Het geheim van EvenementContact

Toen Joris en Arjen in 2009 met hun geheel nieuwe beursconcept 'EvenementContact' kwamen, keek de beurssector smalend toe. De eigenwijze no-nonsense visie van de twee ondernemers werd echter in no-time een succesformule. Begin 2012 wonnen ze de Gouden Giraffe voor beste beursconcept. Joris en Arjen praten over het succes van hun concept, maar ook over de hindernissen die ze onderweg tegenkwamen. Ze geven bovendien een grote primeur prijs!

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Toen Joris en Arjen in 2009 met hun nieuwe beursconcept ‘EvenementContact’ op de markt kwamen, werd er nog smalend op neergekeken. De eigenwijze visie van de twee ondernemers werd echter in no-time een succes. Begin dit jaar wonnen ze de Gouden Giraffe voor beste beursconcept. Vandaag praat ik met hen over het succes van de formule, maar ook over de hindernissen die ze hebben moeten overwinnen.

 

Ik ga meteen met de deur in huis vallen. Wat is het geheim van jullie succes?

 

Ja Joris,moeten dat prijsgeven? lachen... Het geheim van ons succes. Dat ligt eigenlijk in waarom we een behoefte die we zelf hadden. Een behoefte aan het creëren van een effectief, niet duur, een platform die het voor de deelnemers geen tijd kost, om het in hun branche te kunnen bieden. Vanuit ons eigen organisatiebureau stonden we al jaren op beurzen en dachten we van ja, dit kan veel beter. Die standwedlopen, de tijd die het kost, alle moeite, het opbouwen, het afbreken, waarom, wat is daar de meerwaarde van. En van daaruit hebben we een concept neergezet, wat helemaal gestoeld was vanuit onze eigen behoefte en hoe wij dachten dat dit beter kon. Ik denk dat daar die kern, die er helemaal is ingeschroefd en daaruit is het voortgekomen dat dit een succes is geworden. Wij waren gewoon één van de deelnemers van diverse vakbeurzen en we hebben voor onszelf het gemaakt zoals we het zelf zouden willen.

Het succes zit er hem in dat wij niet uit de beurzenwereld komen. Wij komen uit de evenementenwereld. Dus wij hebben het concept beurs hebben wij helemaal zonder iets te kijken naar iets traditionele beurzen, hebben wij iets neergezet wat wij zelf wilden neerzetten. En daar zit denk ik het succes in, dat wij het totaal op 180° gedraaid hebben en gewoon neergezet hebben zoals we wilden.

Niet zozeer gedraaid, wij waren geen vakbeursorganisatoren, wij wisten niets van die tak van sport.

 

Nu als ik me goed herinner, die 1ste beurseditie, die heb je op heel korte termijn neergezet. Dat was maar een paar maand.

 

12 weken

 

12 weken, waarom moest het zo snel gaan?

 

Het idee kwam pas in het begin januari, spraken we mekaar op het ijs in Loosdrecht. Van ja, zullen we dat gaan doen ? En ja, het is wel een absurd idee. Dan moest het in het voorjaar, voor de bedrijfsevenementen branche en de boekingen gaan lopen in maart of februari. En dan was het, of nu of dan helemaal een jaar later tillen. Maar het was voor ons meer een marktetingactie, koppelen van onze eigen bureaus aan die beurs en je wilt dat jaar al profijt hebben van die marketingactie en toen was het nog 14 weken en hebben we even 2 weken lopen broeden, vanaf het concept tot aan die beurs. Dus hadden we in totaal nog 14 weken.

Die korte termijn, dat speelde ons voordelen.

 

Want op een gegeven moment had je wel 130 standhouders.

 

137 de eerste beurs

 

In de laatste editie, 250 standhouders.

 

246

 

246, zit er dan nog groei in jullie concept ?

 

Jazeker, komend jaar gaat het richting de 300. Ik denk dat we richting de 300 gaan.

Als je nu vergelijkt, ieder jaar kijk je van nou, we staan op 6-7 weken na een editie, hoeveel stands er dan weer zijn geboekt. Vorig jaar was dat 12 stands, en nu zitten we alweer op 36 stands die...

 

Nu al voor 2013?

 

Dat is van 12 naar 36, kijk als dat niveau doorzet, gaan we naar de 5 à 600 stands, maar dat is niet, maar. Men heeft een blind vertrouwen, dus ik boek weer. En ook onze prijs loopt weer op, dus kunnen ze nu een goedkope prijs pakken. En vooral diegene die vorig jaar neusje hebben gesloten en we boeken wat later en we hebben het dan maar over de prijs, die hebben toen gemerkt, dit werkt niet, want we krijgen de dan geldende prijs voor een ‘neus’. Die denken, van nu boek ik, dan maak ik nu heel actief gebruik van.

 

Jullie staan er bekend om om de bezoekers heel sterk te screenen. Bij de laatste editie was het zo dat enkel inkopers over de vloer konden komen en dan pas de sector pas ’s avonds. Daar is toen heel wat kritiek op gekomen. Gaan jullie dat opnieuw doen ?

 

Ja, kritiek, het is natuurlijk ook zo dat je, je probeert ieder keer opnieuw, hoe krijg ik het nog efficiënter, nog effectiever, op die beursvloer. Maar , je kwam erachter dat je heel goed publiek over de beursvloer kan hebben. Maar als je dat dan niet helemaal in verhouding staat tot het aantal standhouders, krijg je een soort van gevoelsdrukte die er niet is. Al doet iedereen zaken, dan zeggen ze, die gangpaden waren wat leeg. Ik heb goede zaken gedaan hoor, maar het had voor mij wat drukker gemogen. En daar komt dan eventjes iets anders om de hoek kijken, het moet wat voller lijken, voor het gevoel. Dus volgend jaar gaan we dat idee van de screening houden we nog wel in. Alleen krijgen de inkopers nu een kleur, de verkopers krijgen een kleur, de pers krijgt een kleur, de studenten krijgen een kleur, qua batch. We gaan ze dus een beetje herkenbaarder maken.

 

Nu, in 2009, hebben jullie al aangekondigd eventueel naar België te komen. Dat idee is dan weer in de koelkast geraakt. Dit jaar, of eind vorig jaar, was het dan wel aan de orde. Maar hoeveel bezoekers zijn er nu precies geweest?

 

Ja, uiteindelijk zijn er welgeteld 301 bezoeker geweest. We zullen nooit andere getallen communiceren dan er daadwerkelijk zijn geweest. Er zijn heel wat standhouders die ook echt een heel effectieve, mijn eigen bureau heeft er ook gestaan, die kwamen uit op 301. Deze editie was beter dan evenementencontact op dat moment, maar er zijn ook een heleboel standhouders die nagenoeg geen leeds hebben gehad. Maar toch is het over de band genomen, heel enthousiast ontvangen door de exposanten.

We hebben onderzoek laten doen door een stagair en die heeft op het eind allen formulieren laten invullen en die kwam uit dat 70% zegt, van nou, mooi concept, we komen nog een keer terug. We zijn dus nu aan het afwegen van wat wordt de datum.

 

Dus er komt terug een Belgische editie?

 

Ja, ik denk het wel, 90%. Wat er ook een kern van ons concept, was helemaal in het begin dat alle standhouders verplicht waren relaties uit te nodigen. Dit werd een succes, en daarna was de druk niet meer nodig, toen was het niet meer verplicht, maar doe alstublieft mee. En zo hebben we het ook met België gedaan. Van een zachte dwang van, nodig je relaties uit. We hebben ook in maart een nieuwe, eerste editie van de klanteninteractie beurs neergezet. Met in ons achterhoofd, het België verhaal, dachten we, dit gaan we niet nog een keer meemaken. Het is tijdens het boekingsproces hebben we erin gezet, het is vanaf nu verplicht relaties uit te nodigen. En dat heeft eigenlijk de situatie zoals in België in één keer voorkomen. Daar stonden er maar 46 exposanten en die was met eerste editie al 2-3 exposanten groter dan de concurrende vakbeurs, en dat bij de eerste editie. En daar waren er al gelijk genoeg bezoekers, en daar waren er 360 – 370 bezoekers en dat op 46 exposanten.

 

Heel dat systeem van relaties uitnodigen. Een aantal weken geleden was Gerrit hier in de studio en die had het over Social Media en hij noemde jullie beurs als meest mooie voorbeeld van hoe je social media kan inzetten op een evenement. Jullie zijn zelf niet de meeste Twitteraars.

 

Ik heb gisteren nog een Tweet gestuurd,

 

Oh leuk.

 

Het concept zit er hem natuurlijk in, dat wij Social Media gebruiken en de markt voor ons laten werken. We kunnen een heel groot apparaat neerzetten aan de achterkant met heel veel mensen die lopen te bellen, maar wij geven door de filling market, dat wij 1 commissie geven aan de stands, 1 commissie geven voor de bezoekers die binnenkomen , dat wij daar geld voor uitbetalen. Zijn er dus, de hele markt is voor bezoekers aan het werven en tegelijkertijd stands aan het verwerven. Dus ons apparaat zit eigenlijk in de markt.

Dus met dit concept hebben jullie in maart de Gouden Giraffe voor beste beursconcept gewonnen, voor het volledige concept. Wat betekent die prijs eigenlijk voor jullie ?

Die prijs is natuurlijk heel belangrijk. Je kan wel zelf roepen dat jouw beursconcept het beste is, maar als een 5-koppige jury voor een zaal van 900 man zegt, van ja, dit zijn echt zo een nieuw beursconcept dat er is, dit is de toekomst, hier wordt gebruik gemaakt van alle nieuwe moderne technieken, als een filling marketing en dat wij het lef hebben om dit echt te gaan neerzetten. Ja, dit zegt natuurlijk veel meer dan dat wij dit gaan roepen. Je kan natuurlijk ook zeggen, van ja, als een jury dat bepaald uit alle inzendingen dat wij dat beste beursconcept hebben, dan kunnen we dat voor elke titel dat we dit kunnen gaan gebruiken. Dit geld voor elke branche waarin we gaan naar een beurs toe.

 

Na het succes van Evenementencontacten, zijn er nog andere beurzen bijgekomen? Welke beurzen organiseren jullie nog?

 

Dus België, 'MICE and Event'. En euh, de 'Klant-interactiebeurs'. Dat zijn 2 titels die we extra hebben neergezet. Dit najaar zijn we met 3 nieuwe vakbeurzen bezig. Er is een beurs voor de facilitaire dienstverlening, dat is een soort bedrijvencontactdag, voor de regio Groothalen meer, Schiphol en Amsterdam. En E-commerce en acties, een beurs voor de e-commerce branche. De kracht zit hem natuurlijk dat wij als branche van beursconcept, dat wij in 1 avond kunnen wij de beurs ombouwen naar een nieuwe titel. Dus ons eigen businessmodel is eigenlijk in 1 week meerdere titels neer te zetten. Moet zelfs, 2 grotere titels zeg maar, of 3 matige zeg maar, ja tis maar, ik bedoel, “Klanten Interactie beurs” met 46 exposanten was een waanzinnig succes. Als je in de evenementen branche maar 46 exposanten hebt, is drie keer niets. Het hangt er natuurlijk van af, welk volume zit er in de branche. Maar we moeten 3 beurzen achter mekaar zetten met gemiddeld 100 exposanten om überhaupt een business model te kunnen hebben. Wij spreiden, zetten het ook heel degelijk neer, prachtig materiaal, groot cateringplein, groen, goede apparatuur.

 

Dan kun je die kost spreiden.

Die kosten moeten we inderdaad gaan spreiden, anders kunnen we die prijzen niet hanteren.

 

En voor volgend jaar, zijn er nog andere beurzen die erbij komen.

 

In maart hebben we er voorlopig 6 staan achter elkaar, dinsdag tot en met zondag. Daar zitten “Transport en logistiek” erin, daar zit Evenementencontact in, der zit Klantinteractie die week, der zit iets met 80% investeerders mee bezig op een nieuwe beurs. En mogen we het vertellen.

Ja zeg maar.

We hebben een nieuwe beurs die denk ik ook wel weer iemand anders niet blij zal mee zijn. Festivalcontacten komt eraan. Op vrijdag, na “Evenementcontact”. Voor de festivalbranche, puur omdat wij denken dat wat wij gezien hebben daar, dat daar een markt voor is. Bovendien hebben wij met Expo Halen nu meer, met 10.000 meter overkapt daar, een fantastische locatie, waar wij iedereen voor vanaf 90, 95 een stand kan boeken. Maar in principe het ding kan neerzetten voor de festivals. Allemaal gratis buiten.

Een nieuw reuzerad, want daar heeft iemand 100m² nodig om dat hele apparaat neer te zetten.

Be my guest, ze kunnen het indienen en neerzetten. Het is ook de boel, de festivals is van die grootse machines en apparaten en grote technieken. En dat wil men voelen en beleven. Boek een stand van 3 bij 3 en als je een vernieuwend apparaat hebt, kun je dat daar kostenloos neerzetten. En Expo Halen, daar worden ook grote festivals gegeven.

 

Dat is een mooie primeur.

 

Alstublieft.

Advertenties