Communicatiesector zet nieuwe standaard in stagebegeleiding



Communicatiesector zet nieuwe standaard in stagebegeleiding

ACC Belgium, de vereniging die in België de communicatie- en reclamesector vertegenwoordigt (waaronder ook eventbureaus), heeft een charter opgesteld dat een kwalitatieve en consistente begeleiding van stagiairs binnen de sector moet garanderen.

 

Voorzitter van ACC Belgium Johan Vandepoel: "Stages worden almaar belangrijker op het cv van net afgestudeerden. Met dit charter garanderen we dat elke jongere die stage loopt in een communicatiebureau een uitmuntende opleiding krijgt. Dat komt de arbeidsmarkt alleen maar ten goede." 

 

Eén op de drie jongeren die net afgestudeerd is voelt zich niet voldoende voorbereid op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit een onderzoek van uitzendbureau Tempo Team. Ook een ruime meerderheid van de werkgevers is het daar mee eens.

 

Daartegenover staat dat de communicatiesector jaarlijks honderden stagiairs verwelkomt. Een pak commercieel en creatief talent dat wordt ingezet om nieuwe campagnes voor tal van bedrijven en organisaties te bedenken, projecten uit te werken en teams te ondersteunen. Een stage betekent voor vele studenten of net afgestudeerden een eerste werkervaring of stap op de arbeidsmarkt. Johan Vandepoel, voorzitter van ACC Belgium: "Vroeger studeerden jongeren af en gingen ze werken. Vandaag proberen ze zich te differentiëren op de arbeidsmarkt via talrijke stages. Via het charter willen we de begeleiding van stagiairs verder professionaliseren en commercieel en creatief talent aantrekken én behouden." 

 

Concrete leerdoelstellingen voor elke stagiair

ACC Belgium roept het charter in het leven om een uniform kwaliteitsniveau van stages voor al zijn leden te garanderen. Het 'ACCredited Internship' schrijft o.a. voor dat het agentschap en de stagiair een duidelijk plan moeten opstellen met meetbare leerdoelstellingen. De begeleider, een ervaren collega, zal via wekelijkse sessies opvolgen welke noden de stagiair heeft en hoe het nieuwe team hem kan helpen zijn leerdoelstellingen te bereiken.

 

Het charter bevat enkele concrete hulpmiddelen om het leerproces van de stagiair te optimaliseren. Zo zegt het bijvoorbeeld dat stagiairs hun ideeën moeten kunnen voorstellen aan klanten. "Vaak komen stagiairs nooit in contact met klanten terwijl ze net het meest leren wanneer ze zelf hun ideeën kunnen voorstellen, uiteraard onder begeleiding van ervaren collega's", aldus Steffen Vander Mynsbrugge, CEO van reclamebureau 20something en drijvende kracht achter dit charter.

 

Met dit charter zet ACC Belgium een nieuwe standaard in talent management. Dat komt zowel de sector, de scholen en de jonge professionals zelf ten goede. Het charter zal worden gebruikt door de negentig bedrijven in de reclame- en communicatiesector die lid zijn van ACC. ACC Belgium verenigt bureaus die actief zijn binnen de volgende domeinen: Advertising, Brand Activation, Content Marketing, Digital Marketing, Direct Marketing, Event Marketing, Integrated Communication en Public Relations.


www.accbelgium.be

22-10-2014

Comments

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan

Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

 



Lees ook

5 gevaarlijke mythes over eventprofessionals5 gevaarlijke mythes over eventprofessionals
Wat kan de eventsector leren van Silicon Valley?Wat kan de eventsector leren van Silicon Valley?
Je favoriete event-show nu ook op je TV!Je favoriete event-show nu ook op je TV!
Advertenties

In de kijker

LEDskin®

LEDskin®

Maak van je beursstand een echte hotspot.

Nieuwsbrief


Ontdek de nieuwsbrief

Nieuws

EVENTPLANNER - Kevin Van der StraetenBestel nu!

Weer

  • Vandaag
  • Morgen
  • Saturday
Meer weer

Vacatures

  1. 13-12International Sales Manager
    MTD Nederland bv
    Noord-Brabant
  2. 11-12Business Development Manager België
    Via Futura bvba
    Antwerpen
  3. 11-12Business Development Manager Nederland
    Via Futura bvba
    Utrecht