Column: Wat je geeft, krijg je terug

Column: Wat je geeft, krijg je terug

Marketing tools en wetenschap of waarden en normen? Wijze woorden leren omzetten in daden... in wenselijk gedrag... terug naar de basis. Oosterse wijsheid, gezond verstand of westerse commercie?

 

Tegenwoordig is 'zaken doen' aan verandering onderhevig, je moet je opstellen als mens, ondernemen van mens tot mens. Is dat niet in basis de kern van je opvoeding; de waarden en normen die je naleeft? Hoort het niet zo te zijn dat je standaard luistert naar de klant, verwachtingen uitspreekt en inleeft in de wensen en behoeften van je klant? 

 

Iedereen is gehaast, heeft het druk, want deze klant is niet de enige klant, je moet snel weer verder... door, door, door. Maar denk je niet dat de klant het merkt, dat hij één is van de velen? Ga bewuster om met de aandacht en tijd die je aan je klanten geeft.  Neem de tijd, wees begripvol want ook zij hebben het druk en moeten meteen door, net als jij. Wat je geeft, krijg je terug. Geef tijd, en je krijgt tijd. Geef aandacht en je krijgt aandacht.  Het principe van wederkerigheid, gaat ook hier op. 

 

Het begint al bij het eerste contact; het telefoontje of de mail, vervolgens gaat het verder met je voorstel; richt je meteen tot de klant, bedank hem voor het in jouw gestelde vertrouwen. Toon interesse in het bedrijf. Geef aanvullende suggesties; denk mee in bijpassende details. Geeft de klant aan dat hij voor je vervolgafspraak er eerst even lekker tussenuit gaat met een weekje wintersport, vraag dan de volgende keer hoe het is geweest. Door geïnteresseerd te zijn in de klant toon je persoonlijke betrokkenheid en dat verschaft je direct een hoge gunfactor. 

 

Beloof niets dat je niet waar kunt maken en verleen deze extra service oprecht en onvoorwaardelijk. Dat waardeert de klant.

 

Heb geduld als de beslissing langer op zich laat wachten, ook de klant heeft meer te doen dan zich alleen met jouw voorstel bezig te houden. Heb vertrouwen, in jezelf, de klant en de samenwerking met elkaar.

 

Maak jezelf niet zo belangrijk, maar stel de klant centraal, dat voelen ze, dat krijg je terug... Is het niet vandaag dan is het morgen.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Hoe vermijd je event clichés en bouw je een waardevol event?

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Van ondergronds dineren tot logeren in de boomtoppen

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Gratis festivals hebben het moeilijk door gestegen kosten: "Je kan het bijna niet rondkrijgen"

Advertenties