Dit moet je weten over Festivak 2019

Festivak 2019 komt eraan. Dit jaar gaat de beurs door in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch. Organisatrice Jill Oomen en haar collega Violette zitten bij Kevin op de bank en vertellen je waarom jij de beurs niet mag missen.

07-10-2019 -  by Kevin Van der Straeten

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Transcript

Festivak 2019 komt eraan. Dit jaar gaat de beurs door in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch. Organisatrice Jill Oomen en haar collega Violette zitten bij me op de bank en vertellen je waarom jij de beurs niet mag missen.


Dag Jill, dag Violette. Welkom in de studio.

Festivak 2019 komt eraan. Wat er dit jaar ontzettend opvalt, is: het ziet er helemaal anders uit.

Jullie hebben nieuwe branding gekregen.

Ja, klopt inderdaad. Zes en zeven november. De drieëntwintigste editie van Festivak. In de Brabanthallen in Den Bosch. Nou ja, de drieëntwintigste editie.

Het is niet zo dat we al drieëntwintig jaar dezelfde huisstijl hadden. Maar toch wel al een heel lange tijd. Dus ja, zowel deelnemers, als bezoekers, die hebben daar wellicht niks van gemerkt. Maar de afgelopen twee edities, zijn we al met een marketingbureau aan de slag gegaan. Om te kijken van: wat wil de Festivak-bezoeker en wat wil de Festivak-deelnemer? En ja, we zijn toen begonnen met een nieuwe huisstijl.

Nou ja, dat zie je terug, natuurlijk, in het logo en...

Het ziet er mooi uit.

Ja, dank je.

Heel fris terug.

Ja, we hebben hem al in een heel vroegtijdig stadium aan jou laten zien. Ter beoordeling.

Maar na die huisstijl, ja, toen begon het natuurlijk echt. Want ja, we hebben dat ook willen doortrekken op de beursvloer zelf.

Betekent dat dat Festivak, de beurs zelf, er ook anders uit gaat zien?

Ja, dit jaar, als het goed is, ga je echt een andere beurs zien.

De basis blijft natuurlijk die 250 deelnemers, die zich presenteren. Maar, ja, we hebben daar een heleboel elementen aan toegevoegd. Die de beurs interessanter, vernieuwender moeten laten zijn. En één van die elementen is het Noviteitenplein. Nou, volgens mij hebben we het daar in het verleden al vaak over gehad. Wat zijn de noviteiten, die op Festivak gepresenteerd worden? En het was altijd heel lastig, om die noviteiten bij elkaar te krijgen. Want je hebt dan een beursvloer, met al die deelnemers, die van alles te presenteren hebben.

En waar we voor gekozen hebben, is dat we in een soort van galerij van Konligo, die heel vernieuwende structuren al plaatst, daar hebben we de mogelijkheid gegeven om exposanten, die elders op de beurs staan, met een bord, heel duidelijk, met een foto, een tekst en hun standnummer, de noviteit kenbaar te laten maken.

En daar rondomheen staan ook een stuk of twintig andere exposanten. Variërend van Pop-Up Toilet, een heel vernieuwend toiletconcept. WeFency, een dranghek waar de pootjes heel makkelijk van inklappen.

Dat is wel handig, natuurlijk.

Ja, dat is heel handig, eigenlijk. Maar ja, dat is heel erg op dat Noviteitenplein, dat daar heel veel toepassingen staan, waarvan je denkt: waarom niet eerder? Maar ook, bijvoorbeeld, een 3D-printer. Heel veel noviteiten op het gebied van duurzaamheid. Decoratie. Ja, een prachtig plein, waarin je echt geïnspireerd wordt.


 

Ja, het is dit jaar ook terug de Nederlandse editie. Jullie zijn naar de Brabanthallen getrokken. Waarom de Brabanthallen?

Ja, we zijn heel blij, dat we weer terug zijn in die Brabanthallen.

Ja, omdat de Brabanthallen gewoon ongelooflijk veel mogelijkheden biedt. Sowieso, praktisch in de ligging. Praktisch met parkeren. Veel voordelen voor onze exposanten. Wat dat betreft is het ook een facilitaire beurs. Waarin de deelnemer flexibel wil zijn met ophangpunten, met catering, noem het maar op.

Maar wat vooral voor ons doorslaggevend is, is dat de Brabanthallen voor ons echt een gastheer is, die ons binnenhaalde. En wij exploiteren ook samen met hun en met Decoriginals, één van hun huisleveranciers, een vipruimte.

Maar wat ook heel leuk is, is dat zij dit jaar Mainstage hebben. En Mainstage is een hal, die ze nu nog aan het bouwen zijn. Een entertainmenthal waar alle faciliteiten al aanwezig zijn. En waar live muziekshows en entertainmentshows gehouden kunnen worden. En die entertainmenthal, die Mainstage, die wordt geopend tijdens Festivak.

Dat is een mooie primeur, hé.

Ja, dat is echt een primeur. Want ik denk dat er geen organisator in Nederland is, die die hal, ja, gewoon niet wil zien. Dus, via Hal 3, een ruimte waar we straks nog even op terug komen, de Festivak Experience, kun je dus naar de Mainstage, om daar de primeur van die hal te hebben.

Ja, voor we naar die Experience gaan. Violette, dit jaar is er ook weer een lezingenprogramma.

Ja, groot lezingenprogramma dit jaar. We hebben open keynotes gecreëerd. Wat ook een heel gaaf effect gaat geven.

Wat zijn open keynotes?

De lezingenzalen zijn echt aan alle kanten open, behalve de rug. En vanuit daar kunnen de mensen plaatsnemen, met koptelefoons, wat wel geluiddempend is. En dat hebben we gedaan, om elke bezoeker er nog meer bij te betrekken. En de thema's dit jaar...

Het overkoepelende thema, laat ik daarmee starten, is Connecting the Dots. Festivak staat voor verbinden. En verbinden in de allerbreedste zin. Dus, niet alleen organisatoren, maar toeleveranciers. Maar ook personeel op je evenement zelf, toch goed verzorgen en met elkaar verbinden. En dat komt, in de allerbreedste zin, ook weer terug in het lezingenprogramma.

Kan je al verklappen, wie er komt?

Ja, Jan Smeets komt. Ja, dat is natuurlijk dé organisator. Afgelopen jaar, vijftig jaar Pinkpop, afgelopen editie.

Mister Pinkpop.

Exact. Dus, Connecting the Dots, dat is hij.

Daarnaast hebben we ook bol.com, die komt spreken over bedrijfsevenementen. Een keer een heel andere richting, maar we merkten wel, dat er heel veel behoefte aan was. bol.com organiseert een aantal heel grote bedrijfsevenementen. En Marleen komt vertellen, hoe zij dat verder aanpakt. En wat daarvan ook de...

Ja, wat dat doet voor hen.


 

Ja, dat is ook wel een opmerkelijk verhaal, hé. Een online speler, die dan toch terug naar de, ja, de echte wereld komt.

Ja, zeker. Dus, zij komt ook.

En daarnaast: Kim Holland komt spreken. Ook een heel gaaf verhaal. Over hoe je van je naam een merk maakt. En dat komt ze op een onwijs enthousiaste manier vertellen.

En de afsluiter, op woensdag,  voor de borrel, is RUMAG. Die komen vertellen hoe zij ooit gestart zijn. En dat is ook ooit begonnen bij een evenement, wat Danny en Thijs...

Ja, die hebben elkaar daar ontmoet. En vanuit daar zullen zij ook hun verhaal gaan vertellen. Dus, trotse afsluiter op woensdag.

Ja, heel tof dat ze komen.

Mooi programma. 

Dank je wel.

Jill, jij verklapte net al iets over het Experience-plein, hal.

Ja, we hebben echt dit jaar flink wat nieuwe dingen toegepast. En één van de ruimtes is in een derde hal toegevoegd aan Festivak en dat is de Festivak Experience. Eigenlijk een beetje...

Nou ja, volgens mij, jouw kijkers kennen het wel. Ooit zetten we met jou Get Inspired neer. Afgelopen jaar: Festivak Invites. We hebben elk jaar een branche ball, waar de branche bij is uitgenodigd. Dan hebben we daar zo'n achthonderd genodigden.

En wat heel jammer is, is dat we eigenlijk voor drie uurtjes, ja, zoveel licht, geluid, special effects neerzetten. En we hebben gedacht: stel nou dat we in een ruimte, die show al overdag kunnen plaatsen. Maar dat we ook andere exposanten de mogelijkheid geven, om zich real-life, zoals ze dat tijdens het evenement doen, te kunnen presenteren.

Dus, wat kun je in die ruimte verwachten? Ja, horen, zien, voelen, ervaren, wat exposanten op het evenement, of wat toeleveranciers op het evenement zelf doen. En in dit geval zijn dat special effects, laser. We hebben een waterorgel, met heel mooie projecties. Videomapping. Live entertainment.

Ja, we hebben het Noviteitenplein, maar er staan ook flink wat noviteiten in die Festivak Experience. En dat is gewoon, tijdens de openingsuren van de beurs, open. En op de eerste beursdag, dan sluiten we om 19:00 u. En dan verandert die ruimte vervolgens in de grootste branche ball voor de evenementensector. Waar we dus dan ook entertainment hebben en waarin we dan de beurs even loslaten. En waarin we dan met elkaar eventjes nog netwerken. En bespreken hoe het seizoen van 2019 is geweest. En, nu ja, hoe we weer, in 2020, zaken gaan doen.

Dus ja, die Festivak Experience, een spannend experiment voor de beurs. Want we laten licht, geluid, we laten special effects, allemaal, toe.

Maar ja, als het een beetje uitpakt, zoals we verwachten, en dat gaat natuurlijk gewoon gebeuren, want we werken met, alleen maar, professionals, ja, dan wordt het zo een ontzettend gave toevoeging op de beurs.


 

Ben ik wel benieuwd naar.

Misschien nog eentje om af te sluiten. Er zijn ook netwerktours.

Ja, ja, wat we heel erg merkten, is dat...

Nou ja, jij en ik, wij zijn misschien standaard netwerkers. Dus als wij naar zo'n beurs gaan, dan vinden we onze weg wel. Maar we hebben ook gemerkt, dat er een heleboel bezoekers komen, die een beetje overweldigd geraken door al die stands en eigenlijk niet meer weten van: ja, waar moet ik beginnen?

Waar ze het zoeken moeten, inderdaad. Nee, Festivak is zo...

Het komt best wel op je af, als je binnenkomt. Terwijl er voor iedereen zoveel te zien en te doen is. En vanuit dat idee, zijn we inderdaad de netwerktours gaan opzetten. Om het voor iedereen een beetje behapbaarder te maken. En, wat Jill zegt, dat netwerken zit ook gelijk bij elkaar, in die groep, waardoor het netwerken direct...

Is het dan iemand van jullie, die een groep bezoekers mee op sleeptouw neemt? Of hoe moet ik dat precies zien?

Nee, dat wordt door een hostess gedaan.

Waar je je dan iets bij kan voorstellen, is bij, bijvoorbeeld, een locatietour. Dus, vanuit die locatietour, we hebben Convention Bureau Gelderland, die staat met vier locaties. Vervolgens worden ze meegenomen naar Thuishaven. Vervolgens worden ze meegenomen naar Theater Buitensoos. En ze worden dan in een groep, van ongeveer vijfentwintig mensen, met die silent disco eigenlijk, weer, of die silent koptelefoons...

Waarom? Zodat ze een focus hebben, op wat de hostess ze vertelt. Vervolgens worden ze meegenomen naar de stand en daar krijgen ze dan een pitch. Waarin de standhouder ook vertelt, wat zij deze bezoekers te bieden hebben.

We hebben een tour op technologie en duurzaamheid. We hebben, inderdaad, een locatietour. We hebben de Mainstage-tour nog, separaat, om, inderdaad, naar de Mainstage ruimte te gaan. Dus, ja, gewoon ontzettend mooie thema's, waarin je, ja, zoals Violette ook zegt, als groep met elkaar kan netwerken. Maar waarin het ook laagdrempeliger wordt, om bij standhouders op de stand te komen. En eventueel, na die pitch, of na die rondleiding, ook weer terug te komen en nog even terug te komen op het gesprek ook.

Nee, dat is inderdaad  een heel mooie toevoeging voor de beurs.

Je hebt in het begin de data al kort gezegd, maar kan je ze misschien nog even herhalen?

Ja, zes en zeven november. Brabanthallen, 's-Hertogenbosch.

Makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Makkelijk te parkeren. Dus, ja, de ideale plek.

Mensen die tickets willen. Gewoon via jullie website, festivak.nl, neem ik aan?

Ja, inderdaad.


 

Die tours, als je daarvoor wil aanmelden, kan dat ook via de website? Hoe gaat dat in zijn werk?

Ja, op het moment dat je je registreert als bezoeker, dat is dus kosteloos via de site, dan word je vervolgens op de hoogte gehouden, van allerlei activiteiten, die op de beurs plaatsvinden.

We hebben dit jaar, bijvoorbeeld, ook echt een heel vernieuwende Festivak-app. Maar we hebben dus die netwerktours. We hebben ook networktables. We hebben de exposanten. Of, nou ja, geen exposantenborrel meer, maar de Festivak Experience. Waarbij je ook je kan aanmelden voor de netwerkborrel op de avond. Dus ja, meld je aan via de website en je wordt vanzelf meegenomen in alle informatie, die via ons te delen is.

Ik kijk er ontzettend naar uit, want wij staan er natuurlijk ook weer.

Jullie staan er ook, ja.

Dus, tot op de beurs, Jill, Violette.

Tot op de beurs.

Ja, tot de beurs.

En u thuis, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

/eventsector/festivak.php

Nieuwsbrief

Advertenties