Waarom je Festivak en AEB dit jaar niet mag missen



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Mechelen wordt op 9 en 10 november the place to be voor de Belgische en Nederlandse eventsector. Dan vindt de 20e editie van Festivak plaats. Op een nieuwe locatie, en tegelijkertijd met de Artiesten- en Evenementenbeurs. Er wordt een MICE-plein toegevoegd en aansluitend op de eerste beursdag kan je ongelimiteerd netwerken op de 'eventplanner Get Inspired Network Night'.

 

Dag Jill, dag Ebony, welkom in de studio.

 

Hoi, Kevin.

 

Ik denk dat de grootste evenementenbeurs in België op komst is, hè.

 

Ja, zeker weten. 9 en 10 november, alweer de 20e editie van Festivak. En voor jouw kijkers, diegenen die Festivak nog niet kennen: een vakbeurs voor toeleveranciers oorspronkelijk van grootschalige publieksevenementen. En dit jaar inderdaad uitgebreid met publieksevenementen, maar ook bedrijfsevenementen.En de MICE, en een hele unieke samenwerking. Want dit jaar gaan we samen met de internationale Artiesten- en Evenementenbeurs.

 

Ja, klopt.

 

En waarom sluiten jullie aan?

 

De Artiesten- en Evenementenbeurs bestaat al 29 jaar, in het Beursgebouw in Eindhoven. We hebben deze twee beurzen bij elkaar gepakt om een nog grotere beurs neer te gaan zetten in alle branches.

 

Er ligt een compleet aanbod voor die evenementensector.

 

Ja. Die behoefte hoorden we eigenlijk al jaren, om geen versnippering steeds te hebben. Maar gewoon ook één totaal evenementenvakbeurs te kunnen bieden, met alle disciplines.

 

Oké. Ik hoorde jou, Jill, net ook al zeggen MICE-plein. Betekent dat dat het veel breder gaat dan de vorige jaren?

 

Ja, absoluut. Ik moet sowieso zeggen, er zijn even op dit moment geen andere grote initiatieven in België. Dus dat gaf een hele mooie gelegenheid om ook de MICE-markt te benaderen. Nou, dat is heel groots opgepakt. En we hadden al veel toeleveranciers die zowel op die publieksevenementensector zitten als in de bedrijfsevenementensector. Exclusieve tenten, noem het maar op. En die markt wordt nu ook extra belicht op de beurs.

 

Hoe zien jullie dat qua aanbod: België/Nederland? Want jullie zijn van origine een Nederlands initiatief. Zijn er ook veel Belgische standhouders?

 

Ja, bij ons was het sowieso altijd een internationale beurs. Dus er kwamen ook altijd standhouders vanuit Frankijk, België, Duitsland. Dus we hebben sowieso al best wel een groot netwerk opgebouwd met betrekking tot Belgische standhouders. Alleen nu willen we ons eigen natuurlijk nog meer in die Belgische markt gooien. Doordat we nu ook allemaal nieuwe exposanten hebben die op de Artiesten- en Evenementenbeurs staan. Maar ook op Festivak.

 

De beurzen staan sowieso bekend om hun inhoudelijk programma…

 

Ja.

 

Is dat hetzelfde als vorig jaar of verandert daar ook van alles?

 

Nee, dat is eigenlijk hetzelfde. We hebben twee grote keynote-zalen. Die richten zich overigens vooral binnen die evenementensector.

 

Ja. Binnen de artiestenbeurs hebben we een prachtig programma met heel veel entertainment. Maar als je kijkt naar Festivak, hebben we twee keynote-zalen, waarin een programma wordt geleverd. Bekende thema's die het heel goed doen op Festivak zijn bijvoorbeeld crowdmanagement en allerhande te maken met grootschalige publieksevenementen. Dit jaar heel actueel: wat te doen bij een festival qua veiligheid in tijden van terrorisme-III-niveau? Dat is natuurlijk wel een heel actueel thema. Harry van Hest van Harpo komt spreken. Maar ook Peter Decuypere van het boek We Love Events. Hij organiseert We Love Techno…

 

I Love Techno.

 

I Love Techno, sorry.

 

Maar we all love it.

 

Absoluut. Die komt ook spreken. En je hebt ook ter plaatse op de beurs de mogelijkheid tot het kopen van zijn boek.

 

Leuk. Komt er dan ook een speciaal programma op bedrijfsevenementen gericht? Omdat je zegt, we gaan ook die markt op.

 

Ja, zeker. Twee keynotes. Overigens gaat het lezingenprogramma over twee weken online. Daarnaast hebben we op het MICE-plein nog een aparte lezingenruimte waarin we wat specifieker ingaan op de MICE-markt. Maar waar ook workshops worden gegeven, waarmee we meer richten op corperate managers. Zodat voor hun de beurs ook extra aantrekkelijker wordt.

 

Ja. En bij jullie is er dan een podium waar de artiesten gewoon live te zien zullen zijn.

 

Ja. We hebben een podium op het centraal horecaterras. En er komt een programma bij waar alle artiesten, met geluid, zonder geluid, daar kunnen optreden. Tevens hebben we ook heel veel walkacts die op de artiesten- evenementengedeelte rondlopen. En ook hebben we vanuit Festivak naar de artiestenbeurs een hele prachtige ingang. Met burleske stijl, helemaal prachtig.

 

Want het blijven twee beurzen met een eigen identiteit?

 

Klopt. Het zijn twee beurzen die gewoon in één hal plaatsvinden. Alleen het eerste gedeelte is Festivak. En daar loopt dan een breed gangpad en dat loopt dan eigenlijk door richting de artiestenbeurs. We wilden gewoon allebei de beurzen wel echt hun eigen identiteit blijven behouden. En aangezien toeleveranciers, die hebben natuurlijk ook weer entertainment nodig. Maar het is natuurlijk ook weer andersom. Dus voor ons was wel heel belangrijk om die beide beurzen gewoon allebei afzonderlijk neer te gaan zitten.

 

Ze sluiten mooi aan, hè.

 

Absoluut. Met ook twee echt hele eigen belevingen. Dat is echt heel gaaf. Daar zijn we nu mee bezig, en het wordt echt heel mooi. – Ja.

 

Want we hebben het nog niet expliciet gezegd, maar het is ook een nieuwe locatie hè, dit jaar.

 

Ja.

 

Het is niet meer de Waagnatie, maar…

 

We zitten nu in de Nekkerhal, in Mechelen. Dat is wel fantastisch, voor degenen die - en ik hoop allemaal natuurlijk - Festivak in het verleden bezocht hebben… Overigens had je het net over België/Nederland, maar we zitten al vanaf 2005 in België met Festivak. Wat dat betreft wordt de beurs al ruim 11 jaar georganiseerd in België. Maar nu een prachtige hal, 18.000 vierkante meter. Dus ten aanzien van de laatste editie van Festivak België, wordt de beurs zeker wel vier keer zo groot. We zijn ook heel blij met de samenwerking met Artexis. Er is volop parkeerplaats. En ook straks voor onze deelnemers, de opbouw en de afbouw zal door de expeditieruimte een stuk makkelijker gaan. Dus wij zijn ontzettend blij met deze nieuwe locatie, en ook de samenwerking met de locatie.

 

Ik kijk er in ieder geval al naar uit. Maar op de eerste beursdag aansluitend komt er ook nog een event waar wij iets mee te maken hebben. De 'eventplnner Get Inspired Network Night'.

 

Ja.

 

Het is misschien gek maar ik ga het toch vragen, kan je het goed uitleggen?

 

Nou ja Kevin, het werd gewoon tijd dat we onze samenwerking nog meer gingen verdiepen. En om zeven uur is de beurs klaar, en dan gaan we nog een fantastisch evenement neerzetten. Inderdaad het Get Inspired Network-event, de festivaledition. Waar toeleveranciers die op de beurs staan, maar vooral ook onze genodigden uitgenodigd worden voor een prachtige avond met entertainment, lekker eten, lekker drinken. Eigenlijk een editie die je als vakspecialist, als eventlover, niet kan missen.

 

Nee, het is the place to be om te netwerken.

 

Zeker.

 

Het leuke is dan natuurlijk dat je eerst de beurs kan bezoeken en aansluitend dan naar het evenement kan doorlopen.

 

Ja, zeker.

 

Mensen die de beurs willen bezoeken; zij moeten zich registreren?

 

Ja. Die kunnen zich kosteloos registreren via www.festivak.be of www.aeb.nl

 

Kijk eens hoe fantastisch we ingespeeld zijn op elkaar. De beurs is, nogmaals, eigenlijk voor iedereen toegankelijk. Niet voor studenten helaas. Volgens mij hebben we het er wel eens over gehad. Helaas in het verleden was die samenwerking niet altijd goed. Maar omdat we toch heel belangrijk vinden dat onze collega's van de toekomst ook wel bij Festivak betrokken blijven... organiseren we op de tweede beursdag, samen met Vivus een young-professionalprogramma. En dat is dan ook het moment waarop studenten toegang krijgen. Dus op de eerste dag kan men echt geweigerd worden, maar de tweede dag een young-professionalprogramma. En meer informatie daarover, ook weer op die website, www.festivak.be.

 

Overigens voor de studenten die naar het Get Inspired-event willen komen: dat kan als je eventplanner.PRO abonnee bent.

 

Ja, heel belangrijk om te weten.

 

Voilà. Maar dan is het vooral aftellen naar de beurs, en tickets registreren.

 

Ja zeker. Wij hebben er in ieder geval hartstikke veel zin in. – Ja, wij hebben er zin in.

 

Oké, tot dan.

 

Groetjes. Dank je wel, Kevin.

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties