TIP! - Welke dresscode op jouw event?

TIP! - Welke dresscode op jouw event?

In veel gevallen is de kledijkeuze van je gasten vrij. Draagt specifieke kledij bij tot de sfeer van het evenement of is die nodig gezien de (weers-) omstandigheden? Dan kun je een bepaald soort kledij (dresscode) op prijs stellen.

 

Een dresscode stelt gasten gerust. Zo hoeven ze niet bang te zijn dat ze met een foute outfit op komen dagen. Vraag niet het onmogelijke van je gasten. Zet geen dresscode op je uitnodigingen als je weet dat je genodigden die niet in hun kast hebben hangen. Dit vormt een drempel.

 

Enkele vaak voorkomende dresscodes:


  • Avondkleding - Een klassieker onder de dresscodes en tevens vrij formeel. Mannen vallen niet uit de toon in kostuum of smoking, vrouwen dragen een lange avondjurk of mantelpak.
  • Black tie - Vrouwen hebben de keuze tussen een geklede cocktailjurk of lange avondjurk, mannen kleden zich in zwarte smoking met wit hemd.
  • White tie of gala - Een erg formele dresscode die alleen nog op heel chique en statige evenementen wordt gebruikt. Vrouwen presenteren zich in een feestelijke lange galajurk met lange handschoenen, mannen komen in smoking met wit hemd en witte das.
  • Smoking - Deze dresscode spreekt voor zich. Mannen verschijnen in smoking, vrouwen in een stijlvolle avondjurk.
  • Stadskledij - Een veel voorkomende dresscode (ook wel eens tenue de ville genoemd). Mannen kiezen een kostuum uit de kast en vrouwen dragen een mantelpak of geklede jurk.
  • Cocktail - Dat is mode om mee uit te pakken. Als vrouw ga je op zoek naar een leuke, frivole jurk die vrouwelijk is en tegelijk klasse uitstraalt. De mannelijke genodigden hullen zich in een donker pak.
  • Feestelijke kleding - Zowel mannen als vrouwen dragen minder formele outfits, maar blijven er verzorgd uitzien.
  • Casual of informeel - Vrijetijdskledij zorgt ervoor dat je gasten zich ongedwongen voelen. Maar dat kan wel eens ten koste gaan van de uitstraling van je event.
  • Themakledij - Themakleding kan heel ludiek zijn (carnaval, bedrijfsfeest ...) en kent vandaag een hippe revival in de uitgaanssector: white nights, bikiniparties, disco outfits ...
  • Speciale vermeldingen - regenkleding, warme kleding, reservekleding ...

TIP! - Werk je met een thema voor de dresscode? Vraag dan ook het bedienend personeel, de dj en zelfs de artiesten om, voor zover mogelijk, het thema te volgen. Niet alle genodigden zullen volledig uitgedost zijn volgens het thema en sommige gasten zullen het thema zelfs helemaal in de wind slaan. Zorg voor wat accessoires, zoals hoedjes of een boa, om in de sfeer te komen.

 

TIP! - Niets is zo gênant voor je gasten als een gescheurde galajurk, een losgesprongen broeksknoop … Zorg bij de receptie of bij de toiletdames voor een naaisetje om ze uit de nood te helpen. Ook flesjes parfum en haarlak bij de toiletten zullen heel wat genodigden weten te appreciëren.

 

Bekijk zeker ook onze eventplanner.tv-aflevering 'Voorkom dresscode blunders op jouw evenement'.

EVENTPLANNER - Kevin Van der Straeten

Meer over dit onderwerp en tal van andere tips over het organiseren van evenementen vind je in het boek EVENTPLANNER.

Bestel nu

Bron: EVENTS

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Bram Mulder
Bram Mulder
New|2012-02-06 - 13:18u

Hallo, ik heb enorm genoten van je artikel! Ik ben zelf bezig met het plannen van een evenement en deze tips hebben goed geholpen!

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties