Waarom je AEB niet mag missen?



Vind je deze video leuk? Klik hiernaast. Dank je ;-)
Sponsored by

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Op 10 en 11 januari vindt in Eindhoven de 28e editie van de Artiesten- en Evenementenbeurs plaats. Roel van Dongen vertelt waarom je de beurs niet mag missen.

 

Dag Roel, welkom in de studio.  

 

Hallo, hoi.  

 

Jij bent niet de organisator, maar eigenlijk een soort ambassadeur van de Artiesten- en Evenementenbeurs in Eindhoven.  

 

Ja, vandaag heb ik die pet op van ambassadeur, ja.  

 

Wat mogen we dit jaar... Want de beurs vindt weer plaats op 10 en 11 januari in Eindhoven.  

 

Het Beursgebouw in Eindhoven, ja klopt.  

 

Wat mogen we verwachten dit jaar?  

 

Nou, dit jaar is de opzet iets anders dan de voorgaande jaren. De organisatie heeft ervoor gekozen om een wat duidelijker aanbod naar het publiek toe te geven,in de vorm van een gedeelte wat helemaal gericht is op all-round entertainment, een gedeelte van de beursvloer wat helemaal gericht is op verhuur, en een gedeelte van de beursvloer wat helemaal gericht is op straattheater, straatartiesten en podiumpresentaties. Dus dat is een duidelijk verschil met de voorgaande jaren. Ook zien we dat er nu al voor het komend jaar 70% nieuwe deelnemers zijn.  

 

Dat is indrukwekkend veel?  

 

Dat is heel veel, zeker in vergelijking met de voorgaande jaren, want het is tenslotte al de 28e keer dat die beurs georganiseerd wordt, en dat je ziet dat in de loop der jaren een vaste deelnemersgroep zich heeft ontwikkeld, maar dat er nu in één keer toch een aantal grote deelnemers zijn. En dat is bemoedigend, moet ik zeggen. Het zegt niet altijd meteen... Je kan niet meteen de conclusie trekken: dan zal het wel goed gaan in de branche. Dat is een andere discussie.  

 

Er is in ieder geval creativiteit.  

 

Ja, precies, precies. Ja. En dat uit zich dus in een groot aantal nieuwe bezoekers. En ook onze Belgische collega's zijn vertegenwoordigd op de beurs in januari, Dus alle reden om te komen kijken.  

 

Maar subiet gaan we verder in op de nieuwkomers, maar waarom moet je als... Wie moet als bezoeker die beurs bezoeken?  

 

Nou, dat zijn op de eerste plaats de evenementenorganisatoren, de festivalorganisatoren, de bemiddelaars, de theaterbureaus, de artiestenbureaus, maar ook evenementenorganisaties. Ook mensen die zich bezig houden met de organisatie en programmering rondom braderieën en winkelcentrums, de grotere evenementen, maar ook mensen uit de zorg. Voor de zorgsector is een apart aanbod van een aantal artiesten die daar speciale programma's voor hebben ontwikkeld. Ook voor mensen uit het onderwijs: educatieve programma's vanuit de entertainment. En zo is er een hele brede doelgroep die wij hopen daar elk jaar te ontmoeten.  

 

Als we nu eens naar die nieuwe spelers gaan kijken. Wat zijn dan zo de nieuwigheden die we gaan mogen verwachten?  

 

Nou, er is een heel nieuw... Ik heb het zelf nog niet gezien; - dat is alleen op de promo - een heel nieuw item. Dat is een soort 3D-projectie met een opblaasvorm, waarin het dus mogelijk is om zelf virtueel te voetballen. Van bovenaf met een camera wordt dat geregistreerd en je krijgt een bril op, en dan mag je dus zelf proberen jouw weg te zoeken met een heuse echte bal, en die moet je proberen te vinden en om dat te zien gebeuren is ontzettend komisch en gewoon hilarisch.  

 

En de mensen lopen niet tegen elkaar aan?  

 

Ja, dat zal ongetwijfeld gaan gebeuren. Maar dat is dus een hele nieuwe toepassing van de virtuele techniek die daar gepresenteerd wordt.  

 

Oh, dat gaat wel een stapje verder dan we gewoon zijn, hè? We zijn al gewoon om eens rond te kijken met zo'n bril. Maar als we nu nog moeten gaan lopen en tegelijkertijd voetballen...  

 

En dat is dan in het kader van de entertainment. Ik denk dat het bijvoorbeeld uitermate geschikt zal zijn voor teambuildingdagen en de grote evenementen. Dus de organisatoren die zich daarmee bezighouden, komen ongetwijfeld ook aan bod door dat soort presentaties, ja.  

 

Nog andere van die dingen die de moeite zijn?  

 

Nou, wat absoluut de moeite waard is de nieuwe trend rondom het DJ-gebeuren. De DJ's tegenwoordig zie je alleen maar knopjes draaien en een keertje dit doen, en dat is het dan. Maar er is een hele nieuwe trend van DJ's zich aan het ontwikkelen. Dat is te zien onder andere in de presentatie van een nieuw aankomend talent: Dr. Robinson. Het is een jonge jongen en die heeft... Naast dat hij de muziek draait, speelt hij ook mee op elektronische drumpads. Dus niet alleen dat hij zijn eigen fills en zijn eigen toegevoegde waarde in het muziek maken kan brengen op muziek beluisteren, maar daarnaast is hij in staat om met die elektronische drumpads ook beelden en geluid aan te sturen via projectieschermen achter hem. Dus hij kan tegelijkertijd zijn eigen lichtshow maken, hij kan video's aansturen, hij is dus een combinatie eigenlijk van DJ, muzikant en VJ. En het ziet er naar uit dat dat de nieuwe trend gaat worden voor de toekomst; dat de DJ's moeten kunnen laten zien - dat verwacht het publiek ook - dat je meer kan dan alleen maar aan de knoppen draaien. En dat soort dingen zijn dan te zien op de Artiesten- en Evenementenbeurs.  

 

Dat is inderdaad wel boeiend, want dan kan je het ook eens live zien. Het is één ding om het op een website te lezen maar een ander ding om het eens effectief live te ontdekken.  

 

En we hebben in de loop van de jaren al een aantal trends gezien die een oorsprong vonden op de Artiesten- en Evenementenbeurs. Als voorbeeld: er is een aantal jaren geleden een hele periode geweest met steltenlopers en met visueel theater. Dat was daar toentertijd ook een als één van de eerste te zien. Er is een hele periode geweest van verhalenvertellers; mensen die hun verhalen vertellen, geïntegreerd in de kleine kringen, in het bedrijfsleven, en niet alleen maar in de schouwburgen en theaters. Toen op een gegeven moment is een hele tendens van luchtacrobatiek ontstaan; van die mensen die in die doeken hangen. Heel mooi visuele dingen die je dan in één keer zag. En dat zijn allemaal van die trends die eigenlijk gestart zijn vanuit de Artiesten- en Evenementenbeurs in Eindhoven.  

 

Dus eigenlijk: als je hip entertainment wil...  

 

Dan moet je daar gaan kijken. Je moet er wel voor open staan, je moet het zelf ontdekken, je moet er zelf op afstappen. Want het is een heel feestelijke en drukke beurs. Visueel is er zo ontzettend veel te zien, dat je nogal de kans hebt dat je er gauw voorbijloopt. Dus je moet altijd twee of drie keer over die beurs lopen.  

 

Even goed die nieuwe trends eruit pikken.  

 

Ja, precies.  

 

Want... Ja, de Artiesten- en Evenementenbeurs... Je zegt het ook al, hè: het staat bekend als een gezellige en leuke beurs. Maar dat heeft ook te maken met dat er veel optredens zijn. Althans, dat was vorig jaar zo. Is dat dit jaar ook weer het geval?  

 

Er worden sowieso veel presentaties gedaan vanuit de stand die de artiesten zelf hebben. Ze spelen of ze maken muziek vanuit de stand. Daarnaast waren er het afgelopen jaar twee podia waar continu twee dagen lang een programmering stond. En dat varieert van livemuziek tot theater, acrobatiek, tot variété... Enfin: alle vormen van entertainment en theater kom je daar tegen, dus ook op die podiums.  Maar het is heel interessant om juist te kijken naar de presentaties in de stand, want daar laten artiesten hun nieuwe programma zien of hun nieuwe project, en dat zie je niet natuurlijk altijd op die centrale podiums, want je moet voorkomen om te denken: "nou, ik ga daar de hele dag voor dat podium zitten, en dan zie ik alles wel wat hier op de beurs gebeurt. Want dat is niet zo, nee. Je moet echt zelf de artiesten bekijken, bezoeken, ontmoeten op hun eigen stand.  

 

Als we de beurs willen bezoeken: hoe geraken we aan kaartjes? Hoe werkt het precies?  

 

Je kan jezelf online aanmelden via de website van de Artiesten- en Evenementenbeurs in Eindhoven. Mag ik de domeinnaam noemen?  

 

Ja, tuurlijk!  

 

www.aeb.nl. Simpel genoeg!  

 

We zullen de link ook nog onder de video zetten.  

 

Oké, goed zo! En via die site staat ergens een button: Aanmelden. En dan kan je jezelf online aanmelden.  

 

Is het gratis?  

 

Ja, de toegang bij voorinschrijving is gratis. Dus reden te meer om je echt van te voren in te schrijven, ja.

 

Roel, dank je wel voor je komst naar de studio.  

 

Graag gedaan.  

 

En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties