ACC Belgium
Open brief aan Vlaams Minister Hilde Crevits
ACC Belgium|
16 maart 2020

Geachte Mevrouw de Minister,

 

Wij danken u voor uw snelle reactie vorige week vrijdag (in bijlage) op de vraag van de event-sector naar concrete steunmaatregelen.

 

Onze sector wordt zowel op financieel als op sociaal vlak hard geraakt door inkomstenverlies en werkloosheid. Als vakvereniging proberen we de schade voor de sector te overzien, onze leden te beschermen en wensen we graag met u verder in dialoog treden over concrete maatregelen om de sector te ondersteunen in deze crisis.

 

We willen via deze weg dan ook een concreet voorstel met jullie delen:

 

Wij vragen als concrete steunmaatregel de 100% fiscale aftrekbaarheid van alle evenementen die in boekjaar 2020 en 2021 georganiseerd worden door een (erkend) eventbureau. Van deze eenvoudige maar duidelijke maatregel zal de ganse sector - de eventbureaus, de eventlocaties, de cateringbedrijven, de toeleveranciers en de freelancers - de positieve impact voelen.

 

Waarom is deze maatregel nodig?

Onze sector vertegenwoordigt om en bij de 3.200 ondernemingen en 80.000 werknemers, waaronder ook veel zelfstandigen en freelancers, die momenteel allemaal technisch werkloos zijn en zonder inkomsten vallen.

 

De eventsector is een hardwerkende industrie en wij zullen er voor zorgen dat er in 2020 en 2021 harder gewerkt wordt dan ooit tevoren om de schade op te vangen. Maar dat kunnen we niet zonder extra zuurstof. Daarom stellen wij bovenstaande steunmaatregel voor die de overheid nauwelijks geld kost, maar de sector wel een belangrijke boost geeft zodra deze crisis achter de rug is.

 

Onze leden proberen immers zoveel mogelijk evenementen te verplaatsen naar de nabije toekomst, maar de onzekerheid over wanneer iedereen terug aan de slag kan is op dit moment nog zeer groot. 

 

De lente is een cruciale periode voor de sector en niemand weet hoelang deze impasse nog kan duren. Bovendien moet onze sector rekening houden met een vertragende factor. Eens we opnieuw evenementen mogen organiseren, zal het gemiddeld 6 à 8 weken duren vooraleer die kunnen plaatsvinden. Dat betekent dat de meeste bedrijven en freelancers pas na die periode opnieuw inkomsten zullen ontvangen. Momenteel worden heel wat evenementen naar het najaar verschoven met als gevolg dat de capaciteit al snel een maximum zal bereiken in die periode, wat opnieuw voor veel bedrijven inkomstenverlies zal betekenen.

 

Als industrie die mensen bij elkaar brengt, willen wij graag helpen om post-corona de hele samenleving opnieuw op de been te brengen, met positieve gevolgen voor de Belgische economie.

 

Vandaag reiken wij dan ook de hand naar de Belgische federale en regionale overheden met onze kennis en logistieke expertise om deze crisis het hoofd te bieden. Onze leden kunnen bijvoorbeeld helpen met het organiseren van ontsmettingszones aan treinstations, het opzetten van tenten voor ziekenhuizen, het op punt zetten van logistieke flows, het uitwerken van sensibiliseringscampagnes, enz. Ook hier nodigen we jullie uit om ons als een constructieve partner te zien, die wil bijstaan waar nodig.

  

Wij treden graag verder met u in dialoog betreffende beide bovenstaande voorstellen en kijken uit naar uw reactie.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Johan Vandepoel

 

PS.: Wij hebben vernomen dat er morgen een overleg plaatsvindt over een aantal steunmaatregelen en willen hierbij, indien mogelijk, als betrokken sector graag mee aan de tafel zitten.

Like Reageer
Kevin Van der Straeten
Leader |eventplanner.net | 16 maart 2020

Mooi te zien dat de Belgische eventsector één stem krijgt. De sector werkt hard om door deze crisis te komen, maar extra zuurstof voor zwaar getroffen eventbedrijven is noodzakelijk. Concrete voorstellen op tafel. Dank aan alle betrokkenen voor de inspanningen. #savetheeventindustry

Like | Reply