Vandaag is Liza Bergman van Events Academy te gast in onze studio. Ik praat met haar over de struikelblokken waar event managers tegenaan lopen, hoe het vak razendsnel veranderd én hoe opleidingen daar een antwoord op kunnen geven.


08-10-2012 -  by Kevin Van der Straeten

Comments

Meld je hier aan om te reageren 





Transcript

Van harte welkom bij eventplanner.tv. Vandaag is Liza Bergman van Events Academy te gast in onze studio. Ik praat met haar over de struikelblokken waar event managers tegenaan lopen, hoe het vak razendsnel verandert en hoe opleidingen daar een antwoord op kunnen geven.

 

Dag Liza, welkom in onze studio.


Dank je wel.

 

Jij bent gestart met Event Academy. Kun je eens uitleggen wat jullie precies doen?

 

Ja. Wij zijn een opleidingsinstituut voor eventprofessionals. We bieden open trainingen en maatwerktrainingen aan, onder andere. Daarnaast bieden we ook persoonlijke coaching aan. We zijn een vrij nieuw bedrijf.

 

Waarom ben je ermee gestart?

 

Event Academy is ooit gestart vanuit een kennisbehoefte eigenlijk. Er waren allemaal nieuwe ontwikkelingen in de branche en we hadden de behoefte om daar met elkaar, met een aantal collega's kennis over te delen en dat hebben we gedaan in de vorm van masterclasses in de Westergasfabriek in Amsterdam. En ja, dat is eigenlijk het begin geweest van het nieuwe opleidingsinstituut. De masterclasses waren vrij groot van opzet en we hadden zoiets, we wilden liever eigenlijk met kleinere groepen in een intiemere setting.

 

Waarom met kleinere groepen?


Nou omdat ja, je kunt je voorstellen dat als je naar een congres gaat, dan weet je vaak na een maand al niet meer precies wat er gezegd is en terwijl als je met kleine groepen met elkaar samenwerkt, dan is het interactieniveau veel hoger en dan ben je veel bewuster ook met de stof bezig. En blijven dingen beter hangen zeg maar als het ware, dan als je alleen maar passief luistert.

 

Nu je zegt daarnet, nieuwe ontwikkelingen. Wat zijn dan zo van die dingen waar eventmanagers van vandaag tegenaan lopen?


Nou goed, ja de markt staat natuurlijk niet stil, er zit continu beweging in, noem maar, denk maar aan bijvoorbeeld die opkomst van nieuwe media, aan nieuwe eventtechnologie. Eventmanagers hebben nu natuurlijk heel veel tools om uit te kiezen tegenwoordig. Maar welke tool kies je dan en hoe ga je daarmee om? En hoe werkt dat wel en hoe werkt het niet? Of welke partijen heb je daarvoor nodig? En dat zijn, ja dat zijn dingen die we bijvoorbeeld tijdens de trainingen behandelen.

 

Maar kun je dan zo eens een paar voorbeelden van vakken geven die bij jullie heel populair zijn?


Vakken? Dat klinkt ook heel leuk he.

 

Dat is echt Vlaams natuurlijk.


Nou goed, we hebben vrij veel verschillende trainingen. We hebben eigenlijk, we bieden eigenlijk 3 verschillende modules aan. De eerste is event management, meer in de bredere zin, dus zeg maar de basis van het organiseren.

 

De echte organisatorische aspecten dan?


Ja ook. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan projectmanagement inderdaad, creatieve event concepten, maar ook bijvoorbeeld duurzaamheid, MVO, komt daarbij aan bod. Dan hebben we een tweede module, die heet event marketing. Dus dat gaat echt over, hoe verkoop je jouw evenement, hoe zet je het in de markt. Dus als het gaat om externe publieksevenementen.

 

Social media valt dan daaronder?


Klopt. Ja ja, social media, maar ook bijvoorbeeld e-mailmarketing, webcasting maakt daar ook een onderdeel van uit. En dan hebben we nog een derde module en dat is event technology, en dat gaat echt over, de naam zegt het al, dat gaat over hoe kun je technologie gebruiken om jouw event te optimaliseren?

 

Kan je daar eens een voorbeeld van geven?


Ja, je kunt bijvoorbeeld denken aan als je even in termen van evenementen denkt van voor, tijdens en na, dan kun je bijvoorbeeld denken aan van, welke tools kun je tijdens je event gebruiken om de interactie te verhogen, bijvoorbeeld.

 

En die opleidingen, je hebt sowieso het hoger onderwijs voor elke eventopleiding kan volgen. Hoe kan ik deze opleiding zien ten opzichte van de klassieke HBO opleiding?


Ja, Event Academy richt zich echt op professionals dus mensen die al in het vakgebied werkzaam zijn. Ja het verschil met een HBO opleiding of een academy voor professionals is wel de praktijkervaring. Studenten zitten met hele andere vragen dan bijvoorbeeld corporate event managers of freelance event managers. Dus we zien het als een meerwaarde dat mensen ook van elkaar kunnen leren. Je kunt bijvoorbeeld een schoenmaker en een timmerman bij elkaar zetten voor een training EHBO, of ik noem maar even iets, dat is natuurlijk hartstikke leuk, dat geeft ook een bijzondere dynamiek, maar wij vinden het vooral heel interessant dat event managers ook van elkaar kunnen leren.

 

En zijn die 2 dan complementair, HBO met wat jullie doen of staat dat echt los van elkaar?


Nou, het is dus niet zo dat wij jonge mensen opleiden of klaarstomen voor de markt. Wij houden ons echt bezig met vraagstukken van mensen die al in het vakgebied werkzaam zijn.

 

Vanuit jouw ervaring, heb jij de indruk dat jonge studenten die uit dat hoger onderwijs voortvloeien dat die klaar zijn voor die markt?


Nou dat zou ik niet, ik zou niet over iedereen kunnen spreken. Dat zou ik niet kunnen. Ik denk wel dat ons vakgebied wel een hele hoge appealfactor heeft zeg maar. Ik denk wel dat het voor heel veel jonge mensen heel interessant lijkt om in de event branche werkzaam te zijn. Dus ik denk dat daar zeker ook veel vraag naar is en of ze daar dan klaar voor zijn, dat hangt van zoveel factoren af en dan spreek ik ook namens andere partijen, dat zou ik niet willen.

 

Wanneer is voor jou een event succesvol?


Primair als je te maken hebt met tevreden deelnemers. Want je organiseert een evenement voor deelnemers, dus dat is voor mij de essentie. Dat is ook de essentie van denk ik als je een bedrijf runt, dat je tevreden klanten hebt.

 

En dat komt ook aan bod in jullie opleidingen?


Ja, we meten alle, we meten de klanttevredenheid inderdaad. Onze doelstelling is om een 8 of hoger te halen per opleiding of per training. En dat halen we ook. Dus zeker ook als je het hebt over ROI in deze tijd, heel erg actueel.

 

We hadden net ook een aflevering met Rob Kaptein over ROI, dus heel hot topic.


Ja, die kan daar heel mooi over vertellen inderdaad, klopt. Het gaat dus niet alleen om van wat zijn je doelstellingen, maar ook het meetbaar maken van succes. Dus kunnen aantonen wat de waarde van jouw evenement is. En dat speelt natuurlijk zeker in deze tijd waarin kosten ook een grote rol spelen.

 

Je spreekt ook over kosten, wat kost een opleiding bij jullie?


We hebben zeer laagdrempelige prijzen.

 

Kan je harde cijfers noemen?


De trainingen zijn vanaf € 250 en dat betekent dat je dan een half dagdeel echt een soort van speedsessie met elkaar, in kleine groepen dus, maximaal 12 personen, heel diep op een bepaald onderwerp ingaat.

 

En wat is op dit moment jullie populairste opleiding?


Dat zijn er een aantal. MVO is heel populair, ROI inderdaad, social media is heel populair. Ja ook allerlei marketing, meer in bredere zin. Ja dat zijn wel de hot topics zeg maar.

 

MVO zeg je. Waar haal je dan de trainers, de experts van op dat vlak?


Je weet het evenementenvak is heel multidisciplinair, dus we hebben specialisten vanuit verschillende hoeken. De een is inderdaad bijvoorbeeld heel erg bedreven en expert op het gebied van social media en de ander weer op het gebied van , ik noem even webcasting bijvoorbeeld. Dus dat brengen we samen. We bieden dus eigenlijk een soort podium daarvoor en we selecteren  trainers op basis van 3 dingen eigenlijk. 1, ze moeten gewoon heel goed zijn in wat zij doen eigenlijk, aantoonbaar.

 

Dat is natuurlijk wel belangrijk.


2, ze moeten uiteraard trainingservaring hebben, voldoende trainingservaring hebben en 3, ze moeten natuurlijk een directe link ook met het vak hebben en de evenementenbranche.

 

Misschien als laatste vraag. Merk jij in de sector genoeg bereidheid om te investeren in kennis?


Ik denk dat dat een bepaalde mindset is. Als ik namens mijzelf mag spreken, ik ben een heel erg nieuwsgierig mens, ik vind het belangrijk om op de hoogte te zijn van ontwikkelingen binnen mijn vakgebied. Zoals eerder gezegd, dat verandert continu, dus dat is niet een statisch iets. Ja, ik ben zelf heel nieuwsgierig aangelegd en leergierig aangelegd en ik denk in die zin ook is de Academy er ook voor mensen die het belangrijk vinden om in hunzelf en in hun vakgebied te investeren.

 

Je merkt niet bijvoorbeeld met de economische crisis dat opleidingbudgetten nu er gewoon uitgeschrapt worden.


Ja natuurlijk, dat geldt voor evenementen, dat geldt voor heel veel sectoren, voor heel veel dingen, er wordt natuurlijk nu heel veel bezuinigd. Dat is een algemene tendens, maar goed, die tijden zullen ook weer veranderen.

 

Ok, ik vond het een heel interessant gesprek.


Dank je wel.

 

Ik wil je heel graag bedanken voor je komst naar de studio.


Graag gedaan.

 

En u beste kijker thuis, tot alweer een volgende aflevering.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief
Advertenties