Hoe 'virtual reality' inzetten om je gasten meer te betrekken

Hoe 'virtual reality' inzetten om je gasten meer te betrekken

Het is niet meer weg te denken. Atleten gebruiken het om hun prestaties te verbeteren. Studenten geneeskunde om complexe operaties te oefenen. Militairen om militaire strategieën te testen. En de gewone consument wordt ermee geconfronteerd als hij online aankopen doet en wanneer hij de onderdompelende wereld betreedt van 360 graden content en video.

 

We hebben het natuurlijk over 'virtual reality'. Toen Facebook Oculus kocht in 2014 voor een indrukwekkende 2,3 biljoen dollar, transformeerde virtual reality (VR) van de ene op de andere dag van een sciencefiction fantasie naar een haalbaar doel.

VR creëert een artificiële omgeving door het gebruik van computer technologie. Mensen stappen in een virtuele ruimte en hebben daardoor een onderdompelende ervaring. Ze zijn niet meer in staat om het verschil te ervaren tussen wat echt is en wat een product is van de virtuele realiteit.

 

Jeremy Bailenson, professor communicatie aan de Stanford Universiteit en stichtend directeur van de Virtual Human Interaction Lab zegt dit: “met virtual reality wordt het verschil tussen een ‘echte’ ervaring en een gemedieerde ervaring, kleiner. De twee zijn niet te vergelijken, maar VR is psychologisch krachtiger dan eender welk medium dat we kennen. Het gaat ons leven dramatisch veranderen. Het laat ons toe om met één klik ervaringen te beleven.”

Niettegenstaande VR nog niet breed verspreid is, is het al aanwezig in verschillende sectoren, vooral om training en educatie te verbeteren.


Een artikel in Skift zegt dit: "VR zal evolueren als media format. Verkopers en ontwikkelaars zorgen voor nieuwe ontwikkelingen gebaseerd op hoe de consumenten de technologie gebruiken. Ze houden daarbij rekening met de hoge kosten die nog zijn verbonden aan het ontwikkelen van 360 graden content."

 

Waarom niet experimenteren met VR-toepassingen en zo het deelnemersengagement verhogen? Hier zijn al een aantal voorbeelden die je kunt gebruiken op je volgende evenement:

 

 

#1 Zet virtuele product demo’s in

Haal VR-headsets op je stand en creëer VR-product demo’s. Of het nu een nieuwe auto is, een kledinglijn of een medisch toestel, je kunt het altijd tonen in een gesimuleerde omgeving.

 

Het enige dat je niet mag vergeten is het volgende: hou je demo kort - dat is, niet langer dan drie minuten. Vermijd ook dat je de objecten te dicht zet, want dan is het moeilijk om ze goed te kunnen zien. Wat je kunt doen om de ervaring te verbeteren is muziek toevoegen.

 

 

#2 Gebruik VR als training en educatieve tool

VR-toepassingen zijn geweldig om nieuwe skills aan te leren. Wil je je event interessant maken, dan kun je samen met een VR-ontwikkelaar een trainingsomgeving opzetten.

 

Afhankelijk van het thema van het event, kun je je bezoekers een vliegtuig laten landen, een boot laten navigeren of zelfs een muziekinstrument laten spelen. Het geheim is hier hun leerinspanningen plezierig en creatief te maken.

 

 

#3 Engageer je deelnemers in virtual games

Nog niet zo lang geleden waren we collectief gefascineerd door gamification. Wel, het blijkt nu dat deze trend nog niet voorbij is. In de plaats van gegamificeerde activiteiten, kun je nu echte games inzetten om een glimlach op het aangezicht van je bezoekers te toveren.

 

Nodig je gasten uit om een VR-spel te spelen tegen elkaar. Ze zullen het zich jaren later nog herinneren.

 

 

#4 Bied virtuele rondleidingen aan

Virtuele rondleidingen zijn heel gewoon aan het worden. Je kunt gemakkelijk Helsinki of het Louvre bezoeken, of zelfs een wandeling maken door het Amazonewoud door gewoon een headset op te zetten.


Afhankelijk van het doel van je event, bereid je een virtueel bezoek voor aan je brouwerij, je verpakkingsfabriek, of je hoofdkantoor in Tokio. Dit zorgt ervoor dat je bezoekers gewoon raken aan je merk en het zal hen helpen om je missie beter te begrijpen.

 

 

#5 Maak fictie ‘echt’

Naast die virtuele rondleidingen, kun je je bezoekers ook uitnodigen in een fantasiewereld die ze nog nooit hebben gezien.


Voor sommige van je gasten zal het de eerste keer zijn dat ze in contact komen met VR. Dus waarom maak je van hun eerste keer niet meteen een onvergetelijke keer?

 

 

In het kort

VR-mogelijkheden zijn onbeperkt. Niettegenstaande dat deze technologie nog nieuw is, wordt er toch al volop fantastische VR-content gecreëerd in verschillende contexten. Een van deze is de eventsector. En jij? Ben jij al klaar om een stap in de toekomst te zetten? Veel succes!

Reageer op dit artikel

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

  • Newbie

    Helemaal mee eens! We staan nog maar aan het begin van de mogelijkheden met Vr. Toch worden wij al veel ingehuurd om VR te leveren voor events.

    Gerard Wielenga [Action events] ( 2019-05-23 - 09:14u )

Lees ook

Advertenties

In de kijker

Nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten Bestel nu!

Vacatures