve maatregelen, als je wil. Je zou kunnen zeggen dat rookstop dan, bijvoorbeeld, een gezondheidsbeslissing is.

En de finale beslissing is dan de medische beslissing. Dat gaat dan meer over: welke medicijnen neem je? Welke operaties zou je uitvoeren?

Dus, afhankelijk van waar je zelf vandaag al zit, zit je meer in de lifestyle, zit je meer in de well-being, dan kan je zien waar je eventueel nog andere zaken kunt gaan toevoegen. En waar je eventueel een uitbreiding kunt gaan doen. Om misschien een voorbeeld te gaan geven. Je zou...

Als supermarkt, bijvoorbeeld, verkoop je vandaag al bepaalde gezonde voedingen. Dat kan louter zijn voor de levensstijl van een persoon. Om te tonen van: kijk, ik ben iemand die gezond leeft. Of ik ga die groenteshake al direct meegeven met de mensen, dat ze kunnen het imago hebben van: ik ben gezond en ik loop rond met die groenteshake.

Maar je zou ook kunnen zeggen van: mensen hebben veel stress vandaag. Om hen beter te doen voelen, ga ik zorgen, dat ze op andere momenten naar de winkel kunnen. En ik ga niet van 9:00 tot 17:00 open zijn, maar ik ga open zijn tot 20:00 u, tot 21:00 u. En ik ga hen de tijd geven om rond te lopen. Dus, op die manier kan je ervoor zorgen, dat mensen zich goed gaan voelen en dat ze niet nodeloos gaan stressen, bijvoorbeeld. Dat is een simpel voorbeeld van hoe een supermarkt het zou doen. Maar zo zijn er tientallen voorbeelden, van hoe je het eventueel kan doen.


En je doet dat als bedrijf, omdat daar brood in zit?


Ja en neen. Uw brood zal voornamelijk van uw plank genomen worden, om het zo te zeggen. als je het niet doet. Mensen verwachten het meer en meer.

Als ik kijk naar studies, die ik ook gebruikt heb in mijn boek, komt het eigenlijk erop neer dat, of het nu patiënten zijn, of consumenten zijn, ongeveer de helft van de bevolking, of van die doelgroepen, die zijn eigenlijk op zoek naar manieren om gezonder te leven. En dat liefst zo gemakkelijk mogelijke oplossingen, laten we zeggen. Om net die behoefte van: ik wil mijn eigen gezondheid onder controle hebben. Ik wil iets doen aan mijn gezondheid. Ik wil niet automatisch verleid worden naar het ongezonde. 50% van de mensen, zijn daar actief mee bezig. Misschien niet elke dag. Misschien niet 100% van de tijd. Maar wel op regelmatige basis.


Boeiend, boeiend. Je zei daarnet ook nog iets, hé. Die patiënten-consumenten. Die grenzen beginnen ook allemaal meer en meer door elkaar te lopen, hé.


Absoluut. Wat je hebt, is dat...

Vroeger maakte men een groot onderscheid tussen: een consument is iemand die, ja, dingen koopt omdat hij daar zin in heeft, en een patiënt is iemand die angstig is en die eigenlijk iets wil opgelost zien. Dat blijft nog altijd zo. Maar waar we beide persona, als je wil, op een bepaalde manier benaderden, als zijnde: het zijn twee verschillende werelden en ze hebben allebei verschillende verlangens en verschillende verwachtingen, stel ik in mijn boek, dat dat helemaal niet zo is.

Zowel u, als mezelf, wij zijn zowel patiënt, op een bepaald moment, als consument. En er is geen enkele reden waarom wij andere verwachtingen zouden hebben, als wij een patiënt zijn, of als wij een consument zijn.

Ik geef het voorbeeld, en dan ga ik niet naar de patiënt toe, maar ik geef het voorbeeld van, bijvoorbeeld: je koopt iets online. En dat wordt geleverd, de dag nadien, bij u thuis. Dat is de verwachting, die je vandaag hebt, als je iets online koopt.


Ja en soms zelfs al dezelfde avond, hé. Als het enigszins kan.


En in sommige steden in de wereld kan je het drie uur later met de drone verkrijgen. Maar als we dan kijken naar...

Stel: u verliest uw bankkaart. En u vraagt een nieuwe bankkaart aan. Dan duurt het hoe lang ongeveer, tegen dat je die krijgt?


Ik weet het niet. Twee, drie weken zeker?


Ja, zoiets. En er is geen enkele reden waarom wij, als consument dan, in dat geval, of als klant van de bank, zouden aanvaarden of zouden tevreden zijn met het feit dat dat drie weken duurt.

Onze verwachtingen zijn hetzelfde. Dat kan...

Het is een stuk plastic. Waarom kan dat niet, de dag nadien, gewoon bij mij thuis liggen. Want ik moet drie weken sukkelen.


Wel ja, print ze en stuur ze op, hé. Dat moet toch sneller kunnen?


Weet ik veel, hoe het moet gebeuren. Maar het kan niet zo moeilijk zijn. En dezelfde verwachtingen zie je dan ook gewoon, ten opzichte van de gezondheidssituatie, of de gezondheidszorg, of ziekenhuizen, of artsen. Men wil op dezelfde manier bediend zijn. Met hetzelfde type ervaringen, als je wil, die men heeft, ook, in...


Maar heb je het dan over: ik maak een afspraak bij de scanner en ik kan pas binnen anderhalve maand komen?


Dat kan, bijvoorbeeld, ja. Dat kan dat zijn. Maar dat kan ook zijn: als je ergens...

Je gaat naar de kapper. Dan weet je, in principe, als ik om kwart voor vijf moet, dat je ongeveer kwart voor vijf binnen kunt en dat je kan zitten. En dat je kwart na vijf, zeker u...


Bij mij gaat dat redelijk vlot, ja.


Dat je kwart na vijf buiten bent. Nu, als je naar een ziekenhuis gaat, zeg nu maar. Of een bepaald onderzoek. Het eerste dat je hoort is: zet u gerust eventjes in de wachtzaal. Nu, die eventjes doet al pijn. Maar zegt u...


Een paar uur later zit je daar nog te wachten, hé.


Exact. En dat is iets dat mensen niet meer fijn vinden. Dat mensen ook niet verwachten. Men wilt een ervaring, die eigenlijk even gemakkelijk en aangenaam is, als in eender welke industrie. En ik zou misschien zelfs zeggen: men wilt dat nog harder. Want de algemene ervaring die we hebben als we ziek zijn, is sowieso al niet fijn.


Nee, die angst en die stress. Het wachten.


Dus reden te meer dat je dat net wilt gaan verlichten. En dat is een beetje waarover het boek dan ook gaat. Mensen zijn bewust van hun gezondheid. Men wilt er iets aan doen. Maar heel vaak vindt men, niet in de medische sector of in de gezondheidszorg, hetzelfde type antwoorden, als ze erbuiten vinden. En zowel de bedrijven buiten de gezondheidszorg, als binnen de gezondheidszorg, kunnen daar heel veel aan doen, eigenlijk. Die kunnen die ervaringen van die patiënten en die consumenten helemaal veranderen.


Oké, mensen die geïnteresseerd zijn in jouw boek. Gewoon in elke boekhandel te koop, neem ik aan?


Ja, dat klopt en ook online. Amazon, wereldwijd, zo goed als. Maar via de Standaard Boekhandel en via mijn eigen website ook.


En wat is de link van jouw website?


Het boek kan gekocht worden via healthusiasm.com.


Ja, we zullen de link ook onder de video zetten, dan vinden de mensen hem wat makkelijker terug.

Christophe, dank je wel voor je komst naar de studio.


Met veel plezier.


En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief

Advertenties