Wat zijn Vergaderhamers? Partnership eventplanner reviews



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

eventplanner.be /.nl gaat samenwerken met Vergaderhamers, het classificatiesysteem voor eventlocaties in Nederland en België. Directeur Ton Soons vertelt je waarom vergaderhamers belangrijk zijn bij het selecteren van een geschikte locatie voor je evenement.


11-09-2017 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

eventplanner.be /.nl gaat samenwerken met Vergaderhamers, het classificatiesysteem voor eventlocaties in Nederland en België. Directeur Ton Soons vertelt je waarom vergaderhamers zo belangrijk zijn bij het selecteren van een geschikte locatie voor je evenement.

 

Dag Ton, welkom in de studio. We gaan het vandaag hebben over de vergaderhamers, maar wat zijn vergaderhamers?

 

Vergaderhamers is een classificatiesysteem waarbij je, net als bij hotelsterren, één tot vijf vergaderhamers kunt verwerven voor een congres of meetinglocatie. Ze moeten bij ons aanvragen dat ze geïnspecteerd en geclassificeerd willen worden. Dan krijgen ze een checklist van 140 punten waarop hun locatie zal worden getoetst. En als ze die bekeken hebben en ze hebben een aantal documenten ingestuurd, die ons vertrouwen geven in dat ze aan een aantal eisen voldoen, dan gaan we op inspectie, en dan komt daar uit dat ze bijvoorbeeld aan 60, 80 of 90 procent van de eisen voldoen. En dan horen daar respectievelijk bijvoorbeeld drie, vier of vijf hamers bij.

 

En wat zijn dan zo die criteria waar jullie bijvoorbeeld naar kijken?

 

Heel divers. Wij vinden bijvoorbeeld uiterst belangrijk dat men aan brandveiligheidseisen voldoet. Dat men een aantal faciliteiten en voorzieningen heeft. Dat men een professionele organisatie heeft. En verder kijken wij bijvoorbeeld naar bereikbaarheid, parkeren, bewegwijzering, klimaat, meubilair, de toiletten, capaciteiten; ja, dat is echt heel divers. Alles bij elkaar wel 140 punten.

 

Als ik nu als organisator een locatie ga boeken, kan ik dat ook effectief vergelijken met de hotelclassificatie? Vijfsterren is echt een uitmuntende locatie, vier is dan misschien hetzelfde, maar dan zonder het zwembad?

 

Ja, ja. Je kunt wel zeggen dat… Nou, in het algemeen zie ik bij ons dat de vijfhamerlocaties allemaal toch wel vier hotelsterren hebben. En meestal is vijf hotelsterren wel een heel erg hoog niveau. Bij ons hebben we er heel veel die vier hamers hebben. En die zitten allemaal toch ook wel op vier-sterrenhotelniveau.

 

Dus het loopt wat gelijk…

 

Ja, ongeveer. Want we hebben bij ons ook vijf vergaderhamers, en dat zit ook nog een beetje op viersterrenniveau. Wij kijken naar, wat betekent het om ergens een meeting te hebben, in de sfeer van congres of vergadering, en wat zijn dan de eisen die mensen daaraan stellen. Dat is bijvoorbeeld de geluidsinstallatie, het licht, klimaatsystemen, wifi; al die eisen controleren wij. Wij vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat bij een groot congrescentrum de bewegwijzering in orde is. We vinden het belangrijk dat het zitcomfort goed is, dat de mensen voldoende ruimte hebben. Dat ze comfortabele stoelen krijgen. Dat de leesbaarheid van de projectie in orde is. En dat zijn typisch dingen die bij meetings horen.

 

Ja, en daarvan wil je ook, als je iets organiseert, dat die gewoon in orde zijn.

 

Ja, precies. Dat is ook in tegenstelling tot bijvoorbeeld reviews. Heel veel mensen die een review afgeven… dat kan gaan over: de wifi was zwak. Ja, oké, maar wij kijken ook of je bijvoorbeeld een VPN-verbinding kunt opbouwen bij een wifi-netwerk. En niet iedereen schrijft daarover een review.

 

Dus wij kijken naar meer dingen dan een bezoeker of een boeker op dat moment in een review zal beschrijven. En dat is evengoed met bijvoorbeeld brandveiligheid.

 

Inderdaad, dat is het laatste waar je als bezoeker aan denkt, tot het te laat is natuurlijk.

 

Ja, precies. Zo vinden wij het bijvoorbeeld een eis dat je bij grotere opstellingen de stoelen koppelt. Dat die vastzitten. En dat is een veiligheidseis, maar er is geen bezoeker die erop let of stoelen gekoppeld zijn. En wat je dan ziet is dat locaties, die bij ons opmerkingen krijgen bij een inspectie, een half jaar de tijd krijgen om verbeteringen aan te brengen, waardoor ze bijvoorbeeld toch op die drie of vier hamers uit kunnen komen. Omdat ze natuurlijk vaak ook de commerciële ambitie hebben om op een bepaald classificeringsniveau uit te komen.

 

En ga je dan ook om de X-tijd hercontroleren?

 

Ja.

Wij hebben een driejaarlijkse herinspectie, en tot nu toe is het altijd een aangekondigde herinspectie, maar we hebben gemerkt bij een interviewer onder onze aangesloten bedrijven, dat ze zeggen, nee, je mag ons ook wel onaangekondigd inspecteren, herinspecteren. Dus we geven nu de mogelijkheid: wil jij een onaangekondigde herinspectie of een aangekondigde herinspectie?

 

Nu, we gaan ook samenwerken, hè Ton?

 

Ja ja, inderdaad.

 

Kun je daar eens wat meer over vertellen?

 

We hebben de afgelopen 25 jaar dat wij bestaan als Vergaderhamers ervaren dat reviewing steeds belangrijker wordt. En dat is ook terecht. Want als jij of ik een hotel boekt dan willen we ook weten wat voor een kwaliteitsniveau het is. En dan wil je weten hoe andere mensen iets ervaren hebben. Dus dat is prima. En in dat kader denk ik dat de onafhankelijke classificering die wij hebben - zoals dat bij hotelsterren ook is - moet blijven bestaan en zal blijven bestaan.

 

Absoluut.

 

Maar dat daarnaast en erbij reviewing een extra dimensie kan geven. En ik vind het fijn en goed - wij eisen het ook in onze eisen, althans je kunt extra punten verdienen bij ons - als jij op de website vermeldt dat jij een score, een reviewingsscore, hebt. Daar krijg je bij ons extra punten voor. Wij gaan ook op onze website de reviewmogelijkheden die jullie hebben op eventplanner opnemen, zodat de mensen via onze site heel snel reviews kunnen afgeven.

 

Ja, en omgekeerd gaan op onze site jullie vergaderhamers bij alle locaties erbij komen.

 

Ja. Het is natuurlijk heel slim en belangrijk dat de vergaderhamers bekendheid hebben. Want, laten we eerlijk zijn, sommige mensen zeggen, ik heb er nog nooit van gehoord, en anderen in het vak kennen het misschien ook niet. Maar het is hartstikke goed dat het breder bekend gemaakt wordt. Wij hebben op zich de capaciteit niet om die bekendheid maximaal te maken, want daar zijn we te klein voor.

 

Daar gaan we in samenwerken dan.

 

Ja, precies, dat die samenwerking er dan is.

 

Ben je dan niet bang dat reviews op een gegeven moment die vergaderhamers uit de weg gaan duwen?

 

Nou ja, het is legitiem om dat te vragen. Want heel veel mensen denken dat reviews sterker zijn en uiteindelijk veel belangrijker zijn dan classificeren. Maar laten we nou eerlijk zijn. Als jij een 9,2 scoort voor een hostel, of een 9,2 scoort voor een viersterrenhotel, daar zit toch verschil in, of niet? Al is het maar in de doelgroep die die 9,2 heeft gegenereerd.

 

Ja.

 

Dus met andere woorden, op welk niveau zit je met die locatie? Dat is iets wat onafhankelijk geïnspecteerd moet worden. En laten we eerlijk zijn, er zijn mensen die zeggen: ik heb niet nagedacht over dat er geen lift in zat want ik zat op de begane grond. Maar je kunt geen vier sterren krijgen bij een hotel als jij geen lift hebt. Dat de mensen met de koffers naar boven moeten via de trap. Dus die onafhankelijke inspectie-eisen, die zijn een extra waarde.

 

Dat ben ik helemaal met je eens eigenlijk ook. Want ik zie een review ook niet iets als, je gaat naar de score kijken, maar je gaat naar de inhoud kijken. Het mooiste voorbeeld dat ik altijd geef is bijvoorbeeld een review die schrijft van - bij hotels is dat dan een mooi voorbeeld: ‘Ik was hier met mijn kinderen en die konden hier fantastisch spelen.’ Voor de ene persoon wil dat zeggen: fantastisch, want ik kan daar met mijn kinderen naartoe en die kunnen daar onbeperkt spelen. Voor iemand anders wil dat zeggen: ik wil daar niet naartoe, want ik heb geen kinderen en ik wil rustig zitten.

 

Ja, precies. En wat je daarom moet hebben is...

dat jij natuurlijk de specificaties van de locaties ook kunt scannen wanneer jij zegt: hoe is het daar? Om een voorbeeld te geven, als wij op vakantie gaan naar Riva del Garda willen wij vlakbij het meer zitten en niet bovenop een berg. Al is het daar goedkoper en meer sterren. Dus je moet ook kijken naar alle specificaties, laten we eerlijk zijn.

 

Oké, Ton, dank je wel voor je komst naar de studio.

 

Oké, graag gedaan.

 

En uw beste kijker, bedankt voor het kijken, en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties