Event marketing tools



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Goede morgen, middag of avond. Dankzij internet en sociale media kunnen we sneller dan ooit communiceren met de hele wereld. Toch wordt de taak van een eventmarketeer er niet makkelijker op. Want hoe bewaar je nu het overzicht? Zijn online platformen en tools als Planspot, Eventbrite of Evently de oplossing? Kevin vraagt het aan Reinoud Tjalemma.


07-01-2013 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Goede morgen, middag of avond. Dankzij internet en sociale media kunnen we sneller dan ooit communiceren met de hele wereld. Toch wordt de taak van een eventmarketeer er niet makkelijker op. Want hoe bewaar je nu het overzicht? Zijn online platformen en tools als Planspot, Eventbrite of Evently de oplossing? Ik vraag het aan Reinoud Tjalemma.

 

Dag Reinoud, welkom in onze studio.

 

Goedendag.

 

Vanwaar die nood aan specifieke platformen om je marketingcampagne voor evenementen te gaan managen?

 

Nou, het begint eigenlijk al bij de huidige economie. Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat die niet optimaal is op dit moment en binnen de eventsbranche wordt dat ook gevoeld en zoals jullie zelf ook al hebben onderzocht is ongeveer een derde van de budgetten liggen al onder vuur, worden al kleiner en ongeveer 60% stagneert zelfs. En hierdoor is het steeds lastiger om eigenlijk effectief je eventmarketing in te zetten. Je hebt gewoon minder geld om te besteden om je doelgroep te bereiken.

 

Dus je moet het een stuk effectiever gaan doen?

 

Precies, de effectiviteit wordt steeds belangrijker eigenlijk omdat je gewoon minder geld hebt om het te besteden. Dus dat biedt de huidige situatie ook veel kansen omtrent technologie. Er wordt steeds meer nieuwe software ontwikkeld, steeds meer nieuwe hardware ontwikkeld en de apps, etcetera. Dus het is echt wel een sneeuwbaleffect steeds meer steeds nieuwe mogelijkheden en daarnaast is er ook een steeds ergere vraag vanuit de markt van zowel de organisers, de eventorganisers, als de consument voor een verbeterde interactie. Mensen willen graag weten wat er speelt, zo wil de eventorganiser weten wat er speelt bij de consument. Ja, wat zijn de problemen, wat wil men, waar zit men en de consument zelf wil eigenlijk heel snel reactie hebben. Vroeger kon je een mailtje uitsturen en dan krijg je een week later je reactie. Toen was dat prima maar tegenwoordig wil iedereen alles zo snel mogelijk hebben. Als je een ticketje besteld wil je hem bij wijze van spreken dezelfde dag nog thuis hebben.

 

Ja, dat kan zelfs al tegenwoordig.

 

Precies en binnen eventmarketing zou dat ook moeten zijn en ook met het klantenbestand, het potentiële klantenbestand en zodoende als je dan die slechte economie en de druk op die budgetten, de kans van de technologieën en de vraag naar interactie bij elkaar zet dan kom je uit op eventmarketingplatformen die alles centreren.

 

En wat bedoel je dan met centraliseren? Wat zit er in zo’n typisch platform allemaal in?

 

Nou, eigenlijk is er geen recept voor een typisch platform. Ja we zijn het eigenlijk echt aan het uitvinden op dit moment. Maar wat wij wel hebben gedaan is dat je de meest krachtige eventmarketingkanalen die er momenteel zijn.

 

Zoals?

 

Bijvoorbeeld e-mailmarketing. Het is een oude manier of eigenlijk een relatief oude manier online maar hij is nog steeds erg krachtig en steeds heel erg gericht. Als het vroeger vooral het mailtje uitsturen en hopen dat de boodschap goed was overgekomen, tegenwoordig kan je er steeds meer mee doen. Je kan het sociaal maken, je kan een social button maken dat je bijvoorbeeld gelijk gaat liken, het wordt heel interactief. Je kan gelijk gaan tracken welke op welke links heeft gedrukt. Eigenlijk hoe actief is de doelgroep die je probeert te bereiken? Nog een kanaal is natuurlijk sociale median en sociale media is echt heel hedendaags en het is natuurlijk heel belangrijk en het sluit natuurlijk perfect aan op de interactie. Facebook, Twitter zijn allebei heel erg snel en dat is echts iets wat je binnen een eventmarketingplatform zou moeten hebben.

 

Dus al die kanalen ga je bundelen in één platform met dan als doel dat je één mooi overzicht kunt behouden van wat er allemaal gaande is op vlak van de eventmarketing.

 

Ja dat klopt het gaat inderdaad ook heel erg over het overzicht omdat je het ook allemaal bundelt. Dus dat overzicht is erg belangrijk zeker als je dan weer terugkijkt naar de budgetten die onder vuur liggen. Je wil inzicht hebben. Je bent daarmee bezig met sociale media, je bent daar bezig met je e-mailing, je bent daar een persbericht aan het sturen.

 

Maar moet ik dat dan ook heel concreet zien dat je ook effectief een tweet gaat uitsturen via jullie platform of is het enkel in kaart brengen?

 

Nee, nee absoluut niet. Het idee is juist dat we het bij ons juist heel makkelijk maken, zelf voor een kleine organiser bijvoorbeeld een lokale kroeg die is een keer een thema-avond wil hebben voor honderd mensen maar het kan ook gewoon een organiser zijn van een groot dance-event of een businessfair, workshops het maakt niet uit eigenlijk. Het idee erachter is dat je bij ons zeg maar je event invult. Maar dan gelijk met één druk op de knop tegelijk op facebook kan zetten. Je hoeft niet meer naar Facebook te gaan daarvoor. Je stuurt het in één keer uit naar Facebook en je kan ook gelijk een hele twitter-campagne opzetten. Je maakt een hashtag en alles kan je uitsturen. En alls wat je uitstuurt Facebook en Twitter halen wij weer terug binnen het overzicht naar een soort activity feed waarop je weer kan inspelen zodat je die interactie weer gaat krijgen en ook kan zien wat er gezegd wordt.

 

Natuurlijk we moeten realistisch zijn. Eventmarketing is niet alleen online. Dat gaat ook crossmediaal, offline zelfs maar ik zag dat jullie daar ook al zelfs op inspelen met perscontacten.

 

Ja, eigenlijk wel ja. Dat is denk ik ook wel één van onze sterktes dat wij een heel groot medianetwerk hebben. Eigenlijk meer dan vijf-zeshonderd mediapartners op dit moment en het groeit echt gestaag. Het idee daarachter is dat als je het event bij ons hebt ingevoerd als eenmalige heb je er een categorie aan gegeven. Bijvoorbeeld je hebt business etcetera. Aan de andere kant hebben we dan mediapartners en die hebben ook hun eigen lezers die ook een eigen doelgroep hebben en die willen graag events ontvangen voor hun doelgroep. Zo ga je vraag en aanbod bij elkaar brengen en die mediapartners kunnen online zitten dus via eventgalleries kun je tegelijk naar hun site toeschieten maar mensen kunnen het ook offline meenemen van lokale krantjes, lokale gidsjes. En zodoende heb je een heel erg krachtige tool of een heel krachtig bereik ook voor je precies voor die stad, voor dat lokale blaadje waar we het naar toesturen.

 

En zijn jullie met Planspot de enigste die dat maakt of zijn er nog soortgelijke platformen te vinden op het web?

 

Eigenlijk is er op dit moment nog één platform ook te vinden op het web en dat is Evently, die zitten in de UK. Op zich hebben zij net als wij ook een sociale media tool. Zij zijn ook met de mailingtool bezig alleen zij zijn heel erg UK-focused. Zij hebben bijvoorbeeld ook een sms-dienst en die is puur voor de UK. En naast dat hebben zij net als wij ook een eventpage, dus ook weer met één druk op de knop heb je een online page die je dus ook weer kan gaan delen in alle marketinguitingen en die ook heel interactief is waar ook salesvierkant je hoeft eigenlijk geen page meer te maken voor je website of voor je event.

 

Maar ga je dan ook zo ver om op een gegeven moment ook te gaan integreren met registratieplatforms zodanig dat je ook kan tracken ok ik heb die persoon een mail gestuurd ik heb hem een tweet gestuurd en hij heeft zich nu ook effectief geregistreerd op een evenement of is dat nog toekomstmuziek?

 

Het is toekomstmuziek maar wel nabije toekomst want het idee is eigenlijk wel om het slim in te zetten en we brengen het nu samen. Je hebt meerdere kanalen. Maar we willen natuurlijk ook de effectiviteit weten van die kanalen, statistieken, meetbaarheid. Dat gaan we zeker introduceren en dat is wat ik zeg nabije toekomstmuziek maar zo kan je dus ook een slimme manier van campagne voeren. Bijvoorbeeld laten we zeggen je hebt duizend tickets en twee weken tevoren heb je er nog 500 over. Dan kunnen wij bijvoorbeeld adviseren van hej je hebt nu  twee e-mailcampagnes gedaan, misschien moet je er nog één doen. Of misschien je doelgroep is je hebt een jonge doelgroep, ga wat meer op sociale media zitten of misschien is het nog handig om alles nog is een keer naar een publisher uit te sturen. Dus dat je zeg maar met registraties kan zien: hoe gaat het en wat moeten we doen om het te versnellen.

 

Ja, in het begin van het gesprek gaf je al aan dat de economische crisis dat mensen daardoor sterker op hun budget letten maar heb je dan geen schrik dat mensen net niet daardoor gaan investeren in jouw product?

 

Nou, om te laten zien wat onze ingrediënten zijn van ons product, de krachtige tools van tegenwoordig en we bouwen eigenlijk op de feedback die wij ontvangen. Dus we gaan niet zelf bedenken wat goed zou moeten zijn, wij vragen aan mensen “wat wil je hebben?” En als je kijkt daar hoeveel mensen of de tijd: Social media management een uurtje of twee per dag dan denk je 'dat is niet zo veel' maar als je het uurloon en er zit heel veel tijd in of het maken van een eventpage. Dan moet je een site maken. Dat hoeft niet moeilijk te zijn maar het moet allemaal wel gemaakt worden. En het uitsturen naar mediapartners daar zit gewoon veel tijd in ook veel bereik en het kost gewoon geld.

 

Nu als ik het goed begrijp wat je wil zeggen is het eigenlijk een besparening om te investeren... Is het duur?

 

Neen, het is absoluut niet duur juist en dat is het interessante eraan.

 

Kan je daar een idee van geven?

 

Ja, eigenlijk wel. We hebben hebben eigenlijk drie soorten abonnementen. Vanaf 59 euro al per maand tot 129 en 249.

 

Ik heb weer heel wat bijgeleerd. Bedankt daarvoor.

 

Graag gedaaan.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken. Tot volgende keer.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties