Butlers? Nog van deze tijd?

Zijn butlers nog van deze tijd? En wanneer zet je de ober aan de deur om plaats te maken voor een butler? Vincent Vermeulen runt de School for Butlers en is vandaag Kevin zijn studiogast.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Zijn butlers nog van deze tijd? En wanneer zet je de ober aan de deur om plaats te maken voor een butler? Vincent Vermeulen runt de School for Butlers en is vandaag mijn studiogast.

 

Dag Vincent. Welkom in onze studio.

 

Goedemiddag. Dank u om mij uit te nodigen.

 

Da’s heel graag gedaan. Een butler, is dat nog van deze tijd?

 

Absoluut. Meer en meer. Anno 2013 is een butler niet echt meer een butler zoals we die kennen uit de film en de series, ...

 

Ik wou net zeggen, ik ken ze vanuit de James Bondfilms. enzoverder...

 

Maar het is een professionele organisator, zeg maar, die een huishouden op een hoog niveau gaat organiseren en die voor zijn opdrachtgever, zeg maar, de meest ondenkbare dingen gaat doen.

 

Maar jullie leveren ook diensten aan evenementen.

 

Ja. Dus wij met de school – School for Butlers and Hospitality – wij hebben twee grote takken. Enerzijds de opleiding, die voornamelijk gefocust is op privé-butlers, anderzijds hebben we diensten. Diensten naar opdrachtgevers – als u een butler zoekt bijvoorbeeld – maar ook aan evenementen, organisatoren, kantoren, noem maar op.

 

En wat doen jullie dan precies?

 

Wij gaan voornamelijk VVIP’s doen, maar wij doen bijvoorbeeld ook talent handling. Stel, een Amerikaanse filmster komt naar Parijs zijn film voorstellen. Dan gaan wij de celebrity in kwestie begeleiden op niveau van service, onthaal, we gaan de chauffeurs trainen, enzovoort.

 

Wanneer ga je eigenlijk de traditionele ober vervangen door een butler?

 

Wij doen niet zozeer tafelservice op een evenement. Wij zijn meer, laat ik maar zeggen, het hogere niveau. Wat bedoel ik daar bijvoorbeeld mee? Wij gaan mensen informeren – op voorhand gaan we de informatie krijgen van wat mijnheer of mevrouw wel of niet wilt. Stel je Microsoft voor. Microsoft doet een evenement, Bill Gates komt over, dan hebben wij bijvoorbeeld een hospitality rider en we gaan dat op onze manier, met onze butlertechnieken aanpakken. Het is niet zo dat wij bijvoorbeeld mijnheer gaan ontvangen op een normale manier, wij hebben daar bepaalde technieken voor, zeg maar, ...

 

Maar kan je dat eens concreet maken? Als je zegt van waarom huren we jullie in en niet iemand anders die gewoon de ontvangst doet.

 

Ja. Wij zijn bijvoorbeeld op alle situaties voorbereid. We hebben altijd onze emergencykit bij bijvoorbeeld, we gaan ook andere dingen anticiperen, wij denken ook verder na. Wij hebben bijvoorbeeld lijsten bij met alle nodige bedrijven in de buurt die we zouden kunnen nodig hebben als er zich iets voordoet. We kennen de voorkeuren van meneer, we weten wat hij eet, wat hij drinkt, dergelijke dingen. We weten ook wat hij niet wilt, da’s soms nog belangrijker. Dus we hangen eigenlijk op een hoger niveau...

 

Je speelt heel persoonlijk daarop in. Nu, je zei net de emergencykit. Dan ben ik heel benieuwd wat daar dan in zit.

 

Da’s onze koffer, en daar hebben we allerhande attributen in, zeg maar, om bepaalde dingen te gaan oplossen. Dat kan gaan van een simpele naaiset, tot onze laser om de tafels te gaan dekken.

 

Een laser? Het moet zeer precies zijn?

 

Ja. Absoluut. We hebben meetapparatuur, maar we hebben ook voor grotere tafels een lasertoestel om die te gaan uitmeten.

 

Fascinerend. Je zit daar natuurlijk op een evenement. Je hebt daar andere partijen. Je hebt het organiserend evenementenbureau, je hebt de catering, waar komen jullie dan precies ergens tussen te staan? En wat is dan precies jullie rol in dat geheel?

 

Ja. Zeer goede vraag. Ten eerste, wij organiseren geen evenementen. Dat moet zeer duidelijk zijn. Ten tweede, wij doen ook geen catering. Maar we gaan wel de liaison zijn tussen de twee, zeg maar. Stel bijvoorbeeld, er is een sportevenement met een x aantal loges, of op een voetbalstadion bijvoorbeeld, dan gaan wij bijvoorbeeld een loge (gaan) bedienen van – ik zeg maar iets – de voorzitter of de president, of wat het ook is. En wij gaan eigenlijk onze butler of butlers inzetten, onze butlertechnieken gebruiken, zodanig dat die persoon op een hoger niveau service krijgt. Het is niet zo... ten eerste is onze presentatie er. We hebben een bepaald kostuum dat de klant dan kan kiezen - al is dat het evenementenbureau of de klant zelf – en dan onze manier van bedienen is volledig anders. Wij gaan bijvoorbeeld ook nooit – ik zeg maar – iets aanbrengen op een normale plateau. Wij hebben onze eigen zilveren plateaus bij. Wij hebben kristalwerk bij. Wij hebben zilver bij.

 

Maar op dat moment ga je wel de ober, die normaal gezien voor de catering werkt, vervangen.

 

Op dat moment wel. Specifiek wel. Ja.

 

Oké. En het is vooral een klant die die eis heeft, waar jullie dan meerwaarde gaan geven, en wat dan het verschil maakt tussen ik kies voor een traditionele ober of ik kies voor een butler.

 

Ja. Het is ook zo, als u bijvoorbeeld met cateraars gaat werken, die mensen gaan, uiteraard uit kostenoverwegingen, één kelner op twaalf of vijftien personen inzetten, onze butlerservice is één op vier of één op zes.

 

Dus dat maakt inderdaad al een enorm verschil.

 

Inderdaad. Het is een enorm verschil, en net om die extra-service te kunnen geven.

 

Maar dat betekent ook een gigantisch groter prijskaartje dan.

 

Het is inderdaad iets duurder, zeg maar, dan een normale kelner. Maar u krijgt er heel veel voor terug. Onze butlers zijn ook opgeleid inzake kennis. Zij hebben ook een zeer grote productkennis. En zij weten bijvoorbeeld ook (hoe) in iedere situatie mensen te gaan helpen, assisteren, of uit de situatie te gaan halen zonder dat eender welke partij, zeg maar, er beschamend uitkomt.

 

Ja.

 

Wij hebben ook een bepaalde taalvaardigheid die we gaan gebruiken, bepaalde zinnen die we gaan toepassen, zodanig dat mensen zeggen van: amai, dat is goed opgelost, zo had ik het niet gezien.

 

Maar mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen wat een butler gemiddeld zo per dag kost om in te huren?

 

Wij beginnen met tarieven – het hangt ervan af inzake volume en zo – die draaien rond de 40-50 euro per uur.

 

Da’s eigenlijk nog schappelijk.

 

Dat valt eigenlijk nog zeer goed mee, maar we hebben natuurlijk wel een minimum afname en dan zijn er misschien nog de eventuele de extra-kosten al naargelang het materiaal...

 

Het is inderdaad leuk om eens een idee te hebben van... Ik dacht dat de bedragen heel wat hoger zouden zijn.

 

Nee, absoluut niet. Omdat dat op het evenementiële vlak is uiteraard. Maar, bijvoorbeeld, privé-butlers, ja, dan spreken we over iets anders. En dat is heel simpelweg omdat die mensen constant aanwezig zijn en eigenlijk 24-op-7 zijn.

 

Je gaf het in het begin van het interview al kort even aan: jullie hebben ook een School for Butlers. Wat houdt dat precies in? Wat doen jullie daar?

 

We hebben eigenlijk een hele resem opleidingen. De vierweekse butleropleiding is eigenlijk het hart van onze school. Daarin hebben we ook een vijfdaagse opleidingen om mensen het even te laten proeven. We hebben ook onze finishing school. Daar trainen we CEO’s, captains of industries, zakenmensen, tieners tussen twaalf en achttien en individuen (in) alles wat etiquette en protocol is.

 

Dat is ook wel boeiend.

 

Ja. (Daar is een) hele grote vraag naar. Bijvoorbeeld, het onderhandelen met China, Chinese mensen heel specifiek. Daar kunnen we op zijn minst vijf uur over praten over hoe je met Chinese klanten kan omgaan en moet omgaan. We hebben ook een training voor chauffeurs. Iets waar ook een grote vraag naartoe is. Dus eigenlijk alles wat hospitality, etiquette en protocol is, doen wij. En we zien ook een hele grote vraag uit de horeca komen.

 

Hoe komt dat?

 

Wel, de horeca uiteraard. We kennen allemaal de problematiek van loonlasten en noem maar op. Horeca-zaakvoerders willen eigenlijk dat hun personeel zo efficiënt mogelijk is. En wij leren die mensen bepaalde technieken aan naar up-selling toe, naar onthaal toe, naar etiquette toe, noem maar op, om die efficiëntie niet alleen te gaan verhogen, maar ook om ervoor te zorgen dat de klanten terugkomen.

 

Oei, dat is ook wel interessant voor mensen die in de evenementensector bezig zijn.

 

Absoluut. Bijvoorbeeld het trainen van hostessen is ook iets wat wij doen. Alles wat onthaal is, doen wij ook.

 

Oké, Vincent. Ik wil je ontzetten bedanken voor je komst naar de studio.

 

Graag gedaan.

 

En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties