25 jaar AEB



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Vandaag wordt het een nostalgische aflevering van eventplanner.tv. Kevin heeft namelijk Meranda de Laat uitgenodigd. Meranda is organisatrice van de Artiesten en Evenementenbeurs in Eindhoven. Dit jaar is het de jubileumeditie. Samen met Miranda kijken we terug op 25 jaar AEB. Op 13, 14 en 15 januari kan je de beurs zelf bezoeken in het Beursgebouw in Eindhoven.


31-12-2012 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Vandaag wordt het een nostalgische aflevering van eventplanner.tv. Ik heb namelijk Meranda de Laat uitgenodigd. Meranda is organisatrice van de Artiesten- en Evenementenbeurs in Eindhoven. Een beurs waar ik elk jaar erg naar uitkijk. Dit jaar is het de jubileumeditie. Samen met Meranda kijken we terug op 25 jaar AEB. Op 13, 14 en 15 januari kan je zelf de beurs bezoeken in het beursgebouw in Eindhoven.

 

Dag Meranda, welkom in onze studio.

 

Dankjewel.

 

25 jaar Artiesten- en Evenementenbeurs, proficiat. Wat zijn voor jou de hoogtepunten uit die 25 jaar?

 

Nou ja, er is natuurlijk heel veel gebeurd. Het is mijn twintigste beurs, dus niet mijn vijfentwintigste. Ja, we hebben natuurlijk heel veel meegemaakt. De Artiestenbeurs is natuurlijk een beurs die zich bij uitstek leent voor hilarische situaties, er gebeurt van alles, artiesten die bij ons voor de eerste keer optreden die nu heel bekend zijn. Kijk naar een Waylon bijvoorbeeld, waar ik eigenlijk ook de grootste discussies mee heb gehad tijdens de Artiestenbeurs wegens de geluidsoverlast. Als je nu ziet waar die staat, dan denk ik ja, geweldig. Maar ook buitenlandse shows, een show met echte tijgers waarvoor wij ook vergunning hebben moeten aanvragen. Er zijn wel veel dingen die mij bijgebleven zijn. Grote vuurwerkshows, dus wat dat betreft, mooi om op terug te kijken.

 

De beurs staat ook bekend als de gezelligste beurs van de evenementensector. Hoe komt dat?

 

Het is gewoon een groot feest als je ziet wat daar gebeurt met de optredens en acts. Mensen kunnen alles bijwonen, de podiumzaal en nu met een open podium wat nieuw is dit jaar. En continu is daar iets te doen. Dus voor iedereen is het een dagje uit. En voor ons als organisatie genieten wij daar nog iedere keer van.

 

En als je dan zo terugkijkt wat zijn dan de grootste veranderingen in de markt die je ziet gebeuren?

 

Ja natuurlijk wel professionalisering. Als je kijkt 25 jaar geleden in Breda, de spektakelbeurs heette het toen nog, daar had je nog hele kleine tafeltjes staan. Van die examentafeltjes waar mensen achter stonden met een flyertje en dat was het. Dat was een act en dat lieten ze zien met een flyertje. En als je nu kijkt naar de live optredens, alles geprofessionaliseerd.

 

Merk je dat ook met de artiesten zelf, of ook daar een professionalisering plaatsvindt?


Natuurlijk. Ze doen natuurlijk alle moeite om zich te presenteren. Het leuke met de Artiestenbeurs is gewoon het verschil tussen de artiesten, de kleine artiesten die boven staan aan het bordes en de professionele die echt beneden op de vloer staan. Ze doen echt allemaal de moeite om te laten zien wie ze zijn en wat ze doen. Dat is wel heel leuk.

 

Jullie houden al heel lang vast aan hetzelfde concept met hele lage prijzen om deel te kunnen nemen. Wat is het geheim van jullie succes en dat dat zo lang kan blijven doorgaan?


Nou ja, ik denk ook wel aan de kracht van onze eigen organisatie. We werken als team zijnde al heel lang samen. En iedereen binnen het team denkt ook mee met het concept. Van Marcel onze floormanager, mijn collega Ebony maar ook onze baas Chris. We denken aan aanvullingen, wat kunnen we verbeteren, nieuwe doelgroepen noem maar op. Iedereen denkt daar in mee. En als je na al die jaren zo goed op elkaar ingewerkt bent dan merk je dat en dat merk je ook met de productie. En ik denk; blijf bij je concept. "What you see is what you get" en dat doen wij al jaren.

 

Jullie hebben altijd van die traditionele uitnodigingskaarten die altijd heel kleurrijk in de bus vielen. Dit jaar doen jullie elektronische registratie.

 

Ja, we doen beide dit jaar.

 

Is dat dan ook de reden dat je dat soort beslissingen uitstelt, omdat je het gevoel hebt het werkt toch gewoon?

 

Dat komt natuurlijk omdat onze bezoekersgroep heel divers is. We hebben te maken met de vrijwilliger die een straatspeeldag moet organiseren of een braderie tot en met professionele organisator. En wat je merkt, die stichtingen en die vrijwilligers, die hebben allemaal moeite met registreren. "Onze gegevens hoeven toch niet bekend te zijn". Maar wij willen ze toch bereiken. Kom gewoon met die kaart en lever die kaart in bij de deur. We zijn nu met de voorregistratie begonnen. En dan merk je dat mensen bellen en vragen "mogen wij toch naar binnen met die kaart"? Ja prima, natuurlijk. Het is net even de doelgroep waar je mee te maken hebt.

 

Ja, en het is heel laagdrempelig.

 

Ja, dat is heel belangrijk voor ons.

 

Jullie starten ook altijd op zondag, de familiedag, hoe belangrijk is dat?

 

Dat is heel belangrijk. Vooral voor die stichtingen en dergelijke. En er zijn er nogal wat van in Nederland of België die evenementen of grote festivals organiseren. Die mensen doen het erbij. Die hebben de organisatie van een groot festival en daarnaast werken zij gewoon. Ze hebben die zondag ook echt nodig om naar die beurs toe te komen. Wat je vaak ziet dat ze op zondag komen met de kinderen en dat is natuurlijk perfect entertainment voor de kinderen.

 

Ja, je hebt dan de jury er natuurlijk bij.

 

Precies, en op maandagavond komen ze weer terug. Maar op zondag worden heel veel zaken gedaan dus het is echt wel een goede dag voor de mensen.

 

De 25e editie, staat er iets speciaals op de agenda?

 

Nou, we hebben heel veel primeurs. We hebben het Chinese theatergezelschap van Shen Yun en dat is echt uniek voor Europa. Ze gaan in maart naar Den haag maar ze staan eerst op de Artiestenbeurs. We hebben ook heel veel nieuwe attracties, de jongens van Action Events komen met een aantal nieuwe attracties, Aquabubble. We hebben natuurlijk 'sterren on tour' dat voor de eerste keer gelanceerd wordt bij ons. Zij bieden een platform voor de beginnende artiest. Het is echt gelanceerd op de Artiestenbeurs, dus daar krijg je ook te zien wat ze gaan doen. Dus qua primeurs hebben we heel veel dingen. En natuurlijk het open podium, nieuw dit jaar.

 

Wat houd dat precies in?

 

Het open podium is eigenlijk ontstaan vanuit de vraag van de exposanten en de bezoeker.

We hadden natuurlijk al de professioneel ingerichte podiumzaal.

 

Die blijft ook bestaan?

Meranda: Die blijft bestaan. Daar kun je je act laten zien met professioneel licht en geluid. Een act duurt meestal tussen de vijftien en twintig minuten. Maar om mensen kortere acts te kunnen laten zien hebben we het open podium. Dus als men aan de stand staat, dan kan men al vragen ‘mag ik uw act even zien?’. Dus de exposant loopt naar het open podium toe, gaat kijken of er een plekje vrij is en je kan daar ter plekke laten zien wat men in huis heeft.

 

Dat is natuurlijk interessant want er komen natuurlijk ook inkopers die effectief artiesten willen boeken, dan wil je natuurlijk ook zien wat je gaat krijgen.

 

Ja, in plaats van het voorgeprogrammeerde programma in de podiumzaal ga je daar gewoon ad hoc naar toe. En een act kan een minuut duren, kan drie minuten duren, net wat de mensen willen. Daar kun je perfect op inspelen.

 

Nu hebben we het een paar keer kort over die bezoekers gehad. Je zegt je hebt die verenigingen, de professionelen. Zijn er nog andere doelgroepen?

 

Ja, winkelcentra, personeelsverenigingen, zorginstellingen die allemaal op zoek zijn naar entertainment. Entertainment triggered mensen natuurlijk. Je moet iets doen om je bezoeker op de been te gaan krijgen. Als jij een jaarmarkt organiseert dan wil je toch die bezoeker trekken en binnen houden. Entertainment is daar dan echt een meerwaarde voor.

 

Waarom moeten onze kijkers een kijkje komen nemen?

 

Nou ten eerste het is natuurlijk alles op het gebied van live entertainment. Er is van alles te zien voor ieders portemonnee en voor ieder budget. Van de kleine budgetten tot de grote budgetten. Heel gevarieerd, van circusacts tot living statues, maar ook straatcabaret, mime, Je kunt echt alles onder een dak zien. En als het ene je niet aanstaat dan ga je naar de andere stand en ga je daar kijken. Dus je krijgt echt te zien wat je daadwerkelijk in huis haalt. Dat is dus waar voor je geld.

 

OK, dan komen we gewoon allemaal 13, 14 en 15 januari aanstaande naar Eindhoven.

 

Zeker weten, allemaal welkom.

 

Heel hartelijk dank voor je komst naar de studio.

 

Ja dankjewel.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en tot volgende keer.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties