Ergernis... presenteren

Heel wat sprekers investeren uren aan het maken van een perfecte Powerpoint presentatie en proberen met heel veel enthousiasme hun verhaal over te brengen. Toch ergert Rob Janssen zich mateloos. Als ervaren spreker verklapt hij vandaag hoe je je publiek aan je lippen kan laten hangen. Maar misschien vooral hoe je als spreker na je presentatie met nieuwe opdrachten voor je bedrijf naar huis wandelt.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Welkom bij eventplanner.tv. Heel wat sprekers investeren uren aan het maken van een perfecte Powerpoint presentatie en proberen met heel veel enthousiasme hun verhaal over te brengen. Toch ergert Rob Janssen zich mateloos. Als ervaren spreker verklapt hij vandaag hoe je je publiek aan je lippen kan laten hangen. Maar misschien vooral hoe je als spreker na je presentatie met nieuwe opdrachten voor je bedrijf naar huis wandelt.

 

Dag Rob, welkom in onze studio.

 

Dag Kevin, dankjewel.

 

Jij ergert je wel eens aan sprekers, hoe komt dat?

 

Ja, vreselijk.

 

Hoe komt dat?

Ja, hoe komt het, kijk het zijn natuurlijk miljarden industriën, vergaderen, congreseren, seminars, noem maar op. Tijd is het enige wat we in het leven hebben, het is kostbaar, en als ik zie hoeveel tijd er weggegooid wordt met mensen die alleen maar een Powerpoint, bulletpoint oplezen.

 

Maar dat is dan toch wel veel tijd die er in is gestoken om daar een mooie Powerpoint van te maken

 

Daarom juist, dat is zonde. Dus als je naar roi kijkt, wat heb je terug van je investering? 0! Ik ben een jaar of 20 geleden begonnen met presentatie trainingen te geven en daar ging het mij vooral om mensen af te helpen van knikkende kniëen en klotsende oksels en de zenuwen zeg maar. Dat hebben heel veel mensen. Maar gaandeweg kwam ik erachter dat heel veel mensen heel veel tijd stoppen in het maken van een presentatie, maar geen resultaat eruit halen. En ik heb nu gefocused op het resultaat dat je klanten werft, dus ik focus mij op het externe presentaties geven, accountmanagers, salesmanagers, noem maar op. Die bereiden ook één of twee weken van te voren voor, die hebben ook slapeloze nachten, ze verbeteren nog eens een keer, dan hebben ze de uitvoering waar ze naar toe moeten, waar ze vaak nog zenuwachtig voor zijn. En dan is het klaar en komt de laatste sheet: 'vragen' en dan voel je hem al 9 van de 10 keer nee, nee.... 

 

Niemand durft.

 

Nee, mensen durven wel, maar ze denken ja als ik hem een vraag stel gaat hij nog langer door. En ik lag net lekker te slapen, weet je wel... Ik lach erom, maar het is verdrietig, ik maak me daar echt kwaad om. Dus wat ik nu gedaan heb, ik heb de PAM methode ontwikkeld.

 

De PAM methode, die ken ik nog niet?

 

Nee dat kan, want die heb ik zelf bedacht.

 

Ok, ik dacht dat ik iets gemist had.

 

Nee, het ligt niet aan jou. Het is Presenteren Als Marketing tool

 

En hoe werkt dat dan precies?

 

Nou, precies zo, kijk wat ik aanbied aan mensen is zorg er nou voor dat je met je presentaties domweg geld verdient. Daarmee bedoel ik dat mensen achteraf naar je toe komen en vragen om je visitekaartje en zeggen joh, kunnen wij een keer een kop koffie drinken, kunnen wij eens een afspraak maken, lunchen, whatever, maar een vervolgafspraak maken.

 

Ja, dat klinkt heel mooi, maar hoe doe je dat dan praktisch, hoe begin je dan.

 

Nou, dat zeg ik zo, jij stelt daar vragen over dat prikkelt de nieuwsgierigheid.

 

Ja.

 

Dat is je taak als spreker. Zorg dat je nieuwsgierigheid in je zaal prikkelt bij je publiek. En dan moet je dus les één helemaal vergeten, want les één wat wij ooit geleerd hebben is je moet een compleet verhaal vertellen, kop, romp, staart, keurig afronden.

 

Net als een spreekbeurt ofzo.

 

Exact

 

Weet je, ik hoorde laatst waarom het zo slecht gaat in presentatieland. Er vroeg iemand aan mij, weet jij waarom mensen in India zo'n grappig Engels accent hebben? Weet je dat? 

 

Nee, dat zou ik niet kunnen zeggen.


Heel simpel, ze hebben les gehad van mensen met een grappig Engels accent.

 

Wellicht, ja.

 

En dat gaat maar door. Dat is de waarheid, er is nu een concept van Engelse voorleesmoeders, die willen ze naar India brengen om daar die kinderen fatsoenlijk Engels te leren. Als je nu kijkt naar presenteren, en je zei al de spreekbeurt. Wij hebben het geleerd van meesters en juffen die er geen fluit van snappen, die er niets van maken, dus het maar op de manier doen zoals het altijd gegaan is.

 

Ja.

Maar die is fout! Die is gewoon fout! Mensen hebben het idee dat... als je een vraag hebt moet je het gewoon zeggen hoor, anders praat ik wel door. 

 

Nee, ik blijf met de gedachte zitten, maar hoe moet ik het dan doen.

 

Ja, ja, ja

 

Dus wat dat betreft hang ik wel aan je lippen.

 

Ok, helemaal goed. Het grootste probleem van presenteren is dat mensen de fout maken dat ze denken ik moet informatie overbrengen

 

Ja.

 

Nou, stuur dan een email als dat de bedoeling is. Dat meen ik echt, er zouden veel meer emails verstuurd moeten worden wat dat betreft Mensen zetten allemaal sheets met teksten die ze oplezen in beeld, vervolgens geven ze die als handout mee, waar blijft dan de functie van die persoon die daar in het half donker staat omdat de beamer aan moet en dus het licht uit. Kortom je haalt het live effect van de presentatie eruit. Ik ben, dat merk je, rete-enthousiats over mogelijkheden die ik bied, dat kan ik toch niet in een mailtje zetten? Dan moet je de poppetjes in mijn ogen zien, of bij jou, de poppetjes in jouw ogen. De spreker moet laten zien, dit is iets van mij, dit vind ik boeiend, hier wil ik iets over vertellen.

 

Maar je gaat dus niet alle kennis die je hebt zomaar tentoon preiden?

Nee, dat doet een huisarts toch ook niet? Als jij naar een huisarts gaat en je hebt ergens last van.

Stel ik ben de huisarts: ogenblikje meneer, ik pak even mijn medische encyclopedie en ik zal even vertellen wat ik allemaal weet. Dan denk je na 3 en half uur...

 

Nee, want die maakt de voorschriften op de manier dat ie zeker is dat je volgende week nog eens terug moet komen voor controle.

 

Ja, dat is een ander verhaal. Maar het eerste wat hij vraagt is wat scheelt eraan? Waar heeft u last van? Waar kan ik u mee helpen? Waarom zou je dat als spreker niet doen?

 

Maar kan je dat ook in een grote zaal doen? Want, in een kleine zaal kan ik me dat heel goed voorstellen, als je 20 man hebt ofzo...

 

Laat ik een voorbeeld geven. Ik had een keer een congres, ik werk als dagvoorzitter, ik had een harde software congres. Het was niet uitermate boeiend, vond ik, maargoed dat terzijde. En op een gegeven moment komt er een vent van IBM aan, nou klapperdeklapper de klap, hij het podium op, ik het podium af, 250 ondernemers, zoiets, in de zaal en ik ben het podium nog niet af of de zaal begint te lachen , nou dat was de hele middag nog niet gebeurd, dus ik draai me om: wat gebeurt hier? Staat die man half naar het scherm te kijken en draait zich weer om, want op dat scherm enorm groot stond alleen maar 'vragen'? Dus hij kijkt die zaal in en zegt nou denkt u natuurlijk die heeft z'n Powerpoint verkeerd staan.

 

Achterstevoren, ja.

 

Ja precies. Iedereen zit te knikken. En hij zegt, en dat voor iemand van IBM, en iedereen zit nog veel harder te knikken. Hij zegt dat is niet zo... Het is doodstil. Hij zegt dames en heren, ik ben razend enthousiast over dit bedrijf, ik geniet ervan, collega’s produkten, diensten, secundaire arbeidsvoorwaarden allemaal helemaal top, maar ik ben erachter dat het zoveel interessanter is om te weten wat u nu dagelijks te maken heeft met computers. Wat stoort u, waar heeft u last van? Wat merkt u eraan? Kortom, wat is uw praktijk? 

 

En had hij dan verder nog iets voorbereid, of was het gewoon allemaal à la minute?

 

Hij zei, ik beloof u één ding, als er dan nog tijd over is, vertel ik u alles over IBM, wat u wilt weten. En vervolgens hield hij zijn mond. En toen viel er een hele ongemakkelijke stilte. Iedereen stond echt te kijken van nou dit is knap, hier gebeurt tenminste iets. Altijd achterin, zitten er twee van die ondernemers, het waren allemaal ondernemers hoor, stevige ondernemers, en één van die twee zegt bijna letterlijk: kunnen die dingen niet sneller opstarten? Haha, echt op zo’n toon. Waarop die man van IBM zegt nou, u lacht erzelf om maar het is misschien wel een betere vraag dan u denkt en hij geeft hem antwoord over onder water opstarten van programma's en processen, nou ik snap het allemaal niet. Maar die man die dacht, oh ik heb best wel een slimme vraag gesteld... Iemand anders dacht, oh gaan we het zo doen, dus die stelde een serieuze vraag en die kreeg een serieus antwoord en in no time kwam er een heel boeiend vraag en antwoord spel. 

 

Maar dat moet je als spreker toch wel kunnen, ik kan mij voorstellen dat iemand die voor de eerste keer gaat spreken, dat ie zoiets aan kan of wel?

 

Het hangt af van hoe je in je onderwerp zit. Kijk, als je als spreker... Het grootste probleem van de meeste sprekers is dat ze bang zijn dat ze niet alles weten. Nou, één van de mooiste antwoorden die je in een lezing kunt geven is: ik heb geen idee.

 

Waar het om gaat in een lezing binnen de PAM methode is maar één ding, jij moet het vertouwen wekken bij het publiek dat jij de man of vrouw bent die het publiek verder kan helpen. Met zulke ogen kijkt iedereen naar een spreker. Het is een onderwerp waar ik mee te maken heb om welke reden dan ook, kan deze persoon, dus als ik dan een volgende bespreking heb, mijn probleem oplossen. Ja, daar moet je vertrouwen voor wekken.

De mensen die aangeven, joh, dit weet ik maar dit weet ik niet die geven onmiddelijk onder water de boodschap af : die weet tenminste waar hij het over heeft.

 

En die is eerlijk.

 

En die is eerlijk, exact, vertrouwen en eerlijkheid dat is nadeloos.

Dus de meeste sprekers zijn heel bang om te zeggen ik weet het niet. Dus wat doen ze, ze proppen alles wat ze weten in de presentatie, gooien dat als verbale diarée het publiek in, of ze er op zitten te wachten of niet, en als dan iemand een vraag stelt nou houdt u die vast voor aan het einde.

 

Als er nog tijd over is...


Als er nog tijd over is, en hopen dan dat ze wegkomen zonder vragen. En dan is al die investering voor niets geweest. Tja, als ik erover praat, word ik er weer kwaad om.

 

Want in het begin zeg je dat het er uiteindelijk om draait dat je met een aantal nieuwe contacten naar huis kan. Dat mensen na de presentatie naar jezelf toekomen, maar wil dat dan zeggen dat je bepaalde informatie bewust niet gaat delen met je publiek en dat je wel visjes gaat gooien?

 

Ja, absoluut, ik bedoel we zijn nu in België, als kind was ik geabonneerd op de Eppo, ik weet niet of je dat kent een Nederlands stripblad, al heel lang geleden, en dan las ik altijd Suske en Wiske en dan werd het net spannend, omdat de vraag was komt Jerommeke op tijd of niet en dan stond er 'wordt vervolgd'. Dan was het weer een week wachten voor de volgende en dan stond ik bij de brievenbus, want dan wilde ik weten hoe het verder ging.

 

En het is dat effect dat je in de presentatie geeft?


Wat mensen niet snappen, daarom noem ik het ook altijd maar als marketing tool. Marketing is een proces. De presentatie is niet bedoeld om te verkopen. Als je zegt van ik ben van dit en dit bedrijf en ik kan u dit en dit bieden, dan denkt iedereen, lazer op, sodemieter op, toedeloe. Maar op het moment dat je in de presentatie het contact met je zaal maakt, mensen benadrukt dat je snapt waar ze mee bezig zijn en vervolgens laat merken ik heb de oplossing, dan is wat iedereen vraagt, wat jij ook doet , dat is heel vanzelfsprekend, Hoe dan??

Jij hebt een geweldige vraag! Om je een voorbeeld te geven, ik geef gratis lezingen, elke lezing levert mij gemiddeld duizend euro op, maar niet van diegene die mij boekt maar van de spin off. En dat is wat ik mensen leer.

 

Als je onze kijkers nog één laatste tip zou mogen geven. Wat zou die dan zijn?

 

Er zijn er talloze, maar ik heb daarnet een boekje gegeven dat staat bomvol met tips en mag ik reklame maken voor mezelf?

 

Ja, tuurlijk.

 

Spraakmaker.nl, daar staat een gratis e-book op, dat heb ik geschreven vol met tips. Ik denk dat één van de belangrijkste tips is: wees je ervan bewust dat het live is en dat het enige doel dat je hebt met een presentatie is om mensen te laten ervaren dat jij snapt waar zij mee bezig zijn. Niemand is geinteresseerd in wat jij weet. Mensen hebben maar één vraag in het publiek en dat is 'what's in it for me'. Dus heb het over hun probleem, druk een beetje op de pijn. Net zoals een dokter, als je zegt ik heb pijn in mijn arm, dan drukt hij erop. 

 

Ja, is het hier?

 

Ja, daar is het!! Want dat doe ik met het publiek. En vervolgens zeg je, ik heb de oplossing. Als je hem hebt, hè, als je hem niet hebt, moet je dat vooral niet zeggen. En that's it! Ingewikkelder is het niet. Het scheelt enorm veel oefenloze 3 kwartier 1.5 uur lezen, want je bent met een kwartiertje klaar. Dus het is frisser, het is efficienter, de return on investment is vele malen groter, en mijn ervaring met mensen die het toepassen is ze gaan met plezier presenteren, want het werkt namelijk ook de andere kant op. Als je ziet dat het werkt, bij alles wat succes heeft, denk je hé dat moet ik vaker doen. Dat voelt lekker, endorfine enzo, wat er allemaal door je lijf gaat. Dus mensen willen steeds meer presenteren en dat is mijn bedoeling, ik ben op een kruistocht tegen slechte presentaties, of andersom, ik boost zoveel mogelijk mensen naar enthousiast presenteren.

 

Heel erg bedankt voor je uiteenzetting.

 

Graag gedaan.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken alweer tot volgende week!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties