Gebrek aan authenticiteit nekt veel sprekers

Gebrek aan authenticiteit nekt veel sprekers

Een grote achilleshiel van veel speeches is dat de spreker er niet in slaagt authentiek over te komen.

 

Volgens auteur en communicatie- deskundige Nick Morgan is dit probleem met een eenvoudige training op te lossen. Uit recent onderzoek blijkt dat tijdens het spreken woorden in een fractie van een seconde voorafgegaan worden door natuurlijke en onwillekeurige gebaren. Morgan noemt dit de 'tweede conversatie'. Het is de kunst om deze non-verbale 'cues' beter te timen. Dat kan door 'in te loggen' op de onderliggende basale impulsen van de speech - openheid naar het publiek toe, zich met de luisteraar verbinden, gepassioneerd zijn en reacties van het publiek aanvoelen.

 

Vervolgens moet de presentatie gerepeteerd worden met deze 'drivers' in gedachten. Zo kan iemand meer openheid in zijn speech brengen door zich voor te stellen dat hij tegen een vriend spreekt. Wie meer verbonden wil zijn met zijn toehoorders, moet focussen op het betrekken van de luisteraars. Wie zijn passie wil overbrengen, moet zich identificeren met de gevoelens achter de speech en om actief te 'luisteren' naar publiek, moet de spreker zich inleven in het publiek en alert zijn op non-verbale reacties van het publiek. Wie deze impulsen 'internaliseert', komt meer ontspannen en authentiek over.

Bron: express.be

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Hoe een kampvuur-gesprek organiseren?

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

Oprichter cateringbedrijf Bevers & Bevers overleden

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

De Belgen zijn trots op hun evenementen, maar geraken er moeilijk

Advertenties