Evenementensector schreeuwt om personeel: "We hopen dat een hoger loon mensen aantrekt"

Evenementensector schreeuwt om personeel: "We hopen dat een hoger loon mensen aantrekt"

België gaat op 18 februari naar code oranje en dat betekent dat er weer evenementen gepland worden. De organisatoren en leveranciers in de sector zijn naarstig op zoek naar personeel, soms zelfs tot in het buitenland, want veel medewerkers bij onder meer cateraars, podium- en tentenbouwers en bewakingsfirma's hebben intussen een andere job gevonden. "De freelancers die overblijven gaan goed verdienen."


Er zijn de evenementen die uitgesteld zijn en nu toch kunnen plaatsvinden, er zijn een hele hoop nieuwe feesten én er zijn de XL-edities van bestaande events om twee jaar 'droogte' te compenseren. Dat er véél te doen zal zijn in de evenementensector het komende halfjaar, staat vast.

"Met de aankondiging van code oranje is alles losgebarsten", zegt Marcus Verret van catering en events Saillart in Wilrijk. "Onze agenda voor maart, mei, juni en juli staat al helemaal vol."


Ook Danny Kayser van het Antwerpse Jada Events spreekt van een ontploffing: "De aanvragen voor de komende maanden komen aan de lopende band binnen."


"Voor de evenementen die in optie stonden, krijgen we nu volop bevestiging binnen", zegt Wesley De Bel van evenementenbureau Ultimate Services in Antwerpen. Hij ging via sociale media meteen op zoek naar bar- en kassapersoneel en naar opbouwers en afbrekers, want zijn vertrouwde database van honderden tijdelijke medewerkers is serieus uitgedund.



In de bouw gaan werken

Het is een probleem waarmee de hele evenementensector kampt. "De coronacrisis heeft twee jaar geduurd, logisch dat velen in die periode op zoek zijn gegaan naar een andere job", zegt De Bel. "Velen zijn in de bouw gaan werken. Ik kan niet inschatten hoeveel er nog willen terugkeren naar onze sector. Het is alleszins jammer dat er veel kennis en kunde verloren is gegaan. We hebben onze prijs voor de grote organisatoren alvast ietwat verhoogd om het personeel ook wat meer te kunnen verlonen, in de hoop dat het toch genoeg mensen zal aantrekken."


Ook Marcus Verret zag een aantal vaste medewerkers vertrekken, naar de bouw en de retail. "In technische werkloosheid krijgen werknemers wel 70% van hun brutoloon (met een plafond, red.), maar als je anderhalf jaar niet kunt werken en je hebt kinderen én je moet een huis afbetalen, dan zoek je iets anders", zegt Verret.


"Maar ook uit onze poule van tweehonderd losse medewerkers zijn we veel mensen kwijt, met name zij die de events als extra job nodig hadden. Ook zij hebben inmiddels iets anders gevonden, iets dat misschien wel minder flexibiliteit vergt. En dan zijn er ook nog de stagiairs die we tot nu, vanwege de onzekerheid, geweigerd hebben om in te plannen. Die zouden nu wel van pas komen."



Uit het buitenland

Ook voor corona was er al personeelskrapte in de sector, zegt CEO van Horeca Vlaanderen Matthias De Caluwe. "Maar tel daar nu de uitstroom tijdens de crisis bij en de toenemende vraag door een inhaalbeweging van de events, dan kom je onvermijdelijk in een bottleneck, een flessenhals."


Eddy Schramme van Antwerps Tentenbedrijf ATB in Zoersel werkt normaal met interimkantoren om personeel te vinden, maar hij merkte vorig jaar al dat de beschikbaarheid daar stevig was gedaald. “Ik denk wel dat het een goed jaar zal worden. Ik heb al redelijk wat trouw- en bedrijfsfeesten op de agenda staan en ook de Tall Ships Races (juli 2022, red.) zijn net bevestigd. Maar die onzekerheid speelt toch ook nog wat, merk ik. Medewerkers vinden wordt zeker nog een groot probleem.”


Dat zegt ook Tim Smits van TS Security uit Hemiksem. "De interimkantoren hebben minder aanbod, terwijl er onder meer voor de toegangscontrole van Covid Safe Tickets meer vraag naar bewakingspersoneel is. Maar ook mensen in de evenementensecurity zijn op zoek gegaan naar een andere job. Wij rekenen momenteel sterk op jonge starters, zeker voor de festivals mag dat geen probleem zijn."



Tegen elkaar op bieden

Ook Jaak Francken van Catering Bevers in Malle is bezig met de zoektocht naar flexi-jobbers en studenten. "Dat is nu nog een lastige, maar van zodra mensen weer zelf uitgaan en met vakantie gaan en dus een extra centje kunnen gebruiken, gaan we wel weer personeel vinden."


Tom Bilsen van de internationale podiumbouwer Stageco is voorzitter van de Belgian Event Supplier Association en vicevoorzitter van de Event Confederation. Hij vat het zo samen: "Doordat evenementen nu weer wel en dan weer niet toegelaten werden door de overheid, zijn veel mensen ontmoedigd geraakt. En dat heeft hen naar andere sectoren gedreven. Helaas zien we dat er in de podiumbouw en het licht en geluid nu tegen elkaar op wordt geboden om dezelfde freelancers aan te trekken. Ik denk dat zij dit jaar goed zullen verdienen." 


Om het werk gedaan te krijgen, werkte Stageco in het verleden al met buitenlandse seizoensarbeiders die hier enkele maanden komen werken. "Dat zal nu zeker nodig zijn."


Marcus Verret hoorde het ook al van een aantal tentenbouwers: "Ook die buitenlanders zijn de afgelopen tijd andere jobs gaan doen. Het zal opnieuw een zoektocht worden. Ook in de catering zijn wij dat van plan."


Er zullen nieuwe netwerken ontstaan, denkt Danny Kayser. "Als mijn partners volzet zijn en ik kom er niet voor mijn opdrachten, moet ik op zoek naar nieuwe leveranciers." De nood aan grootse evenementen is groot, zegt hij. "Familiedagen van bedrijven, feesttrips met personeel in Ibiza... Het zit allemaal in de pijplijn en het geeft echt een boost."


Jaak Francken van Catering Bevers denkt er net zo over: "Dit geeft een gezonde stress. We hebben overleefd in een woestijn en nu gaan we overleven in een tsunami. We zullen in september zien wat het beste was."


Een overzicht van vacatures in de eventsector vind je hier. Heb je openstaande vacatures in jouw eventbedrijf? Post je vacatures hier.

Bron: GVA 14/02 via License2publish

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Hoe medewerkers van verschillende bedrijfslocaties dichter bij elkaar brengen?

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Maak het inchecken bij je event een fluitje van een cent met onze ticketscan-app

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Help jij het nieuwe boek voor de eventsector mee vormgeven?

Advertenties