Column: Wat je geeft, krijg je terug



Column: Wat je geeft, krijg je terugcolumn


Marketing tools en wetenschap of waarden en normen? Wijze woorden leren omzetten in daden... in wenselijk gedrag... terug naar de basis. Oosterse wijsheid, gezond verstand of westerse commercie?

 

Tegenwoordig is 'zaken doen' aan verandering onderhevig, je moet je opstellen als mens, ondernemen van mens tot mens. Is dat niet in basis de kern van je opvoeding; de waarden en normen die je naleeft? Hoort het niet zo te zijn dat je standaard luistert naar de klant, verwachtingen uitspreekt en inleeft in de wensen en behoeften van je klant? 

 

Iedereen is gehaast, heeft het druk, want deze klant is niet de enige klant, je moet snel weer verder... door, door, door. Maar denk je niet dat de klant het merkt, dat hij één is van de velen? Ga bewuster om met de aandacht en tijd die je aan je klanten geeft.  Neem de tijd, wees begripvol want ook zij hebben het druk en moeten meteen door, net als jij. Wat je geeft, krijg je terug. Geef tijd, en je krijgt tijd. Geef aandacht en je krijgt aandacht.  Het principe van wederkerigheid, gaat ook hier op. 

 

Het begint al bij het eerste contact; het telefoontje of de mail, vervolgens gaat het verder met je voorstel; richt je meteen tot de klant, bedank hem voor het in jouw gestelde vertrouwen. Toon interesse in het bedrijf. Geef aanvullende suggesties; denk mee in bijpassende details. Geeft de klant aan dat hij voor je vervolgafspraak er eerst even lekker tussenuit gaat met een weekje wintersport, vraag dan de volgende keer hoe het is geweest. Door geïnteresseerd te zijn in de klant toon je persoonlijke betrokkenheid en dat verschaft je direct een hoge gunfactor. 

 

Beloof niets dat je niet waar kunt maken en verleen deze extra service oprecht en onvoorwaardelijk. Dat waardeert de klant.

 

Heb geduld als de beslissing langer op zich laat wachten, ook de klant heeft meer te doen dan zich alleen met jouw voorstel bezig te houden. Heb vertrouwen, in jezelf, de klant en de samenwerking met elkaar.

 

Maak jezelf niet zo belangrijk, maar stel de klant centraal, dat voelen ze, dat krijg je terug... Is het niet vandaag dan is het morgen.

18-03-2015 - by Patricia van Gerven

Comments

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook

5 gevaarlijke mythes over eventprofessionals5 gevaarlijke mythes over eventprofessionals
Indrukwekkend event: Storytelling op je bord!?Indrukwekkend event: Storytelling op je bord!?
Waarom jij absoluut het boek EVENTPLANNER in huis moet hebbenWaarom jij absoluut het boek EVENTPLANNER in huis moet hebben
Advertenties

In de kijker

LEDskin®

LEDskin®

Maak van je beursstand een echte hotspot.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Sunday
Meer weer

Vacatures

  1. 13-12International Sales Manager
    MTD Nederland bv
    Noord-Brabant
  2. 11-12Business Development Manager België
    Via Futura bvba
    Antwerpen
  3. 11-12Business Development Manager Nederland
    Via Futura bvba
    Utrecht